במערכת החינוך מועסקות כ-4,500 מדריכות בית ספריות, אזוריות, מחוזיות וארציות. ההדרכה נעשית בדרך כלל בנוסף לעבודתן של המדריכות כמורות. לאחרונה גיבשו המדריכות נייר עמדה, שבו הן מתארות את תפקידן ומפרטות רשימה של שינויים בתנאי העסקתן. לטענתן שינויים אלו נדרשים במערכת החינוך. במסמך מצוין, כי המדריכות משמשות סוכנות שינוי ומקדמות שינוי בפרקטיקה המקצועית של מורים ומנהלים. עוד מצוין; "המדריכה נמצאת בחזית ההתמודדות עם התנגדויות לשינויים ברמות השונות". על פי המסמך, המדריכות נבחרות על רקע הצלחתן המקצועית, בדרך כלל לאחר ששימשו בבתיה"ס כרכזות מקצוע או רכזות פדגוגיות, או בעת מילוי תפקידים אלו. כמו כן, למרבית המדריכות תואר שני רלוונטי לתחום הדרכתן. במסמך נטען, כי למרות נתונים אלו "המערכת, כפי שהיא מתפקדת כיום, אינה מתגמלת את המדריכות כיאות". המדריכות מכוונות בטענה זו לעובדה שאין להן קביעות בתפקיד והעסקתן היא לתקופה של שנה בלבד. על פי נייר העמדה, אחד השינויים המרכזיים הנדרשים בתנאי עבודתן של המדריכות, הוא בניית מסלול קידום מקצועי בתפקיד ההדרכה למדריכות מובילות, החל מהדרכה בית ספרית ועד להדרכה ברמה הארצית. המדריכות מבקשות שכל שלב במסלול זה יוגדר, יוערך ויתוגמל כנהוג כיום בכל התפקידים האחרים במערכת החינוך. "יש לבנות מדרג על פיו ניתן יהיה להביא לביטוי קידום מדריכות למשרה מלאה בהדרכה, עד לרמת מדריכות מחוזיות, המכשירות ומנהלות את מערך ההדרכה במחוזות", מצוין במסמך. עוד מציע המסמך, כי תנאי ההעסקה למדריכות בדרגים השונים ייקבעו על פי היקף התפקיד, מידת האחריות הנדרשת בו, והמקצועיות הדרושה לביצועו בהצלחה. כמו כן תוענק קביעות בתפקיד ההדרכה למדריכות ראויות, לאחר תהליך של הערכה. במסמך נטען, כי במצב הקיים היום, נפגעות בתנאי העסקתן מורות מצטיינות ב"אופק חדש", המצטרפות למערך ההדרכה. הסיבה לכך - יום ההדרכה אינו מתוגמל או צובר את כל הזכויות, כמו יתרת המשרה, במסגרת הרפורמה. מסיבה זו, מרבית המדריכות המשלבות הוראה והדרכה נאלצות לשמור על משרה מלאה בהוראה לשמירת זכויותיהן, ורק ביום החופשי משמשות כמדריכות. "במצב הזה רוב המורות המצטיינות אינן מעוניינות להצטרף למערך ההדרכה, ומערך ההדרכה מקבל לשורותיו גם אנשים ראויים פחות. יש ליצור מצבי משרה המאפשרים שילוב יום הדרכה אחד או שניים עם המשך ההוראה בבתיה"ס", מצוין במסמך. ממשה"ח נמסר לקו לחינוך, כי טענותיהן של המדריכות ידועות למשרד ומטופלות על ידי הגורמים הרלוונטיים. במשרד מדגישים, כי תפקיד ההדרכה מיועד מלכתחילה לשנה אחת בלבד, כאשר בתום שנה זו חוזרות המדריכות למקצוע ההוראה, והקביעות שלהם בהוראה נשמרת. על נייר העמדה חתומה נציגת המדריכות, אתי דריישפון, מסיעת נח"ל בהסתדרות המורים.
|