29/3/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

מנהל מינהל מדע וטכנולוגיה קורא לתעשיינים לקחת אחריות על מגמות מקצועיות; את מי "שירים את הכפפה" הוא מוכן לתגמל

19/04/2012

בעקבות יוזמה משותפת של משה"ח ומשרד התמ"ת, יצוידו בקרוב בוגרי מגמות מדעי המחשב והתוכנה גם בהסמכה מקצועית גרמנית. ההסמכה תעניק לתלמידים את האפשרות לעסוק במקצוע במדינות אירופה, שבהן מקובלות בדרך כלל ההסמכות המקצועיות הגרמניות. את היוזמה הוביל מפמ"ר מדעי המחשב, ד"ר אבי כהן, כאשר ביקרה לאחרונה בארץ משלחת גרמנית מקצועית. לקבלת ההסמכה נעשה תהליך של הקבלה בין נושאי הלימוד לבגרות במגמות התוכנה בארץ ובין מערכת ההסמכה הגרמנית.
בראיון לקו לחינוך, מציין מנהל מינהל מדע וטכנולוגיה, ד"ר עופר רימון, כי מדובר בפיילוט, העתיד להתרחב גם למקצועות לימוד טכנולוגיים נוספים. לדבריו, בימים אלו עושה המינהל מהלכים כדי לאפשר לכמה שיותר מגמות טכנולוגיות לקבל הסמכות בינלאומיות מקצועיות. המינהל החל בעבודה אינטנסיבית בנושא זה מול האיחוד אירופי, בעיקר מול גרמניה, שבה קיימת מערכת שלמה של הסמכות מקצועיות בתיכונים הטכנולוגיים. לדברי ד"ר רימון, הכוונה היא שבעתיד הקרוב יהיו לכל מגמות הלימוד הטכנולוגיות הסמכות אירופאיות, מה שייצור אופק תעסוקתי רחב יותר לבוגריהן.
ד"ר רימון הוסיף, כי ההסמכה בתחומי התוכנה היא דוגמה לא כל כך מייצגת, מכיוון שהחלק הארי של בוגרי מגמה זו ממשיכים ללימודים גבוהים. המטרה העיקרית של מינהל מדע וטכנולוגיה היא, שההסמכות המקצועיות יינתנו לבוגרי מגמות מקצועיות יוקרתיות פחות, במיוחד מגמות Low-Tech, שאותן מסיימים רבים מהתלמידים עם בגרות חלקית או ללא בגרות. מדובר במגמות כמו חשמל, מכונאות רכב, מלונאות, מטפלות, סיעוד ותקשוב. ההיערכות לקבלת ההסמכה הבינלאומית עשויה לשפר את רמת הלימודים וההכשרה במגמות אלו בישראל. "בתחומים אלו יש לנו מה להשתפר, והסטנדרטים האירופאים יסיעו לנו בכך", מציין ד"ר רימון.
משה"ח והרשתות הטכנולוגיות, אורט ועמל, הצטרפו אשתקד לפרויקט של האיחוד האירופי, בשם "תהליך טורינו" (The Torino Process). במסגרת הפרויקט, מציגות המדינות השונות את מערכות החינוך וההכשרה המקצועית שלהן, ולומדות זו מזו כיצד ניתן לשפר אותן. לדברי ד"ר רימון, התהליך לימד אותו כי נקודת החולשה המרכזית בחינוך הטכנולוגי-מקצועי בישראל, לעומת המדינות האירופאיות, הוא שבארץ התעשייה אינה מעורבת בתהליך החינוך הטכנולוגי. לעומת זאת, בגרמניה הידע בחינוך הטכנולוגי הוא באחריות משה"ח, והלימוד המעשי וההתנסות - באחריות התעשייה. לדבריו, בגרמניה איגוד התעשיינים לקח על עצמו אחריות להכשרה המעשית, כולל בחינות, ליווי התלמידים והכשרת המדריכים.
"אני עוד מחכה לתעשיין הראשון בארץ, שיסכים לקחת אחריות על מגמה מסוימת בהכשרה המעשית. אנחנו מוכנים בתמורה לבחון, שאת שעות ההתנסות נעביר לתעשיינים כשכר לימוד (שעות הוראה). יש נכונות מהצד שלנו, אך לא מצאתי עד עכשיו פרטנר מהצד השני, למרות הפניות שלנו. אנחנו עדיין מחכים", אומר ד"ר רימון.

הדפסשלח לחבר
באנר שמאל 1 270 125
בנק יהב
אחוה תואר שני
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך