25/6/2025
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

כיצד להתמודד עם חרדות וקשיים של בני נוער מהדרום

אילה צודיקר, מנהלת תחום ייעוץ ברשת עמל ויועצת ראשית ברשת החברתית הייעוצית "דרומנט" שפתחה בשבוע שעבר הרשת, מציגה את השאלות והבעיות המרכזיות שמעלים בני הנוער הפונים לאתר, והדרכים לסייע להם להתמודד עמן.
בעיה: עזבנו את הבית באזור הדרום ואני רוצה לחזור כבר הביתה!

תגובה: עזיבה של בית למקום אחר, גם אם הוא מקום נעים וטוב, היא חוויה לא קלה, על אחת כמה וכמה אם זה בעקבות איום של קסאמים וקטיושות. אנחנו כבר שבועיים במצב של מתח, חשש, חוסר ביטחון וגם החזרה הביתה מלווה בחששות, בכל זאת, יש עדיין מצב של מלחמה וחוסר ודאות. בינתיים הייתי מציעה לך לנסות להיות בקשר עם חברייך בבית הספר (אם דרך הטלפון, האינטרנט ובמפגשים) ולעסוק בפעילויות שהן מהנות עבורך. כדאי גם לצפות פחות בדיווחים בטלוויזיה. זוהי תקופה קשה שתחלוף ועלינו לנסות ולמצוא את הדברים שמחזקים אותנו, וגורמים לנו להרגיש טוב כדי לעבור אותה.

בעיה: בעקבות המצב אני מתחיל להתלבט לגבי הגיוס שלי.

תגובה: האם המחשבות וההרגשות בנוגע לגיוס השתנו מאז המלחמה בדרום? זה רק טבעי שרמת החשש מהגיוס תעלה בימים אלו וההתמודדות עם חשש מסוג זה יכולה להיות בדרכים שונות. אבל אין צורך להתבייש בפני עצמך אם רמת החשש והפחד והספקות לגבי שירות צבאי גברו בעת הזאת.כדאי לדבר על כך עם חברים ועם ההורים, ואפשר לקרוא מידע על תפקידים מעניינים שיכולים להתאים. ניתן להיפגש עם חיילים, לשוחח עם נציגי לשכת הגיוס, או עם איש מקצוע אחר.

בעיה: אני לא רוצה לעזוב את הבית, וההורים לוחצים עליי לעזוב איתם. אני רוצה להישאר עם החברים שלי ובתנועת הנוער - מה לעשות?

תגובה: נושא זה מעסיק הרבה משפחות בימים אלו (חשוב לציין שגם בימים רגילים).- ההורים רוצים שכל המשפחה תהיה ביחד, והילדים מעדיפים להיות עם החברים שלהם. חשוב ביותר לשוחח על ההתלבטות עם ההורים. יש להניח שבסופו של דבר הם ירצו את הדבר הנכון ביותר לכל המשפחה, במצב המיוחד. הטוב ביותר היה אילו ניתן היה למצוא איזושהי פשרה, לפיה הילדים יוכלו להיות לפחות חלק מהזמן עם החברים, אך גם ההורים ירגישו שזה בטוח מספיק. ניתן לנסות להציע להורים פשרה כזו, ובכל מקרה כדאי שההורים יקבלו את רצון הילדים וכך גם יוכלו לעזור להם.

בעיה: במקום מגוריי חוזרים ללימודים, אך אני חושש מאוד לחזור לבית הספר.

תגובה - החששות והפחדים הם תגובה לגיטימית במצב כזה. בית הספר היה תמיד המקום המוגן, והיום נראה כי הוא פחות מוגן. אבל השגרה היא הדרך הטובה ביותר להתמודדות ובית הספר הוא בסופו של דבר מקום מוגן שנמצאים בו אנשים משמעותיים. אפשר וצריך לסמוך על מערכת החינוך ופיקוד העורף, שקיבלו את ההחלטה לחזור ללימודים, רק לאחר שוידאו כי אפשר להגן על התלמידים. אולם, הפחד הוא תגובה טבעית, ולמי שקשה, אפשר לנסות להגיע לבית הספר בהדרגה, למספר שעות.

עצות לבני הנוער להתמודדות עם תגובות של לחץ ופחד

 תגובות פחד ולחץ הן תגובות נורמאליות וטבעיות למצבי חרום. כדי להתמודד, אנחנו צריכים ליצור לעצמנו שגרה, להרגיע את עצמנו, להביע רגשות ולהיות ביחד.
השתדלו לשמור על שגרה - חשוב לנסות לשמור על שגרה ולקבוע סדר יום, כולל הקפדה על שעות הארוחות ושעות השינה.

נסו להיות פעילים ולעזור לאחרים - אפשר לקחת על עצמכם תפקידים שגם יסייעו לכם להתמודד, גם יעזרו לזולת וגם יגרמו לתחושה טובה.

התקרבו למשפחה וחברים - בימים קשים כאלה המשפחה והחברים יכולים לעזור ולתמוך. כדאי לדבר עמם, לשתפם במה שעובר עליכם והעיקר- לא להישאר לבד.

היזכרו בדברים שעזרו לכם להתמודד בעבר ועשו אותם - מה שהצליח בעבר, יש לו סיכוי להועיל לכם גם הפעם.

גלו יצירתיות - ביטוי אמנותי או יצירתי מכל סוג מסייע מאד להתמודדות וגם מסייע להעביר את השעמום ולהסיט מחשבות מטרידות. כל אחד יכול ליצור בתחום אליו הוא מתחבר ביותר.

בצעו תרגילי הרפיה - למדו את עצמכם להירגע באמצעים כמו תרגילי נשימה (הכנסת אוויר אל הבטן ונשיפה איטית) או מחשבות טובות, להפגת המתח והלחץ.

צרו קשר עם בני נוער המתמודדים עם בעיות דומות - ברשת האינטרנט מגוון של אפשרויות ליצירת קשר עם בני נוער מהדרום. באתר של רשת עמל "דרומנט", ניתן ליצור קשר עם בני נוער באמצעות מגוון אפשרויות – פורום, מסנג'ר, צ'טים וכדומה. בנוסף, היועצים והפסיכולוגים של רשת עמל מזמינים כל אחד להתייעץ, לשאול שאלות ולשתף.

הדפסשלח לחבר
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך