23/9/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

משה"ח החל "לעשות סדר" בתש"ע בתוכנית אופק חדש

זמן קצר לאחר שמונה לתפקיד שר החינוך, ב-31 במרס 2009, הצהיר גדעון סער כי ימשיך בתוכנית אופק חדש. שר החינוך לא הביע אמנם התלהבות רבה מהתוכנית, ואף ציין בהזדמנויות שונות כי יש בה ליקויים לא מעטים, אולם ציין כי הוא רואה חשיבות רבה בהמשכיותה. כידוע, תוכנית אופק חדש פותחה לפני כשלוש שנים בחיפזון רב על ידי שרת החינוך דאז, יולי תמיר, וראשי משרדה. ראשי המשרד אף הודו כי היה עליהם לפעול במהירות כדי לנצל חלון הזדמנויות תקציבי, שפתח משרד האוצר בפני משה"ח. כשנה לאחר שנכנס לתפקיד, הסביר שר החינוך בכנס של מכון מנדל לחינוך וחברה, מדוע היה נחוש להמשיך בתוכנית אופק חדש; "מלבד ההכרח לשמור על יציבות והמשכיות, הסיבה המרכזית שהחלטתי, מייד אחרי שנכנסתי לתפקידי, שנכון להמשיך את תוכנית אופק חדש, היא המרכיב של שכר המורים, עבור המורים החדשים שנכנסים למערכת. אני מקווה שנצליח להרחיב את מעגל הרפורמה, גם אם לא בדיוק אותה רפורמה, לחטיבה העליונה".

את הליקויים ב"אופק חדש" החל משה"ח לנסות ולתקן בחודשים האחרונים. אחד הליקויים המרכזיים הוא הניצול הלקוי של השעות הפרטניות, שבהן גלום לכאורה יתרונה המרכזי של התוכנית. מנכ"ל משה"ח, ד"ר שמשון שושני, חשף לאחרונה בוועדת החינוך של הכנסת, כי 70% מהשעות הפרטניות במסגרת אופק חדש הועברו לתלמידים כ"שעות רוחב", המתקיימות במקביל לשיעורים הרגילים בכיתות. משמעות עובדה זו היא, שתלמידים המשתתפים בשיעורים פרטניים מפסידים את חומר הלימוד שנלמד באותה עת בכיתת האם. קיום השעות הפרטניות כשעות רוחב מהווה סטייה מהמטרה העיקרית שלהן, שהיא צמצום הפערים בין התלמידים החזקים לתלמידים החלשים. ד"ר שושני הבטיח, כי לקראת שנת הלימודים הבאה, תשע"א, יפעל המשרד כדי ש-70% מהשעות הפרטניות יהיו "שעות אורך", ויתקיימו בסוף יום הלימודים. המחוזות והמפקחים הונחו לוודא, כי מרבית השעות הפרטניות אכן יבוצעו בתשע"א כשעות אורך. ניתן לנחש כי המורים שיונחו להישאר עד שעה מאוחרת יותר בבתיה"ס בתשע"א לא יהיו מאושרים מכך. בתיה"ס שבאופק חדש יתבקשו להציג לפני תחילת שנת הלימודים מערכת שעות פרטניות ותוכנית פדגוגית לביצוען, המותאמת ליעדי המשרד ולצורכי התלמידים.

משה"ח גם החל לפני כחודשיים להפעיל את הסעיף בהסכם אופק חדש, המאפשר לו לבצע הערכת מורים מסודרת. זהו למעשה ניסיון ראשון מסוגו בישראל להכניס לבתיה"ס כלי אחיד להערכת המורים, בניגוד למצב כיום, שבו מבצע כל מנהל בי"ס את ההערכה בהתאם לאמות המידה הספציפיות שלו. בניסוי בכלי ההערכה נטלו השנה חלק 164 בתי"ס המשתתפים בתוכנית. ההערכה תשמש בשנים הבאות כמרכיב המרכזי בקביעת הקידום המקצועי של כל מורה, ובעקבותיו גם בקביעת שכרו.

 

הדפסשלח לחבר
באנר אחווה חדש שמאל
תמי זיטלני
בנק יהב 4
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך