26/4/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

חוק חינוך ממלכתי משלב; 300 בתי ספר מבקשים ליישם, משרד החינוך לא מקצה תקציב

21/01/2010
300 בתי"ס ברחבי הארץ מבקשים ליישם את "חוק חינוך ממלכתי משלב". על כך מסר חבר הכנסת לשעבר ומיוזמי החוק, הרב מיכאל מלכיאור, בכנס בנושא "החינוך המשלב", שהתקיים השבוע. את הכנס ערך ארגון "צו פיוס", בשיתוף עם עמותות קשת ומיתרים, המפעילות בתי"ס משלבים.
חוק חינוך ממלכתי משלב אושר לפני כשנה וחצי בכנסת. על פי החוק, בי"ס משלב ישתייך לנתיב הממלכתי. בי"ס כזה ישלב בתוכנית הלימודים תוכנית השלמה מיוחדת, שתכלול לימודים של מקורות יהודיים בהיקף נרחב, עיסוק בזהות היהודית וחינוך לערכי הסובלנות במורשת ישראל. בביה"ס המשלב ילמדו ביחד תלמידים מהזרמים החילוני, המסורתי והדתי.
לטענת הרב מלכיאור, חוק החינוך המשלב הוא מהפכה בחשיבה הישראלית, שלא הייתה כמוה מאז קום המדינה. "בן גוריון חילק את מערכת החינוך לנתיבים שונים, מה שיצר פילוג ובדלנות. כל קהילה צריכה חינוך ייחודי משלה. החינוך היהודי הפך למונופול של הנתיב הממלכתי-דתי והנתיב החרדי, ונפסל בנתיב הממלכתי", אמר הרב מלכיאור. לדבריו, שינוי התחיל רק כשהוקמו בתיה"ס של רשת תל"י- תגבור יהדות לפני כ-15 שנה. בעקבות זאת פתחו בשנים האחרונות מספר עמותות מסגרות חינוך נוספות, שהמייחד אותן הוא הרצון לשלב תלמידים מזרמים שונים ולא רק לתגבר את לימודי היהדות. הרב מלכיאור הוסיף, כי מדי שנה חל גידול של כ-20%-25% במספר בתיה"ס המשלבים. לדבריו; "עם כל הכבוד לעמותות המנהלות בתי"ס משלבים, משה"ח הוא שצריך להוביל את המהלך על פי החוק, כמו שמתחייב במדינה מסודרת ובעיקר במדינה יהודית". הרב מלכיאור ביקש ממנכ"ל משה"ח, ד"ר שמשון שושני, שהשתתף בכנס, כי משה"ח יקצר את תהליכי ההיערכות ליישום החוק.
מנכ"ל משה"ח ציין בדבריו בכנס, כי בתוכנית משה"ח לשנים תש"ע ותשע"א הועמד תגבור מורשת ישראל בבתיה"ס בראש סדר העדיפויות. לטענת ד"ר שושני, הפלגנות במערכת החינוך מגיעה כיום לשיאים שלא היו בעבר. לדבריו, בתיה"ס החרדיים בודקים את אורח החיים של התלמידים לפני שהם מקבלים אותם, מה שהביא להיווצרותם של אין ספור "חדרים". בכל בי"ס כזה לומדים תלמידים מקהילה בעלת אורח חיים ייחודי. שושני הוסיף, כי הפלגנות קיימת גם בחינוך הממלכתי-דתי, וקהילות רבות יוצאות ממנו ומקימות בתי"ס משלהן. לדבריו, החינוך המשלב מבקש להקים בסיס פדגוגי לתלמידים המגיעים מאורח חיים שונה, ומוכנים ללמוד תחת קורת גג אחת. שושני הוסיף, כי משה"ח נתקל בקשיים שונים ביישום חוק חינוך ממלכתי משלב. אחד מהקשיים הוא, שבחוק לא הוגדרה מסגרת תקציבית ליישומו. לדבריו, משה"ח צריך למנות מרכז ליישום החוק ולקיים בנושא השתלמויות למורים - מה שעולה כסף. בתגובה טען הרב מלכיאור, כי ליישום החוק דווקא הוגדר תקציב, העומד על כ-25 מיליון ש"ח.
חבר הכנסת אלכס מילר, חבר ועדת החינוך של הכנסת ומיוזמי החוק, אמר בכנס, כי לא יעלה על הדעת שבכנסת עובר חוק ומוגדר לו תקציב, והכסף אינו נמצא בתקציב משה”ח. לדבריו, אם לא תיפתר בעיה זו, הוא יפעל בדרכים פרלמנטריות לפתרונה. חבר הכנסת מילר הוסיף, כי בעשרות בתיה”ס המשלבים שכבר פועלים, אין בעיות משמעת ואלימות. לטענתו, החינוך המשלב הוא פתרון לבעיות קשות אלו במערכת החינוך.
מנהלת ארגון צו פיוס, עליזה גרשון, הציגה בכנס ממצאי סקר שנערך בשבוע שעבר בקרב מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה היהודית בישראל. מתוצאות הסקר עולה, כי 34% מהמשתתפים הדתיים-לאומיים, 58% מהחילוניים ו-57% מהמסורתיים, הביעו את הסכמתם לשלוח את ילדיהם לבי"ס משלב. נתון נוסף שעולה מהסקר הוא, שמרבית הציבור אינו מודע לקיומם של בתי"ס משותפים לחילונים, דתיים ומסורתיים. 71% מהנשאלים ציינו, כי לא שמעו כלל על בתי"ס כאלה. בישראל פועלים כיום 20 בתי"ס משלבים, שבהם לומדים תלמידים חילוניים ודתיים. את בתיה"ס מפעילות העמותות קשת ומיתרים.
הדפסשלח לחבר
באנר שמאל 1 270 125
בנק יהב
אחוה תואר שני
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך