23/9/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
סמינר קיבוצים מעודכן

מחקר אמריקני; מרבית אתרי הכיתות אינם מסייעים בהקניית מיומנויות המאה ה-21 לתלמידים

15/09/2011


אתרי כיתות באינטרנט עשויים לתמוך בלמידה ולקדם את הטמעת מיומנויות המאה ה-21 בקרב התלמידים. כך, למשל, ניתן להשתמש באתר הכיתתי לעבודה משותפת של תלמידים ומורים, כאשר משולבות בו המערכות השיתופיות של WEB 2.
מחקר שנערך לאחרונה בארצות הברית בדק, בין היתר, אם אכן מעניקים אתרי הכיתות לתלמידים כלים לרכישת מיומנויות המאה ה-21. דו"ח המחקר מוצג באתר של ארגון
PiDeltaKappaהאמריקני, התומך מזה מאה שנים בהכשרת מורים וקידומם המקצועי.
על פי הדו"ח, בניית אתרי כיתות מומלצת בכל חטיבות הגיל. מחקרים שנערכו לאחרונה מצאו, כי בחינוך היסודי היו האתרים הכיתתיים יותר אטרקטיביים מאתרי הכיתות בחטיבות הביניים ובחטיבות העליונות. במחקרים נמצא, כי אתרי הכיתות בחינוך היסודי מזמנים בדרך כלל יותר תקשורת בין המורים לתלמידים ולהורים.
עורכי המחקר גיבשו מספר קריטריונים בסיסיים, שבהם צריך לעמוד אתר כיתה שישתתף במחקר. אחד הקריטריונים הוא, שאתר הכיתה צריך להכיל קישור לדף של המורה. קריטריון נוסף הוא שהאתר צריך להכיל לפחות שלוש מטלות לימודיות, חידונים ותצריפים. כמו כן צריך האתר לאפשר עבודה שיתופית של התלמידים. עוד קריטריון הוא, שהאתר יפרסם את תוצרי העבודות של התלמידים. קריטריון נוסף הוא, שהאתר הכיתתי קיים לפחות חמש שנים. קריטריון זה נבחר כדי לבחון את התפתחותו של האתר והשינויים שחלו בין מתכונתו הראשונית ומתכונתו כיום. למחקר אותרו למעלה מ-100 אתרי כיתות. רק 25 אתרים ענו על הקריטריונים הבסיסיים.
בכל אתר שעמד בקריטריונים נבדק קיומם של מספר מרכיבים כמו;
סקירה על הכיתה, דף להורים, קישור לשיעורי הבית, קישור לתוכנית הלימודים של הכיתה ולוח שעות הלימודים השבועי. כמו כן נבדק האם שולבו באתר כלים המסייעים לרכישת כישורי המאה ה-21 בתחומי אוריינות, תקשורת, אינפורמציה, פתרון בעיות, בעיות חשיבה ולמידה עצמית.
במחקר נמצא, כי מרבית אתרי הכיתות אינם משלבים כלים לרכישת וחיזוק מיומנויות המאה ה-21 הנדרשות כיום מהתלמידים. בהשוואה של האתרים במתכונתם לפני חמש שנים למתכונתם כיום נמצא, כי המורים טרחו מאוד לשפר ולעדכן את הצד החזותי של האתרים הכיתתיים. לעומת זאת, לא חלו שינויים משמעותיים מבחינת התכנים בין האתרים בשתי התקופות.
במחקר נמצא עוד, כי מרבית אתרי הכיתות הציגו בדרך כלל מידע קבוע. כמו כן לא שולבו באתרים מטלות הבודקות מיומנויות תקשורת וחיפוש מידע, או בעיות חשיבה.
ממצא נוסף של המחקר, המסביר לא מעט את דלות אתרי הכיתות שנבדקו הוא, שמרבית המורים שבנו אתר כיתתי רכשו את הידע בתחום זה בלמידה עצמית, לא מעט דרך מידע מהאינטרנט, ולא בהכשרה רשמית כלשהי. במהלך הזמן רכשו בתיה"ס תוכנות לעריכת אתרים, שהקלו על המשימה מהבחינה הטכנית.
דוגמה לאחד מהאתרים המצוינים שמצאו החוקרים הוא של מורה לכיתה א' בחינוך היסודי. האתר מכיל סקירה על הכיתה, פנייה להורים, קישור לדוא"ל של המורה, עבודות של התלמידים, משימות שעל התלמידים להכין וחדשות הכיתה המתעדכנות מדי יום. האתר ידידותי ונוח לשימוש לתלמידים ולהוריהם. באתר גם נמצאו קישורים רבים לאתרים העוסקים בכל אחד מנושאי הלימוד, המאפשרים לתלמידים לקחת אחריות על הלמידה, למשל קישור לאתר מתמטיקה הרלוונטי לתרגול נוסף. כמ כן באתר חידות ותצריפים, המספקים למידה חווייתית ושעשוע. האתר גם מאפשר עבודה שיתופית של התלמידים במגוון דרכים.
החוקרים ממליצים למורים לשלב באתר הכיתתי כלים פתוחים, התומכים בלמידה שיתופית, כמו Google Docs, ויקי ובלוגים.

 כמו כן באתר צריך להיות מקום להצגת תוצרי הלמידה ופרויקטים שעשו התלמידים. האתר צריך גם לתמוך ביצירתיות ולמידה פעילה, באמצעות כלים, כמו MapsGoogle. כמו כן על האתר להכיל כללים אתיים לתלמידים, לשימוש נכון במידע הדיגיטאלי. באתר צריכות להיות מטלות המשלבות כלים שהתלמידים יזדקקו להם בעתיד בעולם העבודה או בלימודים אקדמאים, כמו תוכנות אקסל ופאואר פוינט.
כתובת המאמר המלא;
http://www.kdp.org/publications/pdf/record/winter11/RW11_Tingen.pdf

 

הדפסשלח לחבר
תמי זיטלני
באנר אחווה חדש שמאל
בנק יהב 4
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך