26/4/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

משרד החינוך מגבש מתווה אחיד להוראת מחוננים ומצטיינים ברחבי הארץ

7/07/2009

האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך מגבש בימים אלה מתווה אחיד לתוכנית ליבה להוראת מחוננים ומצטיינים ברחבי הארץ. על כך מסרה, מנהלת האגף, שלומית רחמל, בכנס בנושא הוראת מחוננים ומצטיינים, שהתקיים בשבוע שעבר במכללה האקדמית לחינוך אורנים.
אורח הכבוד של הכנס היה שר המדע והטכנולוגיה, הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ. הכנס עסק בהוראת מחוננים, ובסוגיות כמו "כיצד ללמד ילדים חכמים מתמטיקה" ו"האם לבנות עבור התלמידים המצטיינים תוכניות לימודים מיוחדות".
פרופ' הרשקוביץ הדגיש בדבריו בכנס את חשיבות ההון האנושי כמשאב העיקרי, כמעט היחידי של מדינת ישראל. השר דיבר על ספרו של האדמור מפיאצ'סנה "חובות התלמיד", ספר שעוסק בצורך להכיר גם את התכונות האישיות של כל תלמיד ול"חנוך לנער על פי דרכו", לנצל את התכונות האישיות להעצמה חינוכית, לתעל את התכונות האישיות של התלמיד להישגים. פרופ' הרשקוביץ הזכיר את ביקורו באזרביג'אן וקזחסטן, מדינות עשירות במשאבי טבע, שלדבריו "מחזרות על פתחנו" כדי לקנות ממדינת ישראל מדע, ידע ויכולות טכנולוגיות. לדברי הרשקוביץ, אפשר לפתח את ההון האנושי על ידי הפנמת ההבנה שכל ילד מצטיין - יש לגלות את הפוטנציאל בכל אחד ואחת ולפתח אותו. השקעה זו מצריכה מאמץ ומשאבים מיוחדים.
שר המדע הביע את צערו על כך שלמשרדו תקציב מצומצם, ובאופן פורמאלי אינו עוסק בחינוך. למרות זאת ישנן למשרד תוכניות לפיתוח אוריינות מדעית גם בקרב בני נוער.
ראש מכללת אורנים, פרופ' יאיר קארו, סיפר בכנס על גלגוליו של המרכז למחוננים באורנים - ממרכז של עשרות בודדות של תלמידים לבית ספר שבו לומדים כ-400 תלמידים מחוננים ומצטיינים, המגיעים ליום העשרה שבועי.
פרופ' קארו דיבר על המחויבות של מערכת החינוך לטיפוח המצטיינים ועל הבעיות התקציביות החוסמות את מערכת החינוך. פרופ' קארו הביע תקווה, כי לפחות שלושת השרים אנשי האקדמיה בממשלה יתרמו להעלאת המודעות בצורך בקידום ההשכלה בישראל.
פרופ' רון אהרוני מהטכניון, הרצה בכנס בנושא "איזו מתמטיקה כדאי ללמד ילדים מחוננים ומצטיינים?". פרופ' אהרוני הציג את חשיבות המתמטיקה בפיתוח החשיבה של תלמידים מחוננים ומצטיינים. עם זאת, ציין שיש ללמוד גם מקצועות אחרים מלבד מתמטיקה: מדען טוב צריך להיות רחב אופקים. לדבריו, גם בתוך לימוד מקצוע המתמטיקה יש לבחור בהוראת רעיונות גדולים. בעיות מקריות נותנות תמונה מטעה על טיבה של המתמטיקה.
הפסיכולוגית ד"ר ענבל שני, דיברה על הדימוי העצמי של המחונן המתבגר. ההרצאה עסקה בתהליך גיבוש הזהות ובחירות לעתיד שעושים מתבגרים מחוננים בתחום הלימודי-מקצועי ובתחומי חיים אחרים.
הכנס הסתיים בפאנל בנושא תוכניות הכשרת מורים לתלמידים ברוכי כשרון. בפאנל הוצגו שלושה מודלים לתוכניות התמקצעות למורים בהוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים:
ג'ודי קוהאן מס הציגה את התוכנית הדו-שנתית למורים המתקיימת באוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת בן גוריון ומכללת גורדון בחיפה. התוכנית מתרכזת בהיבטים השונים של הילד המחונן (קוגניטיבי, חברתי רגשי, יצירתי ) ובדרכים המתאימות לטיפוח היבטים אלו.
שרה דוידזון הציגה את הכשרת המורים בתוכנית אמירים, תוכנית לטיפוח תלמידים מצטיינים במסגרת בית הספר. התוכנית, הפועלת זו השנה השנייה ביותר מ- 50 בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים, מיישמת את מודל רנזולי בעל שלושת השלבים: חשיפה, העמקה וחקר בתחומי עניין שונים בבית הספר. הכשרת המורים נעשית ברובה עם הצוותים בבתי הספר, תוך התאמת התכנים והדרך לצרכיו הייחודיים של כל בית ספר.
ד"ר גבי ברזל הציג את תוכנית הרחבת ההסמכה למורים לתלמידים מחוננים, המתקיימת במכללת אורנים. התוכנית מורכבת מקורסים שונים שצירופם מאפשר הכרות עם מאפייני המחונן ועם דרכים לבניית תוכניות לימוד מתאימות לו.
לאחר מכן נערך דיון קצר בין משתתפי הפאנל שעסק בשאלה "האם צריכות התוכניות לטפח מצויינות גם בקרב המורים, ואיך ניתן לעשות זאת?".

הדפסשלח לחבר
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך