30/4/2017
מנורה מבטחים

מנהלי התיכונים במכתב לשר החינוך; לא ניתן לבצע כראוי את השינויים שמשרד החינוך רוצה בשנת הלימודים הבאה

22/05/2014

הנהלת התאגדות המנהלים העל יסודיים שבארגון המורים, שלחה השבוע מכתב לשר החינוך, שבו היא מבקשת ממנו להיפגש איתה. הסיבה; לא ניתן לבצע בזמן שנותר עד לסוף שנת הלימודים את השינויים שהמשרד דורש שיתבצעו בתכנית הלימודים בשנה הבאה. וכך כותבים המנהלים; "מפאת חוסר וודאות והעדר מידע ברור למנהלי בתי הספר, כמו גם זמן מספיק להתארגנות לשנה"ל תשע"ה, אנו סבורים כי בלוח הזמנים הנתון להיום, בלתי אפשרי לבצע את כל השינויים הנדרשים. על-כן אנו מבקשים לזמן אותנו למפגש דחוף ביותר בנושא.  השינויים המוצעים ע"י משרד החינוך הנם משמעותיים מאוד ונפרשים על פני תחומים רבים, אולם עד היום לא ניתן כל מידע סופי ומעודכן בדבר תכנית הלימודים ברוב המכריע של מקצועות הלימוד, בחלק המתייחס למרכיב הבסיס (30%) ובחלק ההרחבה והעמקה (70%). אין מידע מספק על מועד הוראת הנושאים השונים, ונמסר לנו שחוזר רלוונטי יגיע לבתי הספר רק בסוף חודש מאי.
למותר לציין, כי בתי הספר העל יסודיים נמצאים כעת בעיצומם של מבחני המתכונת, בחינות הבגרות, ישיבות הציונים והערכות סיום השנה. הסיכוי להספיק להיערך כראוי עד היציאה לחופשת הקיץ הנו מזערי. אנו מעוניינים מאד בהצלחת התכנית, אך חוששים לכישלונה הוודאי נוכח האמור לעיל. להערכתנו, העברת  30% מחומר הלימוד למרכיב ההרחבה והעמקה בכל מקצועות הלימוד תיצור עומס רב ומיותר על תלמידי כיתות י"א י"ב. כמו כן יש להכין את צוותי המורים להעברת הנושאים ולהערכתם בדרכים אחרות. יש לבצע מהלך מדורג ולא גורף.
התכנית המוצעת (זו האוסרת למידת יותר משני מקצועות "מורחבים"), פוגעת קשות בתלמידים הבוחרים במסלולים מדעיים ובעתודה מדעית במדינת ישראל. מאידך גם צרוף יחידות לימוד למבחן אחד במספר מקצועות (היסטוריה, לשון), או חיבור שאלון אחד לשני מקצועות (היסטוריה-אזרחות, ספרות-לשון), פוגע קשות בסיכויי הצלחתם של תלמידים בינוניים וחלשים (לא רק תלמידי מב"ר, אתגר, סטארט), שיתקשו להתמודד עם כמויות חומר לימודי רב בשנה אחת (י"א או י"ב).
ההצעה לפעילות במסגרת "התפתחות אישית ומעורבות חברתית", עם דרישה להכנת עבודת סיכום על ידי תלמידי כיתות י"ב, טומנת בחובה קשיים רבים מאד, עד כדי שהיא מעמידה בספק רב מאד את יכולת הצלחתה, בה כולנו מעוניינים. נכון להיום, עדיין פועלות בבתי הספר השש-שנתיים שתי רפורמות, המקשות על מנהלי בתי הספר לבנות מערכת שעות שלא תפגע פרופסיונאלית בציבור המורים.
השינויים המוצעים דורשים זמן למידה, של כל הצוותים החינוכיים בבית הספר, מנהלים, מחנכים ומורים. יתרה מכך, שינויים אלו דורשים תהליך הכשרה מעמיק של המורים. בעוד חודש, יוצאים כל המורים לחופשה. אין באפשרותנו בשלב זה, בזמן הזה ובקצב הזה להיערך לשנת הלימודים הבאה.
כבוד השר, במכתבים השונים שאנו מקבלים אנו מכונים "מנהיגים", "אנשי מופת" ועוד. במפגשים השונים אתך נשמעת ללא הרף המילה "אמון". תן בנו אמון שגם אנחנו מבקשים לשנות את הנדרש במערכת החינוך. כיוון שאנו תומכים בתכנית החדשה במהותה, ומעוניינים בהצלחתה, מתוך אחריות חינוכית אנו מבקשים לקיים אתך דיון מעמיק ודחוף בנושאים אלה, זאת על מנת שהרפורמה לא תהיה בבחינת "תפסת מרובה – לא תפסת"." 

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
תמי זיטלני
בנק יהב 4
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך