21/11/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

בארצות הברית; שבע דרכים מוכחות לחסוך בתקציב ביה"ס

4/10/2010

המשבר הכלכלי שפקד את ארצות הברית לפני כשנתיים עדיין לא הסתיים. המשבר משפיע גם על מערכת החינוך הציבורית, למרות שהממשל המרכזי הזרים אליה מאות מיליארדי דולרים, ומנע בכך את פיטוריהם של עשרות אלפי מורים.
כתבה בשם "שבע דרכים מוכחות לחסוך בתקציב ביה"ס", שהתפרסמה בשבוע שעבר במגזין הדיגיטיאלי  eSchoolNews, מבקשת לסייע למנהלי מחוזות החינוך ובתיה"ס האמריקנים להתמודד עם הקשיים התקציביים. בכתבה מצוין, כי למרות סימנים קלים של התאוששות כלכלית, עדיין מתקשות המדינות בארצות הברית לממן את תקציבי החינוך, ומחוזות החינוך נאלצים לקצץ בתקציביהם. המאמר מציע שבע דרכים לחיסכון בתפעול ביה"ס, שיישומן עשוי למנוע קיצוצים כואבים יותר, למשל בפרויקטים חינוכיים או בכוח אדם. כל אחת מדרכי החיסכון מודגמות על ידי מחוזות החינוך או בתיה"ס שבהם בוצעה בהצלחה. חלק מההצעות יכולים אולי לאמץ גם מנהלי בתי"ס בישראל.
ליעל את השימוש באנרגיה 

בכתבה מסופר על שיטה לחיסכון באנרגיה, שיזמה מנהלת רשת של 19 בתי"ס באחד המחוזות במדינת טנסי. המנהלת הכריזה על תחרות לחיסכון באנרגיה בין בתיה"ס שבניהולה. לביה"ס הזוכה בתחרות הובטח פרס יקר ערך, שכלל שישה לוחות אינטראקטיביים. יוזמת התחרות ציידה את בתיה"ס ברשימה של המלצות לפעולות חוסכות אנרגיה, כמו הצטיידות במערכות המפקחות על החימום והקירור בכיתות. לבתיה"ס גם הוצע; להוריד במספר מעלות את החימום בחורף ולהעלות במספר מעלות את המיזוג בקיץ, להקפיד לכבות את האור כשעוזבים את הכיתה, לכבות את המחשבים כשלא משתמשים בהם, להחליף את נורות החשמל במסדרונות בנורות הצורכות פחות אנרגיה – כמובן ברמה שאינה פוגעת בבטיחות, ועוד.
במסגרת התחרות הושוותה מידי חודש צריכת החשמל של כל בי"ס לצריכה שלו באותו חודש בשנה הקודמת. בתום התחרות נמצא, כי צריכת החשמל הופחתה ברשת בתיה"ס ב-15%. עלות הפרס לביה"ס הזוכה בתחרות הייתה שולית לעומת החיסכון השנתי בעלות החשמל, שהסתכם ב-450 אלף דולר.
להפסיק להשתמש בנייר
בכתבה מספרת מפקחת של מחוז חינוך עצמאי בטקסס כיצד נחסך בבתיה"ס שבפיקוחה סכום של 6,000 דולר בשנה, באמצעות צמצום השימוש בנייר. במסגרת פעולה זו הפסיקו בתיה"ס במחוז לשלוח להורים הודעות בדואר, מה שחסך לא רק את ההוצאות לנייר ולדיו, אלא גם את עלויות משלוח הדואר, בסך 700 דולר לחודש. במקום זאת נשלחו ההודעות להורים בדוא"ל, באמצעות מערכת שהותקנה בביה"ס. כמו כן הופסקה הדפסת עיתוני ביה"ס ואף הם נשלחו בדוא"ל. התברר כי לשינוי זה היה גם ערך מוסף חיובי - שיטת התקשורת החדשה הביאה להידוק הקשרים בין המחוז ובתיה"ס להורים.
ליצור שותפויות ולמנף מענקים 
בכתבה מצוין, כי לעיתים ניתן לחסוך תקציבים בית ספריים המיועדים לרכישת ציוד, כמו ספרים, ריהוט ושירותים שונים, באמצעות בניית שותפויות עם ארגונים עסקיים או אקדמיים, והשגת מענקים לפרויקטים שונים. בכתבה מתוארות שותפויות שערכו בתיה"ס עם ארגונים כאלה, שבאמצעותם סופקו להם ללא תשלום קורסים, מחשבים ניידים, ביקורים לימודיים במוזיאונים ועוד.
לרכוש עמדות "רזות" במקום מחשבים רגילים
על פי הכתבה, שימוש ברשתות מחשבים וירטואליות, הכוללות עמדות "טיפשות" או "רזות" ושרת המזין אותן, חסך למחוזות החינוך ולבתי"ס לא מעטים בארצות הברית אלפי דולרים. השימוש בעמדות מחשב רזות מאפשר לביה"ס לרכוש מחשבים חלשים וזולים, ואף להשתמש במחשביו הישנים, במקום לרכוש מחשבים רגילים. שרת חזק מספק לעמדות את האפליקציות הנדרשות. כך, למשל, רכש בדרך זו בי"ס קתולי בעיר שרלוט, שבמדינת בצפון קרוליינה, מערכת ובה 275 עמדות מחשב רזות עם גישה לאינטרנט, בעלות רכישה של 125 מחשבים רגילים.
ליצור "רשימת משאלות" 
לפעמים אין לביה"ס ברירה אלא להמתין עד שמחיר הציוד או השירותים שבהם הוא חפץ יוזל או לחכות למועד שבו יתפנה לו תקציב עבורם. בינתיים ממליצה הכתבה לביה"ס להכין "רשימת משאלות", שבה מפורטים הפריטים שהוא מבקש לרכוש או לקבל. 
בכתבה מסופר על ארגון ללא מטרות רווח, שהוקם לאחרונה, הנקרא "משאלת כיתה" (ClassWish). הארגון מסייע לבתיה"ס או לכיתות להשיג את רשימת המשאלות שלהם. באתר האינטרנט של הארגון מפרסמים בתיה"ס או המורים את רשימת המשאלות שהכינו. הורים, אנשי קהילה או עסקים מקומיים יכולים להיכנס לאתר, לקרוא מה בדיוק נדרש לביה"ס ולסייע לו. התרומה באמצעות הארגון נחשבת להוצאה מוכרת לתורמים, והארגון דואג להעביר אותה ללא תשלום לביה"ס.
לעבור לתקשורת מבוססת אינטרנט

מהכתבה עולה, כי השימוש במערכת תקשורת טלפונית מבוססת אינטרנט זולה בהרבה מהשימוש בטלפון קווי רגיל. בכתבה מסופר כי בבי"ס חדש באחד המחוזות בפלורידה לא הותקנה תשתית טלפון קווי רגילה ובמקומה הותקנה מערכת מבוססת אינטרנט. בדרך זו נחסכו לביה"ס למעלה מ-75 אלף דולרים בהוצאות לתשתית ושימוש במערכת.
לבקש הנחות ו"מציאות"

על פי הכתבה למדו לאחרונה מנהלי בתי"ס רבים בארצות הברית, שהשתמשו עד כה בקטלוגים כדי לרכוש ציוד, שחברות רבות יעניקו להם הנחה רק אם יבקשו. הדבר כרוך אמנם בבזבוז זמן על בירורים בטלפון אצל חברות שונות, אבל המאמץ עשוי להשתלם. מנהל של תיכון במדינת מיזורי מעיד בכתבה, כי בבית ספרו תרים כיום "כמו משוגעים" אחר מציאות.
כתובת המאמר המלא;
http://www.eschoolnews.com/category/resources/surviving-the-school-budget-crisis

הדפסשלח לחבר
באנר אחווה חדש שמאל
תמי זיטלני
בנק יהב 4
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך