אסטרטגיות למידה בתחום ארגון החומר
ילדים ומבוגרים בעלי בעיות קשב וריכוז מתקשים לא אחת בארגונו של החומר הנלמד. במאמר זה נסביר כיצד ניתן לרכוש אסטרטגיות למידה בתחום ארגון החומר (ספוילר- הכל מתחיל ונגמר בהקפדה על יצירת שלד ושיטתיות בעת הלימוד).
עקרון הרצף
כאשר המורה מסביר כיצד ממוקם השיעור הנלמד בתוך רצף נושאי הלימוד, הוא מאפשר לתלמיד בעל בעיות קשב וריכוז להבין היטב היכן הכיתה נמצאת בחומר, מה היא כבר למדה ומה היא תלמד בעתיד. למשל, "בשיעור שעבר למדנו מה אלוהים ברא ביום הראשון, היום נלמד מה הוא ברא ביום השני וביום השלישי, ומחר נלמד מה הוא ברא ביום הרביעי וביום החמישי".
תרשים זרימה שניתן לסמן בו את ההתקדמות בחומר- יכול אף הוא להקל על תלמיד בעל בעיות קשב וריכוז.
ועוד איך
בנוסף להסבר על מה נלמד השיעור, ישכיל המורה אם גם יסביר כיצד יתנהל השיעור. למשל, "אחרי שנסביר מה אלוהים ברא ביום השני וביום השלישי, תתפצלו לזוגות ותציירו את הבריאה". כאשר תלמיד בעל בעיות קשב וריכוז יודע כיצד יתנהל השיעור, קל לו יותר להתרכז.
פשוט, פשוט, פשוט
במקום הוראות מופשטות כמו "לשיעורים הקרובים תכינו סיכום של כל החומר שלמדנו עד עכשיו", מוטב שהמורה יפרט באופן פשוט למה הוא מתכוון. לדוגמא:
-
עליכם לסכם את החומר מעמודים 5-10.
-
עליכם להדפיס את הסיכום על עמוד אחד, בפונט אריאל 12, במרווחים של שורה וחצי.
-
עליכם להגיש את הסיכום ביום שלישי הבא בסוף השיעור.
הוראות פשוטות מאפשרות לתלמידים לשמור על קשב מיטבי ומקלות על תלמיד בעל בעיות קשב וריכוז.
בהמשך נעסוק בשיטות נוספות שבהן ניתן לשפר אסטרטגיות למידה בתחום ארגון החומר:
לו"ז ידוע מראש, טבלת סיכום, שיעור אקטיבי ובקרה עצמית.
המשך אסטרטגיות למידה בתחום ארגון החומר
עד כה הסברנו על שלוש דוגמאות של אסטרטגיות למידה בתחום ארגון החומר (הסבר הרצף הלימודי, הסבר צורת הלימוד והקפדה על הוראות פשוטות).
כעת נרחיב על ארבע דרכים נוספות:
ידוע מראש
כאשר המורה תולה במקום נראה לעין בכיתה לוח מבחנים ומשימות או אפילו לוח זמנים לשיעור ספציפי, הדבר מעניק לתלמיד בעל בעיות קשב וריכוז את היכולת לרתום את משאביו (הוא יכול להעריך מתי עוברים למשימה הבאה).
חשוב מאוד שתלמיד בעל בעיות קשב וריכוז יקבל הכוונה והסבר איך מתכננים את זמן הלימוד. אפשר לדוגמא, גם להכין טבלת משימות שבועית ולצבוע בצבע שונה את המשימות הלימודיות השונות. אל תשכחו להסביר לתלמיד בצורה ברורה, מהו פרק הזמן שנדרש ממנו בכל משימה ומשימה, כך הוא יידע כמה זמן הוא צריך ללמוד בכל יום ויום.
הטבלה לא משקרת
כאשר מסיימים נושא לימוד, מומלץ להכין טבלה המשווה את החומר (למשל, מה אלוהים ברא בכל יום ויום). בצורה זו ניתנת לתלמידים הזדמנות נוספת לעיבוד החומר (הן לתלמידים בכללותם והן לתלמידים בעלי בעיות קשב וריכוז). מובן שמוטב שהתלמידים ימלאו בכוחות עצמם את הטבלה.
באנרגיות חיוביות
כאשר המורה מעביר את השיעור באופן בו הוא משתף את התלמידים בצורה פעילה, שואל שאלות מכוונות ומשתמש בעזרי לימוד מעוררי עניין, לתלמיד בעל בעיות קשב וריכוז יהיה קל יותר להתרכז בשיעור (והאמת, גם לנו קל יותר להתרכז בהרצאה של מרצה אקטיבי ודינמי, שמשתף אותנו בהרצאתו, מאשר בהרצאה של מרצה פסיבי, מונוטוני ואנמי).
נורת בקרה
כאשר המורה מלמד את התלמידים לבקר את עצמם, הישגיו של תלמיד בעל בעיות קשב וריכוז יכולים להשתפר. הרי חלק מההישגים הלא גבוהים של ילדים בעלי בעיות קשב וריכוז קשורים להיותם אימפולסיביים. לדוגמא, עונים על שאלות במבחן בצורה חלקית ופזיזה ומגישים את המבחן מבלי לשים לב לטעויות. בקרה עצמית תוביל לשיפור ההישגים.
שורה תחתונה, אסטרטגיות למידה בתחום ארגון החומר יכולה לתרום רבות למתקשים בכך. היא פשוטה וקלה לרכישה. השתמשו בה!
למידע נוסף לחצו כאן