24/10/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

ללמד היסטוריה בחטיבת הביניים

31/01/2011

אני מורה להיסטוריה. כן לכל ההיסטוריה. גם לפני הספירה, גם לספירה, לפחות ל-5,000 שנה כפי שהיהודים סופרים. חשבתם פעם איך דוחסים מידע על כל כך הרבה שנים להוראה במערכת החינוך? אז מלמדים קצת תנ"ך וזה ההיסטוריה שלנו, קצת מחשבת ישראל, וגם זה ההיסטוריה שלנו, קצת ספרות וגם זה היסטוריה, אבל כשמגיעים להוראת היסטוריה יש בעיה. יש כמה בעיות. כיון שאני מורה בחטיבת ביניים, אתייחס לבוערות ביותר מבחינתי. אתחיל עם אחת ובגיליון הבא אמשיך עם אחת נוספת. חפש את המטמון כאילו. אולי עוד בסוף יתגלה משהו.

אז ראשית רצף זמן ומרחב. למדתי באוניברסיטה קצת פסיכולוגיה התפתחותית. לימדו אותי שם, שלילדים עד גיל 14-15, קשה מאוד עם רצף של זמן. קשה להם לדעת את החשבון של הספירה ולפניה, קשה להם לדמיין מה זה אומר לפני 2,990 שנה, קשה להם עוד יותר להעמיד את זה על ציר ההיסטוריה הקצרה שלהם. בואו ניקח לדוגמה את ממלכת רומי. אם הם ראו קצת סרטים על התקופה, ואם יש להם גם דימיון מפותח, ואולי יש להם קצת דרייב, אז אולי אולי הם יצליחו לחוש במה מדובר. אבל לכל השאר -  חבל על הזמן. ומה עם שרטוט ציר הזמן תשאלו? אולי זה לפחות יכול להמחיש להם באיזו תקופה מדובר? והתשובה, אכן ציר הזמן עוזר אבל רק כתוספת, בהקצנה – טיפה בים. בואו נגיד, שאם ניקח תלמיד אינטיליגנטי, נשלח אותו לטיול ברומא, נצייד אותו בציר זמן, נראה לו סרטים היסטוריים, ונחפש אותו בפורים לרומאי, אולי אז אפשר יהיה להתחיל ללמד אותו על ממלכת רומי. ומה עם חבריו לכיתה? בעברית צחה - חבל"ז. הם לומדים כמו תוכי למבחנים – אלה שקצת לומדים, וכל השאר משתרכים מאחור. אז כיון שהבנו שיש בעיה, אולי במקום לטמון את הראש בחול נתחיל ללמד היסטוריה בכיתה ט'? אולי י'? ואם לא נספיק את כל ההיסטוריה, לא יקרה כלום. ניקח פרקים נבחרים, נשווה מה לומדים במקצועות העיוניים האחרים ונבצע הצלבות מידע. בכל מקרה מה שקורה עכשיו זה חוכא ואיטלולא. ולמי שלא למד פתגמים בלשון ולא ארמית  הפרוש הוא לעג לרש. סליחה, אם לא למדתם לשון ולא ארמית, גם את זה לא תבינו.

 ובעיה שנייה; אז אנחנו כבר מלמדים בחטיבה, אבל לא מלמדים ולמה? כי פעם היו לנו שלוש שעות שבועיות ועכשיו רק שעתיים. ועוד; פעם לימדתי שלוש כיתות עכשיו חמש ויותר. זה אומר לפחות 200 תלמידים, זה אומר שאני לא מכירה את רובם. אז כמו שהם לא מבינים מה זה היסטוריה, אני לא מבינה מי הם. חוכא ואיטלולא כמאמר המשורר.

אם הם לא היו באיטליה, ואני בטוחה שרובם לא היו, קשה ללמד את רומי עם נתוני הזמן ולהסביר מה זה ממלכת רומי.

הדפסשלח לחבר
תמי זיטלני
באנר אחווה חדש שמאל
בנק יהב 4
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך