כנס החינוך השנתי של תל אביב, שעורכות עיריית תל אביב ומכללת סמינר הקיבוצים, נערך היום, יום ה', באולם תיאטרון הקאמרי. כותרת הכנס הייתה "להחזיר את האומנויות למערכת החינוך". את הכנס פתח שר החינוך, גדעון סער. סער התייחס בדבריו בעיקר להחלטתו להקפיא, לעת עתה, את כוונת המועצה להשכלה גבוהה לשנות את מדיניות הענקת הבונוסים למועמדים ללימודים אקדמאיים, ולהעניקם רק לחלק מהמקצועות שעליהם נבחנים התלמידים ברמה מוגברת בבחינת הבגרות, בעיקר במקצועות המדעיםהמדויקים. לדבריו: "עצרתי מהלך שעמד להתבצע בכל הקשור בבונוסים, בגלל שלא התבצעה עבודת מטה נכונה. ביקשתי לבדוק אלו מקצועות ראויים לקבל בונוסים ואלו לא. אני חושב שאם לכל מקצוע במערכת החינוך יהיו בונוסים, פירושו של דבר שאין סדרי עדיפויות במקצועות. אני בעד מגוון רחב של מקצועות בחירה לתלמידים, אך לא ניתן להתעלם מהצורך בקביעת סדרי עדיפויות". עוד אמר סער: "בשליש שנותר לכהונת הממשלה הוא מתכוון לטפל בתכנים ובמבנה תוכניות הלימודים בתיכונים ובחטיבות הביניים. מיניתי ועדה מיוחדת שתעסוק במערך הבגרויות, אך בניגוד לפרסומים בתקשורת, אין מסקנות שנקבעו מראש בעניין סוגיית התכנים". ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, שעלה לנאום בעקבות סער, אמר: "לימודי האומנות והתרבות נדחקו לשולי העשייה החינוכית בישראל. מקומם נעדר לחלוטין מתוכניות הליבה של חטיבות הביניים ובתי הספר התיכוניים. בבתי הספר היסודיים הם מוגדרים כלימודי העשרה, ולכל תחומי האומנות - מוזיקה, מחול, תיאטרון, אומנות פלסטית וקולנוע – מוקצות שעתיים שבועיות בלבד. את מרב השעות מקצה המערכת ללימודי מקצועות "נחשבים" יותר. מקצועות שנמדדים בסדרת מבחנים ארציים ובינלאומיים. ההישגים אמנם רחוקים מלהשביע רצון, אבל במקום להבין שנדרש שינוי תפיסתי, המערכת מעדיפה להמשיך ולחפש את המטבע מתחת לפנס. במקום לפתח ידע ואת יכולות החשיבה של התלמידים מקדשים את העמידה במבחנים ומסתבר שככה לא משפרים הישגים. דור שלם כבר ניזוק מחינוך שממוקד כולו במבחנים ובציונים. אם המערכת לא תתעורר - גם הדור הבא יגדל בלי גישה לאומנות ולתרבות, רחוק מערכים הומניסטיים, בלי מערכת ערכית משותפת שתחבר בין כולנו". חולדאי הוסיף: "החזון של מאיר דיזינגוף היה לבנות מרכז תרבותי שוקק חיים. תל אביב הפכה למרכז תרבותי, אך העתיד התרבותי מצוי בסכנה. תפקידם יוצרים ואנשי רוח שמילאו תפקיד מרכזי חשוב בעבר, הולך ומצטמצם לטובת גיבורי ריאליטי". לדבריו: "אחת לכמה זמן מתרחשת קטסטרופה במערכת החינוך. כולם מאשימים את התלמידים, ונשלפות כל מיני תוכניות להכרת מאה מושגים בציונות או סיורי מורשת. כדי שהמערכת תהיה ערכית היא חייבת לגרום לתלמיד להשתתף בשיח ביקורתי, ללמוד, להקשיב ולקרוא. צריך להחזיר לבית הספר את המכנה המשותף בדמות התרבות העברית". |