17/8/2018
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
סמינר קיבוצים מעודכן

שיטת "הפרד ומשול" ללימוד לקויי למידה את תוכנת הגיליון האלקטרוני - אקסל

15/05/2011

השיטה החדשה מיועדת ללימוד תוכנת הגיליון האלקטרוני אקסל לתלמידים לקויי למידה ובעלי הפרעות קשב וריכוז (ADHD) אך בעלת יתרונות גם לתלמידים "רגילים".

השיטה משלבת מספר עקרונות לתמיכה בתלמידים לקויי למידה. הרעיון המרכזי שעומד בבסיס השיטה הוא שגם תרגילים בעלי רמת מורכבות וקושי גבוהים ניתן לפרק ליחידות קטנות, שאינן מאיימות על תלמידים המתקשים בקריאה או בחישובים מתמטיים. ההנחיות לביצוע התרגיל הותאמו אף הן ללקויי למידה ומשתלבות בצורת מעבר עכבר/הקלקה כך שלא ימשכו את תשומת לב התלמיד בזמן ביצוע המטלה.


איך הכל התחיל ?

כמורה לא יצא לי הרבה לחשוב באמת מיהם התלמידים המצויים ברשימת הנבחנים במבחני סוף סמסטר, תחת הסעיף "הארכת זמן". אבל כשבכיתה שלי  קיבלתית למידםי כאלה עלתה בי מייד המחשבה שאולי לא היה לתלמידים האלה צורך בזמן נוסף אם הייתי מלמד בצורה שונה את הקורס במהלך הסמסטר. המחשבה הזו הייתה המפגש המודע הראשון שלי עם מה שנקרא "לקויי למידה" ו"בעיות קשב וריכוז". שמעתי את המושגים הללו קודם לכן, אבל תמיד חשבתי שמוטב שיעסקו בהם מומחים שזוהי התמחותם. רציתי בכל זאת לבדוק כיצד אני יכול לעזור כמורה, ללא רקע בתחום זה, לאותם תלמידים והחלטתי ליישם מספר עקרונות בקורס "גיליון אלקטרוני - אקסל" שאני מלמד.


למי מיועדת השיטה ?

השיטה מיועדת ללימוד תלמידים בעלי לקויות למידה את הגיליון האלקטרוני אקסל, בעיקר לתלמידים בעלי דיסלקציה (קושי  קריאה), דיסקלקוליה (קושי בחישובים מתמטיים) וגם לתלמידים בעלי הפרעות קשב וריכוז (ADHD).


איך זה עובד ?

לאחר לימוד של נושא מסוים בכיתה, התלמידים ניגשים לשלב התרגול שהוא שלב קריטי בלימוד. כרק כך יוכלו התלמידים להטמיע את החומר הנלמד ויוכלו להביא לידי יישום את הידע שרכשו לטובת פתרון בעיות דומות בעתיד.

כל תרגיל נפתח בסיפור מקרה אשר עוזר לפתח אצל התלמיד את תחושת המחויבות שלו לפתור בעיה עבור אדם אמיתי, עם צורך אמיתי. לאחר מכן התלמיד מתבקש לקרוא את ההנחיות לביצוע. לאלו המתקשים להתרכז בקריאת הנחיות, ניתן למצוא אותן גם באזור התרגיל עצמו כאשר כל הנחיה מוצגת בנפרד בעת מעבר באמצעות העכבר. לכל הנחיה קיים מספר המייצג את הסדר לביצוע. לחיצה על המספר של ההנחיה תציג בנוסף לתיאור הנחיה גם טיפ מתמטי או כללי שיכוון את התלמיד בדרך אל הפיתרון. בסמוך לכל סעיף נמצאות תיבות בחירה אשר ניתנות לסימון על ידי התלמיד, ומהוות מעקב על קצב ההתקדמות בביצוע התרגיל.

שיטת עבודה זו מתאימה גם לתלמידים בעלי הפרעות קשב וריכוז (ADHD).

פירוק התרגיל למשימות ברורות, מיקוד הלומד במשימה הנוכחית, מתן אפשרות למעקב אחר המשימות שבוצעו והאפשרות של התלמיד לחזור בכל עת להמשך עבודה על המשימות הנוספות הובילו אותי לקרוא לשיטה "הפרד ומשול".

שיטה זו מאפשרת לתלמיד עבודה בקצב אישי ומתאימה גם כתרגול לכיתה וגם כתרגול לבית.

מה התלמידים אומרים?

השיטה כבר פעילה ומקבלת תגובות חמות מצד התלמידים. במהלך פיתוח השיטה נעזרתי בתלמידים שאותם אני מלמד (חלקם לקויי למידה וחלקם לא) על מנת לקבל את חוות דעתם על חווית הלמידה שלהם, תרומתה של השיטה לידע שלהם וכן התאמתה של השיטה ללקויי למידה ולתלמידים בכלל. הופתעתי מהעניין הרב שגילו התלמידים בשיטה החדשה ובעיקר מהתלהבותם של התלמידים לקויי הלמידה ומנכונותם לעזור לשיפור השיטה. תלמידים אלו תיארו בפניי את הקשיים שלהם בלימוד מקצועות שונים במהלך השנים. חשתי שמעבר לעובדה שהם נהנים מהלימוד באמצעות השיטה החדשה הם גם מעריכים את העובדה שיש מישהו שחשב על הקושי שלהם והיה מוכן לנסות ולעשות משהו כדי להקל עליהם.


מאפייני השיטה ויתרונותיה:

- קיימת הפרדה אך סמיכות בין ההנחיות לביצוע לבין האזור שבו התלמיד פועל לפתרון התרגיל.

- ההנחיות לפתרון נמצאות גם בגוף התרגיל (מלבד היותן באזור נפרד) אך אינן מפריעות לתלמיד.

- העבודה על התרגיל היא בקצב אישי.

- שיטת העבודה מאפשרת תרגול של תרגילים מורכבים אך ההנחיות לביצוע הן קצרות, פשוטות וממוקדות.

- ההנחיות לפתרון מחולקות למקטעים ולסעיפים ממוספרים כך שקל לעקוב אחר הסדר לביצוע.

- ההנחיות לפתרון כוללות תיבות סימון המאפשרות לתלמיד מעקב אחר סעיפים שביצע וחזרה בכל זמן נתון.

- ההערות אשר משובצות בגוף התרגיל כוללות בנפרד הנחיה וטיפ/רמז כללי או מתמטי.

- שיטת העבודה חוסכת הכתבה או הדפסה של התרגיל על גבי נייר.

- לתלמיד הרשאת עריכה רק לתאים הקשורים לפתרון כך שאינו יכול (גם אם בטעות) למחוק הנחיות או תוכן חיוני.

- הפשטות של השיטה היא שכל המאפיינים/עזרים הטכנולוגים שלה קיימים כבר בתוכנה עצמה (הערות, אימות, הסתרת נוסחאות, הגנת תאים וכו').

* צורת העבודה מתאימה לכל גרסאות גיליון אלקטרוני - Microsoft Excel.

סיכום

כל מורה המלמד אקסל כקורס שלם או בחלק ממנו מוזמן להשתמש בשיטה ולהינות יחד עם תלמידיו מיתרונותיה. בנוסף, עצם פיתוח השיטה מהווה מסר למורים - המודעות שלנו כמורים לסוגים שונים של לומדים תביא אותנו באופן טבעי לנסות דרכים חדשות, מאתגרות ויצירתיות להוראה אשר יעזרו לנו להיות רלוונטים גם לתלמידים בעלי אסטרטגיות למידה שונות.

לפרטים נוספים

workspace.student@gmail.com

הדפסשלח לחבר
אחוה חדש12/04
תמי זיטלני
בנק יהב 4
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך