27/4/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
סמינר הקיבוצים 12

בניגוד למדינות רבות בעולם - בישראל עדיין מצומצם השילוב של מחשבים ניידים בלמידה

7/11/2010

מרכז המידע הבין מכללתי של מכון מופ"ת פרסם בחודש שעבר סקירת מידע רחבת היקף, בנושא "שילובם של מחשבים ניידים במערכת החינוך". בסקירה מוצגים עשרות מקורות מידע, סרטוני וידאו ומחקרים, העוסקים בשילוב מחשבים ניידים בלמידה בבתי"ס בישראל ובמדינות שונות.
מהסקירה עולה, כי לשימוש במחשבים ניידים אישיים בהוראה ובלמידה יש מספר יתרונות על פני השימוש במחשבים נייחים. היתרון המרכזי הוא נגישותו של המחשב הנייד לתלמיד ולמורה גם מחוץ לביה"ס. בסקירה מצוין, כי יתרון זה טמון בכך שהמחשב הנייד מאפשר את ארגון וניהול המידע האישי של התלמיד או המורה במקום אחד, והשימוש במידע זה בכל עת.
על יתרון זה מעיד גם מחקר שנערך במדינת טקסס בארצות הברית. במחקר נמצא, כי לא חל שיפור משמעותי בהישגיהם של תלמידים שהשתמשו במחשבים ניידים רק בביה"ס. לעומת זאת, נמצא שיפור משמעותי בהישגי התלמידים כאשר הותר להם לקחת את המחשבים הניידים לבתיהם.
על פי הסקירה, בארצות הברית משולבים מחשבים ניידים בלמידה באלפי בתי"ס. גם במדינות רבות נוספות חל בשנים האחרונות גידול נרחב בשימוש במחשבים ניידים אישיים בהוראה ובלמידה. גידול זה ניתן לייחס לא מעט לפרויקט העולמי "מחשב נייד לכל ילד". מדובר בפרויקט שיזם פרופ' ניקולס נגרופונטה לפני חמש שנים. מטרת הפרויקט הייתה שכל תלמיד, גם במדינות נחשלות, יוכל להשתמש במחשב נייד ללמידה ולגישה למידע באינטרנט. נגרופונטה בישר על פיתוח מחשב נייד שעלותו 100 דולר בלבד. בפועל הייתה עלות המחשבים שפותחו במסגרת הפרויקט כ-250 דולר לפחות. עם זאת, הפרויקט סייע למדינות לא מעטות לרכוש מחשבים ניידים לתלמידיהן. כך, למשל, רכשה אורוגוואי מחשבים ניידים לכל תלמידי החינוך היסודי במדינה. גם פורטוגל חתמה לאחרונה על הסכם עם חברת אינטל, לאספקת 500 אלף מחשבים ניידים לתלמידי בתיה"ס היסודיים במדינה.
לעומת הגידול הנרחב בשימוש במחשבים ניידים ברחבי העולם, בישראל משתתפים רק כאלפיים תלמידים בתוכניות שונות המשלבות מחשבים ניידים אישיים בלמידה. התוכניות העיקריות הן ;" מש"י"  בגני תקווה ו"מחשב כתו"ם" של מכון דוידסון במכון ויצמן למדע.
בתוכנית מש"י משתתפים כ-600 תלמידים בכיתות ה'-ח' מבתיה"ס היסודיים וחטיבת הביניים בגני תקווה. במסגרת התוכנית צוידו התלמידים ומוריהם במחשבים ניידים. כיתות הלימוד צוידו ברשת אלחוטית לגלישה מהירה באינטרנט. במחקר הערכה, שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת בר אילן, נמצאה שביעות רצון רבה מהתוכנית בקרב התלמידים והמורים. המורים אף ציינו כי התמקצעו במסגרת התוכנית בתקשוב והוראתם השתפרה.
בפרויקט כתו"ם משתתפים כ-900 תלמידים מ-28 כיתות ז'-ט' ב-11 חטיבות ביניים. הפרויקט מתקיים בערים; יבנה, ראש העין, כפר סבא, מגדל העמק, אשדוד, כרמיאל ורעננה.
גם המורים והתלמידים המשתתפים בפרויקט כתו"ם מביעים שביעות רצון רבה מהטמעת המחשבים הניידים בהוראה ובלמידה. המורים והתלמידים מציינים, כי שילוב המחשבים הניידים העשיר את השיעורים בכל תחומי הדעת.
במסגרת תוכנית כתו"ם חולקו לפני מספר שנים מחשבים ניידים לתלמידי אחת מכיתות ז' בביה"ס התורני-מדעי ביבנה. ביה"ס ערך השוואה בין הציונים של תלמידי הכיתה לבין הציונים של התלמידים בכיתות האחרות בשכבה. בבדיקה נמצא, כי הציון הממוצע במדעים בכיתה שבה צוידו התלמידים במחשבים ניידים היה בסוף שנת הלימודים  78, לעומת ציון ממוצע 55 בכיתות האחרות.
הסיבה להיקף המצומצם בישראל של תוכניות המבוססות על חלוקת מחשבים ניידים לתלמידים, נעוצה כנראה בכך שהתוכניות אינן ממשלתיות. מי שמחליט בדרך כלל על רכישת המחשבים הניידים ומסבסד אותם הן הרשויות המקומיות. במסגרת תוכניות אלו נדרשים לרוב גם ההורים לשלם עבור המחשבים הניידים כאלפיים ש"ח לתלמיד. מדובר בהוצאה גדולה, שחלק מההורים אינם יכולים לעמוד בה וחלק אחר מתנגד לה עקרונית, כמו שקרה השנה בגני תקווה.
 

הדפסשלח לחבר
באנר שמאל 1 270 125
בנק יהב
אחוה תואר שני
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך