22/11/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

תוכנית התקשוב החדשה; בבתיה"ס תופעל מערכת מתוחכמת ללמידה

11/02/2010

בכנס הרצליה, שהתקיים בשבוע שעבר, הכריז שר החינוך, גדעון סער, כי במשה"ח עובדים כבר חצי שנה על תוכנית להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21. לדבריו התוכנית תוצג בקרוב על ידי ראש הממשלה.

סער ציין, כי יש לסגור את הפער בין סביבת החיים המתוקשבת, שבה גדלים התלמידים בבתיהם כיום, לבין הסביבה הבית ספרית שאינה מתוקשבת.

שר החינוך הוסיף, כי בתוכנית התקשוב החדשה שגובשה תהיה החדרת הטכנולוגיה אך ורק מלווה במשנה פדגוגית סדורה. התוכנית תיתן מענה לשאלות, כמו "כיצד יכולה הטכנולוגיה לשפר את ההוראה ולהתאימה לשוֹנוּת הלומדים"?, ותלווה ללמידה המתוקשבת משוב מיידי. סער העריך כי יישום התוכנית במערכת החינוך יושלם בתוך חמש שנים.

אחד הפרויקטים שייכללו, כנראה, בתוכנית החדשה לשילוב התקשוב במערכת החינוך הוא של חברת "עת הדעת" (הנקראת גם TIME TO KNOW). לקו לחינוך נודע, כי בשבועות האחרונים ביקרו שר החינוך וראש אגף התקציבים במשרד אוצר, ד"ר אודי ניסן, בבתי"ס יסודיים שבהם מתקיימת תוכנית הניסוי בפרויקט, וצפו בשיעורי אנגלית, מתמטיקה ועברית המתנהלים באמצעות מערכת התוכנה שפותחה במסגרת הפרויקט. 

יש לציין, כי לאחרונה התפרסם בעיתונות הכלכלית מידע על כך שבפיתוח הפרויקט השקיע בשנים האחרונות יזם ההייטק, שמואל מיתר, כ-60 מיליון דולר.

במסגרת השיעורים המתקיימים עם המערכת יושבים התלמידים ליד מחשבים המחוברים ברשת למחשב של המורה. לימוד חומר ותרגולו באמצעות המערכת מתבצעים באופן עצמאי. המערכת מנתחת את ביצועי התלמידים, ומציגה בפני המורה בזמן אמת תמונת מצב של ההתקדמות בחומר של כל תלמיד.

לדברי מנהל גף יישומי מחשב במשה"ח, רוני דיין, המערכת מופעלת בשלוש השנים האחרונות במתכונת ניסוי בשני בתי"ס יסודיים ברחבי הארץ. לדבריו, יתרונה של המערכת הוא בכך שהיא מאפשרת עבודה יחידנית של  התלמיד, ובמקביל המורה יכול לנהל את השיעור בכל צורת למידה - פרונטאלית, בקובצתית או יחידנית. כמו כן הותאמה המערכת הותאמה לתוכניות הלימודים בכל מקצועות הלימוד.

דיין מוסיף, כי בעבודה עם המערכת יכול המורה להתאים את רמת הקושי של הנושא הנלמד לרמתו של  כל תלמיד. לדבריו המערכת מעניקה סביבת הוראה יעילה למורה וכלים ייחודיים ללמידה דיפרנציאלית.

בימים אלה נערך המשרד להרחיב את תוכנית הניסוי בפרויקט ל-12 בתי"ס. דיין מוסיף, כי ההיערכות לפרויקט דורשת ציוד רב והכשרה של המורים.

יש לציין, כי עדיין לא קיימת תשובה חד משמעית האם שילוב התקשוב בלמידה אכן תורם במידה משמעותית לשיפור הלמידה. במחקרים שנעשו ברחבי העולם בשנים האחרונות, וביקשו לבדוק סוגיה זו, נמצאו תוצאות שונות ולעתים סותרות.

כך, למשל, ערך ארגון המדינות המפותחות, ה-OECD, ב-2006 מחקר, בנושא שימוש במחשב ללמידה בקרב בני נוער בגילאי 15. במחקר נמצא, כי הישגיהם של התלמידים שנעזרו במחשב במידה מסוימת ללמידה עלו מעט על הישגיהם של הלמידים שלא עשו במחשב שימוש למטרה זו.  במחקר נמצא עוד, כי הישגיהם של תלמידים שעשו שימוש רב מאוד במחשב לא עלו כלל על הישגיהם של תלמידים שלא עשו במחשב שימוש.

לעומת זאת, במחקרים אחרים נמצא. כי השימוש במחשב ללמידה תרם לשיפור ההישגים בלימודים. כך למשל, נערך לפני מספר שנים מחקר ב-243 חטיבות ביניים במדינת מיין שבארה"ב. במסגרת המחקר שולב המחשב בלמידה במשך מספר שנים. במחקר נמצא שיפור ניכר ברמת הכתיבה של התלמידים.

 

הדפסשלח לחבר
תמי זיטלני
באנר אחווה חדש שמאל
בנק יהב 4
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך