29/4/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12
מרכז ההזמנות
לשירותים ומוצרים

אסטרטגיות למידה בתחום ארגון החומר

אסטרטגיות למידה בתחום ארגון החומר

ילדים ומבוגרים בעלי בעיות קשב וריכוז מתקשים לא אחת בארגונו של החומר הנלמד. במאמר זה נסביר כיצד ניתן לרכוש אסטרטגיות למידה בתחום ארגון החומר (ספוילר- הכל מתחיל ונגמר בהקפדה על יצירת שלד ושיטתיות בעת הלימוד).

עקרון הרצף

כאשר המורה מסביר כיצד ממוקם השיעור הנלמד בתוך רצף נושאי הלימוד, הוא מאפשר לתלמיד בעל בעיות קשב וריכוז להבין היטב היכן הכיתה נמצאת בחומר, מה היא כבר למדה ומה היא תלמד בעתיד. למשל, "בשיעור שעבר למדנו מה אלוהים ברא ביום הראשון, היום נלמד מה הוא ברא ביום השני וביום השלישי, ומחר נלמד מה הוא ברא ביום הרביעי וביום החמישי".

תרשים זרימה שניתן לסמן בו את ההתקדמות בחומר- יכול אף הוא להקל על תלמיד בעל בעיות קשב וריכוז.

ועוד איך

בנוסף להסבר על מה נלמד השיעור, ישכיל המורה אם גם יסביר כיצד יתנהל השיעור. למשל, "אחרי שנסביר מה אלוהים ברא ביום השני וביום השלישי, תתפצלו לזוגות ותציירו את הבריאה". כאשר תלמיד בעל בעיות קשב וריכוז יודע כיצד יתנהל השיעור, קל לו יותר להתרכז.

פשוט, פשוט, פשוט

במקום הוראות מופשטות כמו "לשיעורים הקרובים תכינו סיכום של כל החומר שלמדנו עד עכשיו", מוטב שהמורה יפרט באופן פשוט למה הוא מתכוון. לדוגמא:

  1. עליכם לסכם את החומר מעמודים 5-10.

  2. עליכם להדפיס את הסיכום על עמוד אחד, בפונט אריאל 12, במרווחים של שורה וחצי.

  3. עליכם להגיש את הסיכום ביום שלישי הבא בסוף השיעור.

הוראות פשוטות מאפשרות לתלמידים לשמור על קשב מיטבי ומקלות על תלמיד בעל בעיות קשב וריכוז.

בהמשך נעסוק בשיטות נוספות שבהן ניתן לשפר אסטרטגיות למידה בתחום ארגון החומר:
לו"ז ידוע מראש, טבלת סיכום, שיעור אקטיבי ובקרה עצמית.

המשך אסטרטגיות למידה בתחום ארגון החומר

עד כה הסברנו על שלוש דוגמאות של אסטרטגיות למידה בתחום ארגון החומר (הסבר הרצף הלימודי, הסבר צורת הלימוד והקפדה על הוראות פשוטות).

כעת נרחיב על ארבע דרכים נוספות:

ידוע מראש

כאשר המורה תולה במקום נראה לעין בכיתה לוח מבחנים ומשימות או אפילו לוח זמנים לשיעור ספציפי, הדבר מעניק לתלמיד בעל בעיות קשב וריכוז את היכולת לרתום את משאביו (הוא יכול להעריך מתי עוברים למשימה הבאה).

חשוב מאוד שתלמיד בעל בעיות קשב וריכוז יקבל הכוונה והסבר איך מתכננים את זמן הלימוד. אפשר לדוגמא, גם להכין טבלת משימות שבועית ולצבוע בצבע שונה את המשימות הלימודיות השונות. אל תשכחו להסביר לתלמיד בצורה ברורה, מהו פרק הזמן שנדרש ממנו בכל משימה ומשימה, כך הוא יידע כמה זמן הוא צריך ללמוד בכל יום ויום.

הטבלה לא משקרת

כאשר מסיימים נושא לימוד, מומלץ להכין טבלה המשווה את החומר (למשל, מה אלוהים ברא בכל יום ויום). בצורה זו ניתנת לתלמידים הזדמנות  נוספת לעיבוד החומר (הן לתלמידים בכללותם והן לתלמידים בעלי בעיות קשב וריכוז). מובן שמוטב שהתלמידים ימלאו בכוחות עצמם את הטבלה.

באנרגיות חיוביות

כאשר המורה מעביר את השיעור באופן בו הוא משתף את התלמידים בצורה פעילה, שואל שאלות מכוונות ומשתמש בעזרי לימוד מעוררי עניין, לתלמיד בעל בעיות קשב וריכוז יהיה קל יותר להתרכז בשיעור (והאמת, גם לנו קל יותר להתרכז בהרצאה של מרצה אקטיבי ודינמי, שמשתף אותנו בהרצאתו, מאשר בהרצאה של מרצה פסיבי, מונוטוני ואנמי).

נורת בקרה

כאשר המורה מלמד את התלמידים לבקר את עצמם, הישגיו של תלמיד בעל בעיות קשב וריכוז יכולים להשתפר. הרי חלק מההישגים הלא גבוהים של ילדים בעלי בעיות קשב וריכוז קשורים להיותם אימפולסיביים. לדוגמא, עונים על שאלות במבחן בצורה חלקית ופזיזה ומגישים את המבחן מבלי לשים לב לטעויות. בקרה עצמית תוביל לשיפור ההישגים.

שורה תחתונה, אסטרטגיות למידה בתחום ארגון החומר יכולה לתרום רבות למתקשים בכך. היא פשוטה וקלה לרכישה. השתמשו בה!

למידע נוסף לחצו כאן

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
ספקי שרותים מומלצים
ועדת החינוך: הסטודנטים במכללת אשקלון רשאים למעמד דומה לסטודנטים בספיר ותל-חי
סקר קובע: מצוקה נפשית בקרב רוב הילדים עד גיל 12 בעקבות המלחמה
איך לאבחן קשב וריכוז בצורה יעילה?
לכודים ברשת
CHAT GPT ומערכת החינוך - היילכו שניהם יחדיו?
"שביל החמלה" ספר חובה ליועצות, מחנכות ותלמידות
עמותת יעלים השמים הם הגבול
בתי ספר פרטיים
חושבים על מעבר לבתי ספר פרטיים?
תואר שני בחינוך
תקופת הקורונה

לא מנויים על קו לחינוך? הירשמו עכשיו ללא עלות

        


קו לחינוך, היסמין 1 רמת אפעל. 03-6354484

מומלצים באתר
זהבי יעוץ
יעוץ למורים; תנאי עבודה, פנסיה ועוד. ובעיקר; כיצד לעזוב את מערכת החינוך עם כל מה שמגיע באמת.
גאווה ישראלית - הרצאה מיוחדת ליום העצמאות
"הרצאה מיוחדת ליום העצמאות: גאווה ישראלית. פיתוחים וחידושים ישראליים פורצי דרך בעולם".
גמולים
"גמולים – ייעוץ למורה" הוקמה ע"י טל וייס, בעל תואר בכלכלה עם התמחות במימון ומורשה בשיווק פנסיוני. "גמולים - יעוץ למורה" מספקת למגזר עובדי מערכת החינוך בפרט ולמגזרי המשק השונים בכלל, בדיקה אובייקטיבית ומגוון פתרונות פיננסיים להם ולבני ביתם. מאחורינו אלפי שעות ייעוץ פיננסי ופנסיוני לכל מגזרי המשק השונים.
אל הטבע - טיולים, אירועים, ימי גיבוש וסדנאות לארגונים,סדנאות O.D.T
"אל הטבע" מתמחה בהפקת פעילויות שונות בטבע - טיולים, אירועים, ימי גיבוש וסדנאות לארגונים, בתי ספר וקבוצות. אנו מקפידים על איכות בשירות ובביצוע כדי להעניק ללקוחותינו חוויה שתיזכר לאורך זמן. הצוות של "אל הטבע" בשילוב התפאורה של טבע ארצנו מבטיח יציאה מהשגרה וחוויה שתיזכר לזמן רב.
בית ביאליק
לאחרונה, נפתח מחדש מוזיאון בית ביאליק, ביתו של המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק. לאחר עבודת שיקום ושיחזור יוצאת דופן החושפת ומאירה את רוח האיש והתקופה, מזמין אתכם בית ביאליק להתוודע לאחד מבתיה האותנטיים, המרגשים והמלהיבים של העיר העברית הראשונה, ולעולמו הפרטי והציבורי של המשורר הלאומי
בנק יהב
באנר שמאל 1 270 125
אחוה תואר שני
חינוך בארץ ובעולם

משרד החינוך יצמצם את ההטבות הניתנות לתלמידים בעלי לקויות למידה
מספרם של התלמידים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז במערכת החינוך עלה בשנים האחרונות בצורה תלולה. בתיכונים לא מעטים, בעיקר ביישובים מבוססים, מגיע מספר התלמידים שאובחנו כלקויי למידה ומקבלים התאמות בבחינות והטבות שונות ל-25% מכלל התלמידים. מסתבר, כי משה"ח לא נערך לעלייה זו. כך, בכנס שהתקיים סמוך לפתיחת שנת הלימודים תשע"ב, אמר מנכ"ל משה"ח היוצא, ד"ר שמשון שושני, כי משה"ח לא צפה את הגידול העצום במספר התלמידים לקויי הלמידה בשנתיים האחרונות, ואינו מסוגל להתמודד עמו בתקציבו הנוכחי. לדבריו, החל מהשנה יפעל המשרד לצמצום מספר בעלי לקויות הלמידה ותלמידים לקויי למידה לא יקבלו תוספת שעות, אלא במקרים החמורים. ואכן בימים אלו מתחיל משה"ח בפעולה לצמצום מספר התלמידים לקויי הלמידה המקבלים תוספת שעות ותגבור. לחילופין מתכוון המשרד להעניק לצוותי המורים בבתיה"ס, שלא תמיד מיומנים בעבודה עם התלמידים לקויי הלמידה, תמיכה לעבודה עמם בתוך המסגרת הרגילה. במשרד מכנים פעולה זו "מתן מענה דיפרנציאלי להכלת תלמידים".
מידע נרחב על טיפול הרגשי ולקויות למידה

הסחות דעת, חוסר מנוחה והיפראקטיביות הם מאפיינים שיכולים לפגוע בריכוז בלימודים, בחיי החברה ובהתפתחות האישית. קיימות שיטות טיפול בבעיות קשב ואנשים המתמחים בתחום זה עוזרים להתגבר על בעיות ולשפר את התפקוד למי שסובל מהם. עדיף להגיע בשלב גילוי מוקדם כדי למנוע דימוי עצמי נמוך, פגיע בהישגים לימודיים ובעיות התנהגותיות וחברתיות. במקרה של חשש לבעיית קשב וריכוז, מומלץ מאוד לקחת את הילד לאבחון ובמידת הצורך להתאים לו את הטיפול המתאים.

השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך