18/12/2018
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

התלמידים פיתחו שיטה לטיהור מים ממתכות כבדות

שחר גבירץ וידיד אלגאווי, תלמידי כיתה י"ב בתיכון אמי"ת בר אילן ברמת גן, פיתחו שיטה לטיהור מים שזוהמו במתכות כבדות, וזכו על כך בפרס יוקרתי. פרופ' אהרון גדנקן, מהמחלקה לכימיה באוניברסיטת בר אילן, עורך בשנים האחרונות מחקר העוסק בסילוק יעיל של מתכות כבדות, ובעיקר עופרת, ממים בעזרת צמחי מים ובהשפעת מיקרוגל.
שני התיכוניסטים, ששותפו במחקר, גילו במסגרת עבודת הגמר שלהם בכימיה, כי ניתן לטהר מים מיוני עופרת באופן כמעט מוחלט, באמצעות שני צמחי מים - סלביניה ופיסטיה. עוד גילו התלמידים, כי כאשר תמיסה של הצמח והמים מוקרנת לזמן קצר בקרני מיקרוגל, מואץ תהליך הטיהור, ובפרק זמן של כמה דקות ניתן לספוח עד כ- 95% מכלל העופרת שבמים.
התגלית ותוצאת המחקר זיכו השבוע את תהלמידים, בפרס החברה הישראלית לכימיה. התלמידים גם עלו לשלב הגמר של תחרות ,מדענים צעירים", הנערכת על ידי מוזיאון המדע והאוניברסיטה העברית בירושלים, בשיתוף עם חברת אינטל. לפני כמה חודשים אף זכו ידיד ושחר במקום השני בתחרות פרס המים הבינלאומית של שטוקהולם, וזכו לשבחים רבים על עבודתם.
לדברי ד"ר מרדכי ליבנה, מאוניברסיטת בר אילן, חשיבות המחקר היא בכך שניתן יהיה לנצל את הידע שנצבר בו לטיהור יעיל ומהיר של יוני עופרת ומתכות כבדות נוספות ממי השפכים של תעשיות קטנות ובינוניות, וגם משפכים ביתיים, ולהפוך אותם בכך לראויים לשתייה. ד"ר אמנון אלדר מנכ"ל רשת אמי"ת בירך את התלמידים על ההישג, ואמר כי החתירה למצוינות לימודית וערכית בתיכון אמי"ת בר אילן מביאה לתוצאות יוצאות מן הכלל. לדבריו: "השילוב של תלמידים מצטיינים, שמנצלים את היכולות להישגים מדעיים, עם חיבור משמעותי לחוקרים מהאוניברסיטה, מוכיח שגם לצעירים יש מקום ואפשרות לתרום ולחדש בעולם המדע".
הדפסשלח לחבר
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך