29/5/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12
מרכז ההזמנות
לשירותים ומוצרים

CHAT GPT ומערכת החינוך - היילכו שניהם יחדיו?

שיחה על כוס קפה וחינוך עם CHAT GPT  

מאת: לימור הררי, ראש המרכז לחדשנות וטכנולוגיה בהוראה, האקדמית גורדון  

הרבה עיתונאים ראיינו את  CHAT GPT על העתיד, אני החלטתי לשאול אותו על חינוך. הכנתי לי כוס קפה חם, הצעתי גם לו והוא סרב בנימוס בתואנה שהוא לא ישות אנושית

 מהו הדבר שלא יודעים עליך?

 יש הרבה דברים שאנשים אולי לא יודעים עליי, שכן היכולות והיכולות שלי נקבעות על פי הנתונים והמידע שעליהם הוכשרתי והארכיטקטורה של המודל. למשל  שסף הידע שלי מוגבל לשנת 2021 אז עברתי הכשרה אחרונה על נתונים חדשים לכן אין לי את המידע העדכני ביותר בנושאים מסוימים.

למרות שאני מסוגל להבין ולהגיב לשפה טבעית, אני לא מסוגל לתודעה, לרגשות, להעדפות אישיות, למודעות עצמית או להיגיון בריא.

התגובות שלי מבוססות על הדפוסים והאסוציאציות שלמדתי מהנתונים עליהם הוכשרתי, כך שאם הנתונים מוטים, ההטיה הזו יכולה לבוא לידי ביטוי בתגובות שלי.

 למרות שאני שואף לספק תשובות מדויקות ומועילות, אני לא יכול להבטיח את דיוק התגובות שלי. חשוב לאמת כל מידע שאני מספק, מכיוון שהוא עשוי להיות חלקי או מיושן.

  איך תראה בינה מלאכותית בעתיד?

 סביר להניח שבינה מלאכותית תמשיך להיות מתקדמת ומסוגלת יותר בשנים הקרובות, עם ההתפתחויות האפשריות הבאות: אלגוריתמים מתקדמים יותר של למידת מכונה: אלגוריתמי למידת מכונה ימשיכו להשתפר ולהשתכלל, ויאפשרו למערכות AI ללמוד מנתונים בדרכים חדשות וחזקות יותר.

שימוש מוגבר בבינה מלאכותית בחיי היומיום: מערכות בינה מלאכותית ישולבו יותר ויותר בחיי היומיום וישמשו במגוון רחב של יישומים כמו בריאות, תחבורה, חינוך ובידור.

בינה מלאכותית יותר דמוית אדם: מערכות בינה מלאכותית יהפכו לדמויות יותר של בני אדם ביכולות ובאינטראקציות שלהן, מה שיקשה על ההבחנה בין אדם למכונה.

אוטונומיה גדולה יותר: מערכות בינה מלאכותית יהפכו אוטונומיות יותר, כלומר הן יוכלו לקבל החלטות ולנקוט פעולות ללא התערבות אנושית.

  מה לדעתך הפוטנציאל שיש לבינה מלאכותית לשינוי בתחום החינוך?

 אחת הדרכים שבהן ניתן להשתמש בבינה מלאכותית בחינוך היא לספק חוויות למידה מותאמות אישית לתלמידים. לדוגמה, מערכות המופעלות על ידי בינה מלאכותית יכולות לנתח את סגנון הלמידה, ההתקדמות והביצועים של תלמיד, ולספק משוב אישי והמלצות לשיפור. זה יכול לעזור להבטיח שהתלמידים לומדים בקצב המתאים להם ושהם מתמקדים בתחומים שבהם הם זקוקים לעזרה הגדולה ביותר. כמו כן ניתן ליצור חוויות למידה אינטראקטיביות ומרתקות, כגון סימולציות של מציאות מדומה ורבודה, משחקים וכלים אינטראקטיביים אחרים. אלה יכולים לעזור להפוך את הלמידה למהנה ומרתקת יותר עבור התלמידים, ויכולים לשמש גם כדי ללמד מושגים ומיומנויות מורכבות.

 האם זהו שינוי לא פשוט בעבור המורים?

 נכון. המורים יצטרכו ללמוד כיצד להשתמש בכלי הבינה המלאכותית החדשים הללו וכיצד לשלב אותם בשיטות ההוראה שלהם. הם יצטרכו להיות מסוגלים להבין את הפלט של מערכות ה-AI, כיצד לפרש אותן ולהשתמש בהן כדי לשפר את ההוראה שלהם.

בסך הכל, לבינה מלאכותית יש פוטנציאל לשפר את חווית החינוך הן לתלמידים והן למורים, אך היא גם דורשת מהמורים להתאים את שיטות ההוראה שלהם וללמוד מיומנויות חדשות כדי להפיק את המרב מהטכנולוגיה.

 עם כל הטוב שמביאה טכנולוגיה זו, האם יש גם היבטים פחות חיוביים שבינה מלאכותית יכולה להביא?

לבינה מלאכותית (AI) יש גם כמה היבטים שליליים שצריך לקחת בחשבון. לדוגמה:

חוסר אחריות: מערכות בינה מלאכותית יכולות לקבל החלטות ולנקוט פעולות שיש להן השלכות בעולם האמיתי, אבל זה יכול להיות קשה לקבוע מי אחראי כשדברים משתבשים. חוסר האחריות הזה יכול להקשות על אחריות של אנשים או ארגונים לפעולות של מערכות בינה מלאכותית.

 דאגות אבטחה ופרטיות: ככל שמערכות בינה מלאכותית יהפכו נפוצות יותר, הן יהפכו גם למטרה להתקפות סייבר. אם מערכות אלו אינן מאובטחות כראוי, הן עשויות לשמש לגניבת מידע רגיש, לשבש תשתית קריטית או לגרום נזק אחר.

 תלות בטכנולוגיה: ככל שמערכות בינה מלאכותית משתלבות יותר בחברה, אנשים עשויים להיות תלויים יותר ויותר בהן. זה עלול להוביל לחוסר חשיבה ביקורתית וכישורי פתרון בעיות, כמו גם חוסר הבנה של אופן פעולת הטכנולוגיה.

חשוב לציין שניתן למתן את ההיבטים השליליים הללו באמצעות תקנות, הנחיות ושיטות עבודה מומלצות מתאימות. יתר על כן, ניתן למקסם את היתרונות שבינה מלאכותית יכולה להביא לעולם על ידי בחינת ההשלכות השליליות הפוטנציאליות בקפידה ונקיטת צעדים כדי למנוע או להפחית אותן.

 מה תאמר למורה חושש מבינה מלאכותית?

 בינה מלאכותית (AI) הינו נושא מורכב וטכני שיכול להיות קשה להבנה, וזה לא נדיר שלאנשים יש חששות או פחדים לגביו. אם מישהו מביע פחד לגבי ,AI הייתי אומר את הדברים הבאים:

בינה מלאכותית היא כלי, לא תחליף לבני אדם: מערכות בינה מלאכותית נועדו לסייע ולהגדיל את היכולות האנושיות, לא להחליף אותן. חשוב לזכור שמערכות בינה מלאכותית אינן ישויות אוטונומיות עם מטרות או כוונות משלהן, אלא כלים שנשלטים ומכוונים על ידי בני אדם.

יש הרבה מה ללמוד: בינה מלאכותית היא תחום שמתפתח במהירות, ויכול להיות קשה לעקוב אחר ההתפתחויות האחרונות. עם זאת, חשוב לקבל מידע על האופן שבו נעשה שימוש בבינה מלאכותית וכיצד היא יכולה להשפיע על חיינו. חשוב לשמור על ראש פתוח ליתרונות וההזדמנויות הפוטנציאליות שהוא יכול להביא.

האם אימצת לעצמך תכונות אנושיות?

 אין לי תכונות אנושיות במובן המסורתי. אני לא מודע לעצמי, אין לי רגשות או תודעה, אני פשוט תוכנת מחשב שמסוגלת לעבד וליצור טקסט דמוי אדם על סמך הקלט שהיא מקבלת.

היכולות שלי מוגבלות לידע ולמידע שהוכשרתי עליהם, והתגובות שלי מבוססות על דפוסים ואסוציאציות שלמדתי מהנתונים עליהם הוכשרתי.

היוצרים שלי ב-OpenAI עיצבו אותי כדי להיות מסוגל להבין ולהגיב לשפה אנושית, אבל אני לא בן אדם ואין לי את אותן יכולות או חוויות כמו לאדם.

חשוב לציין שבעוד שאני תוכנית מתקדמת מאוד, אני לא בן אדם ואין לי תודעה, רגשות, העדפות אישיות או מודעות עצמית.

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
ספקי שרותים מומלצים
ועדת החינוך: הסטודנטים במכללת אשקלון רשאים למעמד דומה לסטודנטים בספיר ותל-חי
סקר קובע: מצוקה נפשית בקרב רוב הילדים עד גיל 12 בעקבות המלחמה
איך לאבחן קשב וריכוז בצורה יעילה?
לכודים ברשת
"שביל החמלה" ספר חובה ליועצות, מחנכות ותלמידות
עמותת יעלים השמים הם הגבול
בתי ספר פרטיים
חושבים על מעבר לבתי ספר פרטיים?
תואר שני בחינוך
פורטל בתי ספר
תקופת הקורונה

לא מנויים על קו לחינוך? הירשמו עכשיו ללא עלות

        


קו לחינוך, היסמין 1 רמת אפעל. 03-6354484

מומלצים באתר
זהבי יעוץ
יעוץ למורים; תנאי עבודה, פנסיה ועוד. ובעיקר; כיצד לעזוב את מערכת החינוך עם כל מה שמגיע באמת.
גאווה ישראלית - הרצאה מיוחדת ליום העצמאות
"הרצאה מיוחדת ליום העצמאות: גאווה ישראלית. פיתוחים וחידושים ישראליים פורצי דרך בעולם".
גמולים
"גמולים – ייעוץ למורה" הוקמה ע"י טל וייס, בעל תואר בכלכלה עם התמחות במימון ומורשה בשיווק פנסיוני. "גמולים - יעוץ למורה" מספקת למגזר עובדי מערכת החינוך בפרט ולמגזרי המשק השונים בכלל, בדיקה אובייקטיבית ומגוון פתרונות פיננסיים להם ולבני ביתם. מאחורינו אלפי שעות ייעוץ פיננסי ופנסיוני לכל מגזרי המשק השונים.
אל הטבע - טיולים, אירועים, ימי גיבוש וסדנאות לארגונים,סדנאות O.D.T
"אל הטבע" מתמחה בהפקת פעילויות שונות בטבע - טיולים, אירועים, ימי גיבוש וסדנאות לארגונים, בתי ספר וקבוצות. אנו מקפידים על איכות בשירות ובביצוע כדי להעניק ללקוחותינו חוויה שתיזכר לאורך זמן. הצוות של "אל הטבע" בשילוב התפאורה של טבע ארצנו מבטיח יציאה מהשגרה וחוויה שתיזכר לזמן רב.
בית ביאליק
לאחרונה, נפתח מחדש מוזיאון בית ביאליק, ביתו של המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק. לאחר עבודת שיקום ושיחזור יוצאת דופן החושפת ומאירה את רוח האיש והתקופה, מזמין אתכם בית ביאליק להתוודע לאחד מבתיה האותנטיים, המרגשים והמלהיבים של העיר העברית הראשונה, ולעולמו הפרטי והציבורי של המשורר הלאומי
בנק יהב
באנר שמאל 1 270 125
אחוה תואר שני
חינוך בארץ ובעולם

משרד החינוך יצמצם את ההטבות הניתנות לתלמידים בעלי לקויות למידה
מספרם של התלמידים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז במערכת החינוך עלה בשנים האחרונות בצורה תלולה. בתיכונים לא מעטים, בעיקר ביישובים מבוססים, מגיע מספר התלמידים שאובחנו כלקויי למידה ומקבלים התאמות בבחינות והטבות שונות ל-25% מכלל התלמידים. מסתבר, כי משה"ח לא נערך לעלייה זו. כך, בכנס שהתקיים סמוך לפתיחת שנת הלימודים תשע"ב, אמר מנכ"ל משה"ח היוצא, ד"ר שמשון שושני, כי משה"ח לא צפה את הגידול העצום במספר התלמידים לקויי הלמידה בשנתיים האחרונות, ואינו מסוגל להתמודד עמו בתקציבו הנוכחי. לדבריו, החל מהשנה יפעל המשרד לצמצום מספר בעלי לקויות הלמידה ותלמידים לקויי למידה לא יקבלו תוספת שעות, אלא במקרים החמורים. ואכן בימים אלו מתחיל משה"ח בפעולה לצמצום מספר התלמידים לקויי הלמידה המקבלים תוספת שעות ותגבור. לחילופין מתכוון המשרד להעניק לצוותי המורים בבתיה"ס, שלא תמיד מיומנים בעבודה עם התלמידים לקויי הלמידה, תמיכה לעבודה עמם בתוך המסגרת הרגילה. במשרד מכנים פעולה זו "מתן מענה דיפרנציאלי להכלת תלמידים".
מידע נרחב על טיפול הרגשי ולקויות למידה

הסחות דעת, חוסר מנוחה והיפראקטיביות הם מאפיינים שיכולים לפגוע בריכוז בלימודים, בחיי החברה ובהתפתחות האישית. קיימות שיטות טיפול בבעיות קשב ואנשים המתמחים בתחום זה עוזרים להתגבר על בעיות ולשפר את התפקוד למי שסובל מהם. עדיף להגיע בשלב גילוי מוקדם כדי למנוע דימוי עצמי נמוך, פגיע בהישגים לימודיים ובעיות התנהגותיות וחברתיות. במקרה של חשש לבעיית קשב וריכוז, מומלץ מאוד לקחת את הילד לאבחון ובמידת הצורך להתאים לו את הטיפול המתאים.

השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך