23/11/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

בארה"ב; מרבית התלמידים והסטודנטים אינם יודעים לאתר מידע באינטרנט

מרבית תלמידי הי"ב והסטודנטים בארה"ב, אינם יודעים כיצד לאתר מידע באינטרנט או לבחון את איכותו, כך עולה ממחקר שערך לאחרונה השירות האמריקאי לבחינות וחינוך (ETS). המחקר הקיף כ-6,300 תלמידי י"ב וסטודנטים. באתר השירות האמריקני לבחינות וחינוך ניתן לקרוא דו"ח ובו נתונים על המחקר ועל ממצאיו. על פי הדו"ח ניתנו למשתתפי המחקר 14 משימות איתור מידע פשוטות, של 3-5 דקות כל אחת, ומשימה ארוכה אחת של 15 דקות. בממוצע הצליחו משתתפי המחקר רק במחצית מהמשימות. לא נמצאו הבדלים מהותיים בין ציוני תלמידים משני המינים.
התלמידים נדרשו למצוא באינטרנט מחקר, שהגדרתו מתאימה למשימה שניתנה להם בכיתה. על פי הדו"ח, 8% ממשתתפי המחקר מצאו
הגדרות, שלא ענו להוראות המשימה, 48% - מצאו הגדרות, שהתאימו רק בצורה כללית למשימה. רק 44%  - מצאו הגדרות העונות בדיוק לדרישת המשימה.
מתוצאות המחקר גם עולה, כי תלמידים וסטודנטים רבים מתקשים להבחין בין מידע מדעי ואובייקטיבי לבין מידע המוטה בהתאם לאינטרסים של בעלי האתרים; 52% ממשתתפי המחקר העריכו בצורה נכונה את אובייקטיביות המידע,
65%  - הצליחו למצוא מהו הגוף העומד מאחורי אתר, 72%  - העריכו נכון האם אתר
הוא עדכני או לא.  עם זאת, רק 49% ממשתתפי המחקר הצליחו לענות נכון לכל הדרישות האלו.
כשהתבקשו התלמידים והסטודנטים לצמצם הגדרת חיפוש כללית שניתנה להם להגדרה מדויקת יותר, הצליחו בכך רק 35% מהם. כשנדרשו לבנות מצגת משכנעת, השתמשו 8% ממשתתפי המחקר בנתונים שלא התאימו למשימה, 80% עירבו נתונים מתאימים למשימה בנתונים שאינם מתאימים. רק אצל 12% מהתלמידים והסטודנטים התאימו כל נתוני המצגת למשימה. כמו כן, רק כ-50% מהתלמידים והסטודנטים עשו שימוש באסטרטגיות שסייעו להם לצמצם את מספר התוצאות הלא רלוונטיות במשימת חיפוש במאגר מידע גדול.
עם זאת, מציג הדו"ח גם כמה ממצאים חיוביים; מרבית משתתפי המחקר ציינו שאתרים ממשלתיים ואתרי חינוך הכילו בדרך כלל נתונים אובייקטיביים ואמינים יותר מאשר אתרים מסחריים
(עם הסיומת com). אחת ממסקנות החוקרים, היא כי
למרות שהתלמידים והסטודנטים גדלו בעידן הטכנולוגיה ואף עושים בה שימוש יומיומי, הם אינם בקיאים בשימוש במידע שניתן למצוא באמצעותה.
מהתוצאות גם מתברר, כי הטכנולוגיה הפכה אמנם את המידע לזמין, אך מרבית התלמידים עדיין אינם מצוידים
בכלים, המאפשרים לאתר או לבחון את מהימנותו בהצלחה.

מקורות:
תקציר של המחקר בפורטל מס"ע;
http://portal.macam.ac.il

אוסף ממצאים של המחקר באתר ETS; http://www.ets.org/portal

 

הדפסשלח לחבר
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך