20/4/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
סמינר הקיבוצים 12

מדריך ליוזמות מקוונות בבתיה"ס

13/04/2011

שילוב הלמידה המקוונת במקצועות הלימוד עדיין מצומצם במערכת החינוך בישראל, ובדרך כלל הוא יוזמה בית ספרית של מורים יצירתיים ומעודכנים טכנולוגית. מנהלים או מורים המבקשים לערוך פרויקט מתוקשב בבית ספרם, יכולים לקבל השראה במספר אתרים המרכזים תיאורים של יוזמות מקוונות חדשניות או וקישורים אליהן.

מגלים עולם באמצעות האינטרנט

במדור בשם "אודיסיאה בחדשנות", באתר אינטל ישראל, מופיע תיאור של 18 פרויקטים מתוקשבים. כמחצית מהפרויקטים התקיימו אשתקד בבתי"ס בארץ ומחציתם - בבתי"ס במדינות אחרות. לכל פרויקט מוקדש באתר דף שבו תיאור שלו, מלווה בתמונות.
כך, לדוגמה, אחד מפרויקטים הוא תוכנית חקר בגיאוגרפיה לתלמידי כיתה ח' ,שהתקיימה בבי"ס כפר גלים שבמועצה האזורית חוף הכרמל. במסגרת הפרויקט חולקו התלמידים לקבוצות שבהן ערכו עבודת חקר על שתי מדינות - מפותחת מתפתחת. התלמידים הכינו לכל מדינה "תעודת זהות" הכוללת את מאפייניה השונים ואחר כך - משימות חקר שבנתה עבורם המורה מנחת הפרויקט.  באמצעות הפרויקט נחשפו התלמידים, שלחלקם אין מחשב עם חיבור לאינטרנט בבית,ליישומי מחשב שונים, למידענות ושיטות חקר. כדי לסייע לתלמידים להשלים את עובדתם, גם נפתחה מעבדת המחשבים של ביה"ס פעמיים בשבוע בשעת האפס. התלמידים עבדו בפרויקט בהתלהבות ואף העדיפו פעמים רבות שלא לצאת להפסקות ולהמשיך בעבודתם.

סוגיות מוסריות במדעים מדויקים

העיסוק במדעים מדויקים מעלה סוגיות ערכיות ומוסריות, שלא תמיד באות לידי ביטוי בתוכניות הלימודים במקצועות אלה. פרויקט מתוקשב נוסף המתואר במדור התוכנית, שיזם מורה במגמת הרובוטיקה של תיכון אורט הורוביץ בכרמיאל, ניסה להתמודד עם סוגיה מוסרית כזאת. במסגרת הפרויקט נדרש מהתלמידים לפתח רובוט עתידי שישמש בתפקיד מאבטח במקומות ציבוריים, בתקופה שבה פיגועים רבים. מעטפת הרובוט הייתה אמורה להיות עשויה מגוף אדם שנפטר ופוחלצה. במסגרת הפרויקט חולקה הכיתה לקבוצות. בכל קבוצה מונו תלמידים לתפקידים; מהנדס מכטרוניקה ואלקטרוניקה, מומחה לפחלוץ חיות ופילוסוף. מהתלמידים נדרש להתמודד עם המשימה מהיבטיה המדעיים, הטכנולוגיים והמוסריים באמצעות פעילות חקר אינטרנטית. כדי לבצע את העבודה, גלשו התלמידים לאתרים, קראו מאמרים ואספו מידע בנושאים; אינטליגנציה מלאכותית, רובוטים מסוגים שונים, סוגיות אתיות ומוסריות בפחלוץ בעלי חיים ועוד. התברר שהתלמידים גילו מהר מאוד, כי הקשיים הטכניים והטכנולוגיים שמעמידה בפניהם המשימה מתגמדים לעומת הבעיה המוסרי שהיא יוצרת. בסיום הפרויקט הכינו התלמידים מצגת ובה הביעו את דעתם בנושא.

הדרך לחלל עוברת באינטרנט

בחטיבת הביניים איבן סינא שבכפר קרע, למדו תלמידי שכבת ח' על החלל באמצעות גלישה באינטרנט. במסגרת הפרויקט, אספו התלמידים מידע, תמונות וקטעי אנימציה מהאינטרנט על החלל והכוכבים. את המידע התלמידים סיננו, מיינו ועיבדו באמצעות כלים ממוחשבים מגוונים; מעבד תמלילים, עורך מצגות, בסיסי נתונים, תוכניות עיבוד תמונות וצלילים ועוד. אחד התלמידים אף בנה, ללא כל עזרה, גרפים שהשוו תהליכים המתקיימים על השמש,  הירח וכדור הארץ, והסיק מהם מסקנות פסימיות על עתיד האנושות.

מאגרים של מערכי שיעור ויוזמות מתוקשבות

 

בפורטל תקשוב דרום, קיימים מאגרים גדולים של מערכי שיעור מתוקשבים, המקיפים כמעט כל נושא לימוד. את מערכי השיעורים העלו למאגר המורים המפתחים. לאתר גם הועלה לאחרונה מאגר יחידות לימוד מתוקשבות, שאותן פיתחו אשתקד מורים במסגרת קורס מובילי מידענות באוניברסיטת בן גוריון.

יחידות הלימוד עוסקות בנושאי לימוד המתאימים לתוכנית הלימודים בחינוך היסודי ובהם; "נדידת הציפורים", "החורף בסיפורי ילדים", "קווים לדמותו של שלמה המלך", "שלום - לומדים שפות, פותרים מלחמות" ועוד.

גם באתר צפונט של מחוז צפון ניתן למצוא דוגמאות רבות ליוזמות ללמידה מקוונת. הלמידה המקוונת מתקיימת במחוז בעיקר בקהילות לומדות שבכל אחת מהן משתתפים מספר בתי"ס. בכניסה לאתרי הקהילות ניתן לצפות בתוצרים של פרויקטים מקוונים במגוון רחב של מקצועות נושאים, תיאור של ימים מקוונים ועוד.

 

פורטלי חינוך עירוניים

 

מספר רשויות מקומיות מקדמות פרויקטים רשותיים מקוונים. בולט במיוחד מספר מצומצם של רשויות, כמו הרצליה, רמת גן, ושוהם, שהקימו בשנים האחרונות פורטלים חינוכיים שבהם מרושתים בתיה"ס. בפורטלים גם קיימים פורומים המאפשרים עבודה משותפת של מורים מבתי"ס שונים בכל מקצוע. בפורטלים הרשותיים האלה ניתן למצוא תיאור של יוזמות עירוניות מקווונות, כמו ימים מתוקשבים בנושא "העיר שלי". בהרצליה, למשל, מתקיים כבר שבע שנים ברציפות קונגרס וירטואלי שבו משתתפים כאלף תלמידי כיתות ו' מבתיה"ס היסודיים בעיר. אשתקד עסק הקונגרס בנושא; "הסתה וחופש הביטוי" לציון יום הזיכרון לראש הממשלה יצחק רבין. במסגרת הקונגרס הועלו לפורטל החינוכי מספר דילמות שנבחרו מתוך עולמם של התלמידים ובשפת היום-יום שלהם, כמו; "למי מגיע להיבחר? ", "מי מחליט עלי? ", "זמן מגרש", "גם כן ועדה", "מילים עם כוח - מה מותר ומה אסור בשם חופש הביטוי?",  "קללות פוגעות!" ועוד. במהלך הקונגרס התלמידים מנהלים ביניהם דיונים על נושאים אלה במסגרת פורומים מיוחדים שנפתחים למטרה זו. כהכנה לקונגרס התלמידים מקבלים והנחיות לניהול דיון תרבותי בפורום, ומתרגלים את  השימוש בכלים הטכנולוגיים.

 

יוזמות מרחבי העולם

 

הארגון האירופאי "רשתות בתיה"ס" עורך מידי שנה תחרות ליוזמות מקוונות חדשניות, שבה משתתפים כ-500 פרויקטים מבתי"ס בכ-30 מדינות. באתר התחרות ניתן למצוא תיאור של 100 פרויקטים נבחרים שהעפילו לגמר אשתקד, בתוספת קישורים לאתרי הפרויקטים. מבין 100 הפרויקטים 18 הם של בתי"ס ישראליים. אחד מהפרויקטים, אתר בביולוגיה של בי"ס בגין בראש העין ששמו "חולה רופא, מומחה", מתאר עולם עתידני שבו הייעוץ הרפואי נעשה מרחוק באמצעות האינטרנט. הפרויקט זכה אשתקד במקום השלישי בתחרות. באמצעות הקישורים המצורפים באתר, ניתן להיכנס לאתרי בתיה"ס ולהתרשם מהיוזמות.

 

תוכנית אודיסיאה בחדשנות; http://www.intel.com/cd/corporate/education/emea/heb/elem_sec/tools_resources/odyssey/221704.htm

 

מאגר תקשוב דרום;

 http://www.orianit.edu-negev.gov.il/carmella/cp/homepage/projects.htm

 

אתר צפונט;

http://www.tzafonet.org.il/

 

תחרות ארגון רשתות בתיה"ס;

http://elearningawards.eun.org/ww/en/pub/elearning_awards_2007/homepage.htm

 

הדפסשלח לחבר
בנק יהב
באנר שמאל 1 270 125
אחוה תואר שני
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך