25/4/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

30% מבני הנוער מעדיפים לפנות לאינטרנט כשהם נתקלים בקשיים לימודיים

מחקר שערכו לאחרונה הפסיכולוג יצחק גילת וד"ר רחל שגיא ממכללת לוינסקי לחינוך, מצא שבני נוער מעדיפים לפנות בבקשת עזרה בקשיים לימודיים או במצוקה אישית בראש ובראשונה להורים או לחברים.
לדברי החוקרים, הנכונות של מתבגרים לפנות לעזרה מושפעת משני תהליכים מנוגדים; מחד, תקופת ההתבגרות מזמנת מצבים לא מוכרים של לחץ ומצוקה, ומגבירה את הצורך בקבלת עזרה. מאידך, המתבגרים מרגישים צורך להתמודד בכוחות עצמם עם הקשיים שלהם, כחלקמנטייה כללית של חתירה לעצמאות בשלב התפתחות זה. אחד  הגורמים הקשורים בהחלטה לפנות לעזרה בעת מצוקה הוא מקור העזרה. מחקרים קודמים הצביעו על העדפה ברורה של מקורות לא פורמאליים, בעיקר הורים וחברים, על פני מקורות פורמאליים, כמו מורים ויועצים. המחקר בחן את מידת הנכונות של תלמידים מתבגרים לפנות לעזרה בקשיים לימודיים ובמצוקות אישיות אל מקורות מסורתיים - הורים, חברים, מורים, מחנכים, יועצים חינוכיים, פסיכולוגיים ושירותי תמיכה  טלפוניים - ואל האינטרנט. לטענת החוקרים, למרות שרשת האינטרנט הצטרפה למאגר המקורות העומדים לרשותם של מתבגרים הזקוקים לעזרה כבר לפני כעשרים שנים, נאסף עד כה רק מעט מאוד מידע מחקרי על השימוש שהם עושים בה כמקור עזרה.
נבדקו גם הנימוקים להימנעות מפנייה לעזרה. הנכונות לפנות לעזרה נבחנה בזיקה למין התלמידים ולגילם, ולתחושת הרווחה הנפשית שהם חשים.
במחקר השתתפו 335 תלמידים מכיתות ז' ומכיתות י"א, משישה בתי"ס במרכז הארץ. הנתונים נאספו באמצעות שאלון סגור ברובו, שבדק את הנכונות של המשיבים לפנות אל מקורות שונים, בסולם בן חמש דרגות. הנימוקים להימנעות מפנייה ניתנו בשאלה פתוחה. בנוסף, מילאו המשיבים שאלון סגור שבדק את תחושת הרווחה או המצוקה הנפשית שהם חשים.
על פי ממצאי המחקר, הורים וחברים מהווים את שני המקורות המועדפים לפנייה לעזרה בקשיים לימודיים; למעלה מ-50% מהתלמידים ציינו שהם מוכנים לפנות אליהם כשהם נתקלים בקשיים אלה. כ-40% מהתלמידים ציינו שהם מוכנים לפנות למורים. 30% מהנחקרים ציינו, כי הם מעדיפים להסתייע באינטרנט.
לגבי מצוקות אישיות אמרו כ-60% מהתלמידים, כי הם מוכנים לפנות להורים ולחברים. לכל אחד משאר הגורמים המסייעים היו מוכנים לפנות רק פחות מ-15% מהתלמידים. הנימוק השכיח ביותר להימנעות מפנייה למורים ומחנכים בעת מצוקה נפשית היה היעדר קירבה רגשית. הנימוק השכיח ביותר להימנעות מפנייה אל האינטרנט במצב זה היה החשש מאי שמירת סודיות.
המחקר גם מצא, כי תלמידים הלומדים בחטיבת הביניים גילו נכונות גבוהה יותר לפנות לקבלת עזרה אל ההורים מאשר אל החברים. לעומתם, תלמידים הלומדים בתיכון גילו נכונות גבוהה יותר לפנות לעזרה אל החברים מאשר אל ההורים. בנות גילו נכונות גבוהה יותר לפנות אל האם, החבר והפסיכולוג, ובנים גילו נכונות גבוהה יותר לפנות אל האב. רווחה נפשית נמצאה במחקר קשורה לנכונות לפנות להורים ולאינטרנט; תלמידים שאצלם הייתה תחושת רווחה נפשית גבוהה, גילו עמדה חיובית יותר כלפי פנייה להורים. לעומתם, תלמידים שתחושת הרווחה הנפשית שלהם הייתה נמוכה, גילו נכונות גבוהה יותר לפנות אל האינטרנט.
החוקרים מציינים, כי הנכונות הנמוכה של המתבגרים לפנות לקבלת סיוע אל מורים או יועצים בעת מצוקה נפשית מזמינה מחקר נוסף, שיאיר את הנושא מנקודת המבט של המורים. החוקרים מוסיפים, כי האינטרנט התגלה במחקר כמקור חשוב לעזרה בבעיות לימודים, וכמקור סיוע חלופי להורים ולחברים בקרב מתבגרים שחשים מצוקה רבה.
 

 

הדפסשלח לחבר
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך