25/4/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

בישראל שיא השכלול הוא למידה עם ניידים. בארה"ב נוטשים אותם

במערכת החינוך בישראל שימוש של תלמידים במחשבים ניידים בכיתות הוא עדיין מחזה נדיר ונחלתם של מעטים בלבד; כ-590 תלמידים במספר בתי"ס המשתתפים בתשס"ז בפרויקט מחשב כתו"ם של מכון דוידסון לחינוך מדעי. בארה"ב, לעומת זאת, הונהג השימוש במחשבים ניידים בבתי"ס רבים במשך העשור האחרון.  

כתבה בשם "אין התקדמות, בתי"ס נוטשים את המחשבים הניידים", פורסמה בשבוע שעבר בניו-יורק טיימס. הכתבה מתארת את החלטת תיכון ליברפול במערב מדינת ניו-יורק להפסיק משנת הלימודים הבאה את חלוקת המחשבים הניידים לתלמידים לשימוש בכיתות. הסיבות לכך; לביה"ס התברר, כי התלמידים השתמשו במחשבים הניידים בעיקר כדי לגלות זה לזה תשובות במבחנים, להוריד פורנוגרפיה מהאינטרנט, ולחדור לאתרי עסקים מקומיים. כאשר ביה"ס חיזק את אבטחת הרשת שלו, מצאו תלמידי כיתות י' שיטה לעקוף אותה, ואף פרסמו באינטרנט בפרוטרוט את השיטה כיצד לפרוץ למערכת הבית ספרית, מה שגרם לרבים ללכת בעקבותיהם.

הכתבה מציינת, כי המטרות שהנחו את ביה"ס כשהחל בפרויקט לפני כ-7 שנים, היו להכין את התלמידים לעולם טכנולוגי ולסגור את הפערים בין תלמידים שיש להם מחשב ביתי ואלה שאין להם. אולם עד כה לא נמצאה שום הוכחה שאכן הייתה למחשבים הניידים השפעה כלשהי על הישגי התלמידים. המורים בביה"ס גם טוענים, שמחשב נייד מפריע לתהליך הלימודי.

למרות זאת, אנשי מינהל החינוך במספר מחוזות חינוך טוענים שהתלמידים עושים שימוש פוגעני במחשבים הניידים ושהם משפיעים רק מעט, אם בכלל, על ההישגים במבחנים הארציים. חלק מהמחוזות גם ביטלו תוכניות לצייד את התלמידים במחשבים ניידים בעקבות לחץ של המורים, בעיות לוגיסטיות וטכניות, והעלות הגבוהה של תחזוקתם.

על פי הכתבה, האכזבה מהשימוש במחשבים הניידים בבתיה"ס מוכיחה, כי הטכנולוגיה מאומצת לא אחת במהירות רבה מידי על ידי הפוליטיקאים, שרואים בה פתרון קסם לכל בעיה, אך משאירים למורים להתמודד עם שילובה בתוכניות הלימודים. בחודש שעבר פרסם משה"ח האמריקני ממצאי מחקר, שהראו כי אין הבדל בהישגים במבחנים הארציים במתמטיקה ובקריאה בין בתי"ס ששלבו בהוראה שימוש בתוכנות לימודיות לבין כאלה שלא השתמשו במחשב ללמידה.

דוגמאות נוספות בכתבה; תיכון מטוסה בריצ'מונד הפסיק תוכנית בת חמש שנים של שימוש במחשבים ניידים בראשית השנה, לאחר שהתברר כי לא חל שום שיפור בהישגי התלמידים כתוצאה מהשימוש בהם. בביה"ס חישבו ומצאו שעלות המשך הפרויקט היא כ-1.5 מליון דולר לשנה. הבדיקה בביה"ס גם העלתה, כי חמישית מהתלמידים לא השתמשו כמעט במחשבים הניידים ללמידה.

ביה"ס הפרטי נורפילד מואנט הרמון במערב מסצ'וסטס, הפסיק גם הוא תוכנית בת חמש שנים של שימוש במחשבים ניידים, כאשר התברר שהושקעו יותר מאמצים בתיקון תקלות בהם מאשר בהכשרת המורים ללמד באמצעותם.

על פי הכתבה, בתי"ס רבים בארה"ב רכשו מחשבים ניידים בעקבות לחץ של הורים, שראו בכך דרך להכניס את המאה ה-21 לכיתות. בעיר ניו-יורק, 6,000 תלמידים ב-22 חטיבות ביניים קיבלו ב-2005 מחשבים ניידים מהעירייה, במסגרת פרויקט תלת שנתי, בעלות של 45 מיליון דולר.

לעומת הביקורת כלפי הכנסת המחשבים הניידים לכיתות, רבים מהמורים ואנשי מינהל החינוך טוענים כי הם המריצו אפילו תלמידים חסרי מוטיבציה ללמוד, וסייעו להוריד את שיעור הנשירה. לעומת זאת, לא נמצאו עדיין הוכחות לכך שחלוקת מחשב נייד לכל תלמיד אכן תורמת לשיפור ההישגים האקדמיים של התלמידים.

גם אחד המחקרים הגדולים בנושא, הנערך בימים אלה במרכז למחקר חינוכי בטקסס לא מצא הבדלים  בתוצאות במבחנים הארציים בין 21 חטיבות הביניים שבהן יש לתלמידים מחשבים ניידים ובין 21 חטיבות שבהן התלמידים למדו ללא מחשבים ניידים. אולם מסתמן במחקר, כי המחשבים הניידים מסייעים בעיקר לתלמידים טובים לשפר את הישגיהם.

מרק וורצסייר, פרופ' באוניברסיטת קליפורניה ומחבר הספר "מחשבים ניידים ואוריינות; לימודים בכיתה האלחוטית", ערך מחקר ב-10 בתי"ס בקליפורניה בין השנים 2003-2005. גם החוקר לא מצא שהשימוש במחשבים ניידים שיפר את הישגי התלמידים במבחנים הארציים. למרות זאת, תומך החוקר בשימוש במחשבים ניידים. לטענתו, בתי"ס ממהרים מידי להיפטר מהם. לדבריו לוקח זמן להכשיר את המורים לשלב ביעילות את הטכנולוגיה בשיעורים, אך כשעושים זאת היטב התוצאות מרחיקות לכת. לדוגמה, בי"ס במינוסוטה, שבו השתמשו התלמידים במחשבים הניידים כדי לערוך דיונים מקוונים על משפטים המנוהלים בבית המשפט העליון. לדבריו, מחשבים ניידים תורמים ללמידה כאשר משתמשים בהם בצורה חדשנית, ויצירתית, במחקר אוטונומי ועצמאי. לעומת זאת, אם המטרה היא רק להביא את התלמידים לסטנדרטים הבסיסיים של המבחנים הארציים - כנראה שהמחשבים הניידים אינם הכלי לכך.

כתובת האתר; http://www.nytimes.com/pages/education/index.html

 

הדפסשלח לחבר
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך