23/11/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

בתיה"ס יכינו תוכנית חינוכית אישית עבור כל תלמיד משולב

כחמש שנים לאחר שחוקק חוק השילוב, פרסם לאחרונה האגף לחינוך מיוחד במשה"ח מסמך טיוטא ראשון המגדיר בצורה מפורטת כיצד תבוצע אחת מההוראות המרכזית של החוק - תוכנית חינוכית יחידנית (תח"י). החוק מחייב את בתיה"ס להכין עבור כל תלמיד משולב תוכנית חינוכית אישית ("יחידנית" - בלשון החוק). החוק קובע שאת התוכנית יגבשו מחנך הכיתה, עובד הוראה מתחום החינוך המיוחד ובעת הצורך גם איש מקצוע נוסף. כמו כן קובע החוק, כי לפני יישום התח"י היא תועבר לעיונם של ההורים והתלמיד כדי שיציגו את השגותיהם עליה. החוק גם קובע, כי התח"י שתגובש תתאים לצרכיו הייחודיים של התלמיד המשולב, תתחשב בלקויותיו, ותשלב אותו ככל הניתן בתוכנית הלימודים הרגילה. מסמך הטיוטא מתבסס על עבודתה, בשנים תשס"ה-תשס"ו, של קבוצת פיתוח שכללה מפקחות ארציות ומנהלות מתי"אות. המסמך גובש ונוסח במהלך שנה נוספת על ידי ועדת תח"י של משה"ח. במסמך הטיוטא מפורטים העקרונות להכנת התח"י ובהם: התוכנית תהיה ממוקדת קצרה ונהירה; התוכנית תכלול מטרות ויעדים המתבססים על הצרכים הייחודיים של התלמיד; התכונית תיבנה בזיקה לתוכנית הלימודים הרגילה של הכיתה; בתוכנית יבואו לידי ביטוי התחום החברתי והלימודי וכישוריו הייחודיים של התלמיד המשולב; תהליכי התכנון והביצוע של התוכנית ייעשו בעבודת צוות ובשיתוף מרבי של התלמיד והוריו ועוד. במסמך הטיוטא גם מוצג לוח זמנים קבוע ומפורט להכנת התח"י בביה"ס. כמו כן מפורטים במסמך הפעולות שעל כל אחד מגורמי החינוך - מנהל ביה"ס, המחנך, מורת השילוב, הצוות החינוכי-הטיפולי, התלמיד והוריו - לבצע בשלבי התכנון והפיתוח, הביצוע והערכה של התוכנית. כך למשל, תפקידו של מנהל ביה"ס בשלב התכנון, בחודשים אוגוסט-ספטמבר, יהיה למנות יועצת או מורת שילוב שתהיה אחראית על איסוף המידע על התלמיד, לקבוע נוהל נגישות למסמכי התלמיד ונוהל נוסף שיפרט את אחריות הצוות להכנת התוכנית היחידנית, ליידע את הצוות על חשיבות שיתוף התלמיד והוריו בהכנת התוכנית, ליזום סדנאות, השתלמות והדרכה לצוות ועוד. במהלך ביצוע התוכנית, בחודשים אוקטובר-יוני, יהיה על המנהל לוודא שכל אנשי הצוות החינוכי והטיפולי פועלים להשגת המטרות שהוצבו בה. כמו כן יוטל על המנהל להכין לוח זמנים למפגשי צוות והתייעצות, לעקוב אחר יישום התוכנית על ידי המחנכת והמורים המקצועיים במהלך שיעורים ועוד. במסמך הטיוטא גם מפורטים תבחינים להערכת התח"י, מאמרים מקצועיים הממליצים על שילוב תכנים שונים בתוכנית, למשל סנגור עצמי, ועוד. את הטיטא המלאה ניתן לקרוא באתר אגף חינוך מיוחד.

 

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך