מורים רבים מעודדים את התלמידים להכין עבודות. לעבודות ערך מוסף על הלימוד הרגיל. הן מאפשרות עבודה עצמית מחד ועבודת צוות מאידך, עיסוק במידענות, שיפור יכולת הכתיבה, העשרה ועוד. אולם בגלל האינטרנט, לא אחת מתקשה המורה לדעת מתי עבודת התלמיד היא מקורית ומתי מדובר בפלגיאט - שימוש בעבודות, משפטים או רעיונות של מישהו אחר והצגתם כתוצר מקורי.
בגיליון מס"ע של מכון מופ"ת, מופיע מאמר של הדוקטורנטית אתי יערי, מהמחלקה ללימודי המידע באוניברסיטת בר אילן, הממחיש עד כמה רווחת בקרב התלמידים תופעת הפלגיאט. המאמר מציע למורים דרכים להתמודד עם התופעה, ומלווה במצגת מפורטת.
האינטרנט העצים גניבות ספרותיות בקרב תלמידים
על פי המאמר, לתופעת הפלגיאט יש ארבעה ביטויים הנפוצים בקרב תלמידים; מסירת עבודה שנכתבה על ידי אדם אחר בשם התלמיד, העתקת משפטים ממקור מידע וערבובם בגוף העבודה ללא מתן קרדיט, שימוש ברעיון של מישהו אחר ללא מתן קרדיט, ואי סימון מירכאות כאשר מדובר בציטוטים.
לדברי החוקרת, מחקרים שנעשו בעולם בשנים האחרונות, מצביעים על התעצמות של תופעת הפלגיאט לאורך כל שלבי החינוך - מביה"ס היסודי ועד לאקדמיה. עלייה זו מיוחסת לשימוש המתרחב באינטרנט כמקור מידע. האינטרנט חושף את התלמידים לכמויות אדירות של מידע שקל להעביר בפעולת "העתק-הדבק" פשוטה - התלמיד אפילו לא צריך לטרוח להקליד את הכתוב. זאת ועוד, מחקרים מראים כי רבים מהתלמידים סבורים שהמידע שבאינטרנט חופשי לכל שימוש.
בחיפוש פשוט במנוע החיפוש גוגל, יכולים התלמידים לאתר עשרות רבות של אתרים בעברית שבהם מוצעות להן עבודות במגוון רב של נושאים בחינם, שהחוקרת מכנה חלק מהם "מפעלי עבודות" מקוונים.
אחד האתרים האלה, למשל, מציע עבודות במגוון פורמטים שהתלמידים עשויים להזדקק להם. האתר אף מבקש מהתלמידים לשלוח אליו כל עבודה שהכינו כדי ש"יוכל להתפתח".
כמו כן קיימים פורומים שבהם מוצעות לתלמידים עצות כיצד וממי ניתן להשיג עבודות.
פעולות מניעה בהדרכה והרתעה
לדברי החוקרת, לא ניתן למגר את תופעת הפלגיאט, אך ניתן לנקוט במספר פעולות שיצמצמו אותה בשני תחומים; מניעה באמצעות הדרכה והרתעה.
פעולת המניעה בהדרכה תעשה באמצעות הסבר לתלמידים על תופעת הפלגיאט באופן כללי תוך הדגשת חשיבות הציטוט. ניתן להסביר ששימת מירכאות בציטוט אינה מפחיתה מערך העבודה אלא להפך - מראה שהתלמיד ערך חיפוש, שהוא ער לכך שיש מגוון דעות בנושא, שהוא חוקר וערך תיעוד אמיתי לכך.
פעולת המניעה על ידי הרתעה תיעשה בהבהרה חד משמעית לתלמידים, כי המורה מודע לתופעת הפלגיאט. אפשר גם לכלול את התופעה בתקנון בית ספרי, שעליו חותמים התלמידים, או לחייב את התלמידים לחתום על הצהרה, שבה הם מתחייבים שלא להעתיק עבודות או חלקים מהן, שתצורף לעבודותיהם.
כיצד לאתר פלגיאט
ניתן לאתר פלגיאט על ידי חיפוש רמזים בגוף העבודה, כמו שינויים ברמת הניסוח בטקסט, התייחסות לאירועים שקרו בעבר כאילו הם קרו עכשיו, אי-אחידות בעיצוב הדף בעבודה שמגיש התלמיד - למשל גופנים שונים, קטעים ארוכים ללא אזכור, ציטוט ועוד.
ניתן גם להשתמש במנועי החיפוש כדי לאתר מקור של קטע שנראה חשוד; על ידי העתקת שורה ממנו והצבתה בחלון מנוע החיפוש. פעולה פשוטה זו תוביל לעתים קרובות למקור, שממנו הועתקו השורה או הקטע כולו.