19/3/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

איך אפשר לשפר את הקשר בין המורה לתלמיד?

16/05/2017

איך אפשר לשפר את הקשר בין המורה לתלמיד?

חינוך משמעותי מתחיל בתקשורת טובה בין המורה לתלמיד. בשביל להשיג את התקשורת הזו נדרשים מורים להישאר קשובים לצרכי התלמידים, ומדי פעם גם לגלות יוזמה ולחשוב מחוץ לקופסא. איך עושים זאת בצורה נכונה? הנה כמה עקרונות מנחים שמהם ניתן להתחיל.

לימודי תואר ראשון בחינוך לא תמיד חושפים את מלוא המורכבות של עבודת המורה. מי שחושב שהעבודה כרוכה בהוראה פרונטאלית בלבד כמובן טועה, כי הרבה משעות היום מוקדשות לתקשורת עם התלמידים. לכך יש להוסיף את מערכת היחסים בין המורה לבין שאר הצוות, את הדרישות של ההורים וכמובן את הפיקוח המחוזי והאזורי. עם זאת, התקשורת בין המורה לתלמיד היא הלב של החינוך המשמעותי ורק ממנה ניתן להשיג הוראה מתקנת בעלת ערך מוסף.

השאלה המתבקשת היא איך אפשר לשפר את הקשר בין המורה והתלמיד. הבעיה היא אין מתכון שמתאים לכולם ועבודת המורה דורשת צבירת ניסיון, מיומנות וגמישות. מצד שני, יש בהחלט עקרונות מנחים שמהם ניתן להתחיל. עקרונות אלו יכולים לסייע למורים בתחילת דרכים וגם למורים ותיקים. הטעות הנפוצה של המורים המנוסים היא לחשוב שאף אחד לא יכול ללמד אותם כיצד לשפר את הקשר עם התלמידים, בעוד בפועל מדובר על ידע מצטבר שאין לו גבול.

תשומת לב לצרכי התלמיד

כמו בכל מערכת תקשורת אחרת, גם בין המורה והתלמיד יש מוען, נמען ומסר. המוען והנמען מתחלפים בהתאם לסיטואציה והמורה הוא לא תמיד זה שמדבר. הקשבה אמיתית מכל הלב יכולה להעביר לתלמיד את המסר שיש לו על מי להישען. במידה והמורה מסכים לקבל על עצמו את תפקיד הנמען, התוכן עצמו פחות רלוונטי. מעבר לכך, תקשורת מתקיימת בשורה ארוכה של רבדים והיא לא קשורה רק למילים ולמשפטים.

תשומת לב לצרכי התלמיד מתחיל מהרגע שבו המורה נכנס לכיתה ועד שהוא עוזב את בית הספר. במידת הצורך נדרש המורה להעניק תשומת לב לתלמידים גם מחוץ לשעות הלימודים, למשל אם הם פונים אליו באמצעות הטלפון הנייד, הרשתות החברתיות וכדומה. מנגד, על המורה להציב גבולות ברורים. תקשורת ללא גבולות ברורים עלולה לערער את תחושת הביטחון של התלמיד ולגרום לו בלבול בנוגע לתפקידי המוען והנמען. במילים אחרות, הצבת גבולות היא חלק מהחינוך וכדאי לנצל את תהליך התקשורת על מנת לחדד אותם.

כל גיל והתקשורת שלו

קושי לא פחות משמעותי של מורים הוא למצוא את אמצעי התקשורת היעיל ביותר עבור תלמידים בגילאים מסוימים. כאן העיקרון המנחה הוא שכמעט לכל שכבת גיל יש מוטיבציה אחרת לשמור על תקשורת תקינה עם המורה. ילדים צעירים בגילאי בית ספר יסודי עושים זאת בעיקר ממקום של חשש ופחד, בעוד ילדים בחטיבת הביניים והתיכון נדרשים לגלות מחויבות וכבוד. מורה שמזהה את המניע של התלמיד יכול לשמור מולו על תקשורת פתוחה ואפקטיבית לאורך זמן.

