19/3/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

החשיבות של פעילויות תרבות במוסדות החינוך

20/01/2016 10:00

החשיבות של פעילויות תרבות במוסדות החינוך

"התרבות היא זיכרונה של אומה, מצפונה המשותף, המשכיותה ההיסטורית והצורה בה היא חושבת וחיה" אמר פעם הסופר הצ'כי הנודע-מילן קונדרה. בדבריו אלו הצליח להגדיר את חשיבותה של הפעילות התרבותית בעולמנו בכלל ובתחום החינוך בפרט. לצערנו, תחומי התרבות השונים מהווים חלק מזערי במסלולי לימודי החינוך באקדמיה, וכפועל יוצא מכך, אנשי החינוך של דור המחר, אינם נחשפים לחשיבות הרבה שיש לפעילויות ההעשרה והתרבות בקרב התלמידים. במאמר שלפניכם איננו מתכוונים לעסוק בסוגיה מה היא פעילות תרבותית ומה הם המדדים לקביעתה, אלא רק לציין בפניכם את החשיבות החינוכית והערכית שיש לפעילויות ההעשרה בתחומי התרבות השונים במוסדות החינוך.

בשנים האחרונות, יותר ויותר עיריות ומועצות מקומיות ברחבי הארץ, יוזמות בשיתוף מערכות החינוך בעיר, תוכניות לימוד מורחבות אשר נועדו ליצור זיקה בין נכסי התרבות השונים לבין ציבור התלמידים, וזאת במסגרת שילובן של פעילויות העשרה תרבותיות בתוכניות הלימוד השונות המותאמות למסגרות החינוך השונות מגני הילדים, דרך בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים ועד התיכונים.

חשיפת התלמידים (בכל גיל ובכל מסגרת חינוך) לנכסי תרבות כאלו ואחרים, מסוגלת לתרום רבות לפיתוח הרגלים של מעורבות יצירתית וגילוי מעמיק של עולמות תוכן חדשים ומרתקים אליהם הם אינם נחשפים במהלך היומיום. בנוסף, חשיפת התלמידים למקורות תרבותיים שונים, תאפשר להם להרחיב את הידע הכללי ואף תתרום לפיתוח מיומנויות ותחביבים אישיים בהתאם להעדפותיהם האישיות.

תרבות הפנאי ותרבות הדיון 

בעידן בו שעות הפנאי של כולנו הולכות ומתארכות, ובעידן בו אנו חשופים למגוון רחב של עולמות תוכן באמצעות ריבוי המסכים בעולמנו, ישנה חשיבות מכרעת לשימוש מושכל ונכון בשעות הפנאי, וזאת באמצעות פיתוח וטיפוח היבטים ערכיים, שכליים, חברתיים ורגשיים.

שילובן של פעילויות תרבות במוסדות החינוך, הינה פעולה שתאפשר בסופו של הליך לכל תלמיד ותלמידה, להעמיק את הזיקה והקשר לנכסי התרבות השונים והרבגוניים של החברה הישראלית. במקביל, התלמידים יוכלו לפתח מיומנויות אישיות בכל הנוגע לאופן צריכת התרבות ושילובה של הפעילות התרבותית בחיי הפנאי האישיים של כל אחד ואחת מהם בהתאם להעדפותיו ותחביביו.

פעילות העשרה תרבותית הינה הגדרה כוללת למגוון רחב של פעילויות אותן ניתן לשלב כחלק מתכנית הלימודים השנתית ובאמצעותן לפתח ולטפח את הקשר בין התלמיד למקורות התרבות העשירים והרבגוניים העומדים לרשותנו בעידן המודרני.

במקביל לשילובן של פעילויות העשרה תרבותיות במוסדות החינוך, ישנה חשיבות מכרעת לטיפוח תרבות הדיון בקרב בני הדור הצעיר, וזאת לנוכח האלימות המילולית המחלחלת לכל שכבות האוכלוסייה בחברה הישראלית במהלך השנים האחרונות. טיפוח תרבות הדיון במסגרת קיומם של פאנלים בין התלמידים, תאפשר לנו כמחנכים ולבני הדור הצעיר להיחשף לאלטרנטיבות אחרות בכל הנוגע לקיומו של דיון ואף ויכוח.

לסיכום, חשיפת התלמידים למקורות תרבות שונים ומגוונים, תתרום רבות לשיפור פני החברה בישראל, וזאת באמצעות העמקת הקשר הישיר בין התלמיד לבין מקורות התרבות אליהם הוא איננו חשוף ביומיום.

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
בנק יהב
באנר שמאל 1 270 125
אחוה תואר שני
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך