|
"יומני היקר" קופץ כיתה |
"האם לבלוגים - ליומנים האישיים באינטרנט, יש פוטנציאל לימודי?" זו השאלה שעימה מתחבט עמי סלנט, מנהל פורטל מס"ע של מכון מופ"ת, במאמר שפרסם במס"ע. על פי המאמר, אחד היתרונות של הבלוג הוא שבני הנוער אוהבים לקרוא ולכתוב אותו. על פי סקר שנערך בין בני נוער בארה"ב, 52% מהם קוראים וכותבים בלוגים. המורים, מאידך, עדיין אינם מודעים לפוטנציאל של הבלוג כאמצעי חינוכי; בסקר שנערך בארה"ב נמצא, כי מרבית המורים המשתמשים בבלוגים בתהליך ההוראה מנצלים אותם לעבודה עם תלמידים מחוננים. עם זאת, כמה ניסיונות שנערכו לאחרונה בארה"ב גילו, כי בלוגים יכולים להיות סביבה לימודית מאתגרת גם לתלמידים בכיתות רגילות ולתלמידי החינוך המיוחד. ניסיונות אלה הוכיחו, כי בלוגים הם אמצעי הוראה המגביר את האוטונומיה של התלמידים בכיתה 1ומעצים את למידתם. בחינוך המיוחד למשל, יצירת בלוגים בכיתה מגבירה את המוטיבציה ואת תחושת הבעלות על הידע של התלמידים. העלאת תכנים לאינטרנט באמצעות הבלוג גם מאפשרת לתלמידים למידה משותפת עם חבריהם לכיתה ויוצרת למידת עמיתים. בחטיבות ביניים באנגליה, הוכיחה התנסות בכתיבת בלוג, כי סביבה לימודים זו היא גורם רב השראה לתלמידים. הבלוג שימש כאמצעי להגברת סקרנותם בנושאי הלימוד. כמו כן חיזקה הכתיבה בבלוג את הביטחון העצמי של התלמידים וסייעה לפתח אצלם מיומנות של כתיבה אישית.
הדרכת תלמידים לכתיבת בלוגים
על פי המאמר, בשלב הראשון של הוראה מבוססת בלוגים צריך המורה להסביר לתלמידים את כללי ההתנהגות באינטרנט וסטנדרטים של אתיקה וזכויות יוצרים. יש, לדוגמה, להסביר לתלמידים שאסור לציין בבלוגים שלהם שמות מלאים של מורים או תלמידים וכל מידע פרטי, כמו מספרי טלפונים וכתובות אישיות. יש להדגיש את עקרונות כבוד האדם ואת חשיבות הפרטיות. בשלב השני יש ללמד את התלמידים את עקרונות העבודה בצוות, כיון שחלק גדול מהפעילות בבלוג הכיתתי מתבצע במסגרת קבוצתית. בשלב השלישי יש ללמד את התלמידים כיצד לבחור את תחום העניין שבו הם רוצים לעסוק. בהתנסות מוצלחת של מורהל חינוך מיוחד בארה"ב נבחר על ידי התלמידים נושא הדימוי העצמי לכתיבה משותפת בבלוג. התברר כי תלמידים, החוששים להביע את דעתם בכיתה, מרגישים משוחררים יותר להביע את עצמם בבלוג הכיתתי. במשך הזמן, בעיקר בעקבות משובים מחבריהם, גם השתפרה איכות הכתיבה של התלמידים בבלוג והם החלו להתבטא בצורה ברורה יותר. בהתנסות אחרת שנערכה בתיכון בארה"ב, נמצא כי יצירת הבלוג הכיתתי או הקבוצתי שיפרה את יכולות איתור המידע של התלמידים.
הבלוג - אמצעי לשיפור האנגלית
הוראה בסביבת בלוגים התפתחה בעולם במיוחד בקרב מורים לאנגלית. מורים, שחשפו תלמידים לכתיבה באנגלית בבלוגים, הביאו לשיפור ניכר ביכולות הלשוניות שלהם בשפה זאת. כתיבת בלוג באנגלית גם מאפשרת יצירת שיתופי פעולה בינלאומיים בין כיתות לאנגלית ברחבי העולם. לאחרונה הוקמו כמה אתרים חינוכיים למורים לאנגלית המציעים כלית וכנה ידידותיים וגמישים לכתיבה באינטרנט. כמו כן פותח אתר בינלאומי בשם Dekita, שנועד לסייע למורים לאנגלית ליצור שיתופי פעולה בינלאומיים. בישראל נערכת כיום התנסות בהוראת הביולוגיה באמצעות בלוגים, במגמת החינוך הגופני של בי"ס עירוני ה` בחיפה. כתובת אתר הבלוגים של עירוני ה`; http://www.ironi-h.org.il/heartblog/ourblogs.html כתובת הוראת השפה באמצעות בלוגים של ארגון דקיטה; http://dekita.org/weblog/language-learning-ecologies
|
|
|
|
|