כמובן שקיימים הבדלים גם בין תלמידים באותה שכבת גיל. זה מסביר למה אין מתכון חד משמעי לתקשורת יעילה בין מורה לתלמיד, אלא רק כללי מפתח. בכל גיל ניתן ליישם כללי תקשורת אחרים ולבדוק כיצד התלמיד מגיב. המורה גם צריך להיות מספיק גמיש ולמחול על כבודו במידה ושיטה מסוימת לא עובדת.

בשורה התחתונה, המטרה של שיפור תהליך התקשורת בין המורה והתלמיד היא לסייע לחינוך ולהשיג תוצאות לטווח הארוך. התקשורת היא לא מטרה אלא אמצעי לדברים חשובים יותר. תהליך התקשורת בין המורה והתלמיד עשוי להשתנות בין בתי הספר, שכבות הגיל ושנות הלימודים. מורה שמלווה תלמידים מחטיבת הביניים ועד סיום התיכון רואה זאת מקרוב, בדיוק כמו מורה שמלווה את הילדים מהגן ועד שהם יוצאים מבית הספר היסודי.

כלים לשיפור התקשורת

אפשר לשפר את התקשורת בין המורה והתלמיד גם באמצעות הקצאת כלים מיוחדים לכך. הכי קל להתחיל עם מתן אפשרות לתלמידים להתבטא. תלמידים שמרגישים שהם יכולים להגיד מה שהם רוצים למורה, בגבולות הכבוד ההדדי וחוקי בית הספר כמובן, פותחים פתח לתקשורת מועילה. התפקיד של המורה בהקשר הזה הוא רק להישאר קשוב. מורה עם אינטואיציה חיובית שיזהה את הצרכים האמיתיים של התלמיד, את מה שקורה מתחת לפני השטח ואת האופן שבו הוא יכול להביא לידי ביטוי את הניסיון שלו, ישפר את התקשורת גם מול התלמיד הבודד וגם מול כל הכיתה.

מורים שמרגישים שאין להם מספיק כלים או זמן פנוי לפתח את התקשורת עם התלמידים יכולים להקצות לכך מסגרת ספציפית. ברוב בתי הספר מגלים הבנה לצורך של המורים בתקשורת עם התלמידים ולכן מאפשרים להקדיש לכך שיעורים, תרגילים, סדנאות, מפגשים, אירועים, טיולים ועוד. המורה יכול למשל לתכנן טיול משותף עם חלק מהילדים או עם כל הכיתה כדי לרענן את השגרה ולשנות את האווירה. שינוי כזה מעודד את הילדים לשתף את המורה בתחושות שלהם ולאחר מכן גם להמשיך לדבר איתו גם בין כתלי בית הספר.

בנוסף, אי אפשר להתעלם משורה ארוכה של כלים טכנולוגיים שעומדים לרשות מורים שרוצים לשפר את התקשורת עם הילדים. מורים יכולים לבחור כלים שמבוססים על האינטרנט ולהסביר לילדים כיצד להשתמש בהם. התקשורת עם הילדים מתחילה בכיתה אבל היא נמשכת הרבה אחרי שעות הלימודים. מורה ששומר על תקשורת משמעותית עם הילדים מעניק להם חוויה שונה ותחושת אחריות.

מורים שבכל זאת לא מצליחים להשיג את היעד ולשפר את התקשורת עם התלמידים לא צריכים להתייאש. יש מקרים שבהם למורה מסוים אין כימיה עם תלמידים ספציפיים, כמו גם משמעות גדולה לצבירת הניסיון. הקושי העיקרי הוא בשנים הראשונות ולאחר מכן רוב המורים כבר מוצאים פתרונות אלטרנטיביים בעלי תועלת.

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
בנק יהב
באנר שמאל 1 270 125
אחוה תואר שני
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך