יאיר לפיד נשא דברים היום, יום ג', בכנס השנתי של ארגון YRF, שהתקיים ברמלה. בדבריו שטח לפיד את משנתו בתחום החינוך. מצע התנועה שהקים לפיד - "יש עתיד", שתתמודד בבחירות הבאות לכנסת, יתמקד לא מעט בתחום החינוך. לדברי לפיד התנועה תפרסם את מצע החינוך שלה לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה. בינתיים לא חסך לפיד בדבריו ביקורת ממדיניתו החינוך והתנהלות משרד החינוך כיום. לגבי הפערים בין תלמידים ביישובים מבוססים ותלמידים ביישובים חלשים אמר לפיד, כי ועדת שושני מצאה שמדד החינוך הדיפרנציאלי, המודד את הפערים במערכת החינוך, עומד על 26%. על פי מדד זה,אם רוצים לצמצם פערים במערכת החינוך, חייב תלמיד ביישוב חלש צריך לקבל לפחות 126% ממה שמקבל תלמיד בצפון תל אביב. לטענתו, בפועל המדינה משקיעה בחינוך ביישובים החלשים רק 103.5% לעומת מה שהיא משקיעה ביישובים החזקים ביותר - זאת אומרת תוספת של 3.5% בלבד. "זהו כישלון חינוכי וערכי. אנחנו חייבים להעלות את מדד החינוך הדיפרציאלי לפחות ל-26%", אמר לפיד. כמו כן, ביקר לפיד בדבריו את מינהל משרד החינוך וטען כי מדובר ב"בירוקרטיה איומה ומיותרת", במיוחד בשיטת המחוזות. לפיד ציין, כי המטרה של תנועתו היא מערכת חינוך שזוכרת שהתלמיד של היום יחיה עד מאה ויהיו לו לפחות 3-4 קריירות במהלך חייו, שהתלמיד הכי חלש חשוב בדיוק כמו התלמיד הכי חזק, שבבית הספר יהיה איזון בין לימודי מורשת ולימודים המכשירים למאה ה-21. לדבריו, היעד הוא שישראל תחזור להיות אחת מ-10 המדינות בעלות ההישגים הגבוהים ביותר בעולם בלימודים ובין עשר המדינות שבהן הפערים במערכת החינוך הם הקטנים ביותר. עוד אמר לפיד שעל פי המצע של תנועתו בית ספר שבו לא יונהגו לימודי ליבה, כולל אנגלית, מתמטיקה ומחשבים, לא יקבל "אגורה שחוקה" של מימון מהמדינה. לדבריו, המצב כיום, שבו החרדים לא לומדים את הליבה, מעמיד את המדינה מול אסון חברתי בהתהוות. "אנחנו לא נממן בורות", אמר. ארגון YRF מפעיל במערכת החינוך, בעיקר ביישובי הפריפריה, פרויקטים בתחום החינוך, שבהם משתתפים מדי שנה אלפי תלמידים. בין הפרויקטים: תגבור לימודי, הקמת מרכזי למידה, מלגות ללימודי המשך לבוגרים, פיתוח מקצועי למורים והעצמתם. שיעור הזכאות לבגרות בקרב התלמידים המשתתפים בפרויקטים של הארגון עומד על כ-80%. בדבריו בכנס ציין לפיד כי הוא פעיל בארגון YRF מזה כעשור. |