כבר כמה שנים שרשויות מקומיות לא מעטות מפרסמות (או מדליפות לכלי התקשורת) את תוצאות בחינות הבגרות בחלוקה לבתי ספר, למרות התנגדות משרד החינוך. כך, למשל, פורסמו בעיתונות כבר בחודש יוני תוצאות הבגרויות בשנת תשס"ח בכל התיכונים בתל אביב. משרד החינוך התנגד עד כה לפרסום של ההישגים הבית ספריים בטבלה השוואתית, מכיוון שהפרסום עלול ליצור לחץ כבד מצד ההורים על התיכונים להפוך ל"ממוקדי בחינות בגרות" עוד יותר מאשר כיום. ההתמקדות בהישגים עשויה להיות על חשבון החינוך לערכים והמאמצים למנוע נשירה ,שנוקטים בתי הספר.
כעת נראה, כי במשרד הבינו סוף-סוף שלא ניתן לעצור את המגמה ולשמור על "הסוד" של נתוני הזכאות הבית ספריים בבגרויות, ולכן עדיף שהמשרד יפרסמם בצורה המביאה בחשבון גם משתנים חשובים נוספים מלבד שיעור הזכאות בבחינות. הבוקר הודיע המשרד, כי יפרסם החל משהשנה (בעוד כחודש ) את התוצאות בחלוקה בית ספרית של בחינות הבגרות בערים חיפה ופתח תקווה. מהמשרד נמסר, כי המהלך יחל בשתי ערים אלו וימשיך בהדרגה בשאר הארץ. עוד נמסר, כי רשויות מקומיות שיהיו מעוניינות להצטרף לפרסום כבר עתה, יוכלו לעשות זאת .
במשרד מאמינים, כי פרסום נתוני התיכונים בבגרויות צריך להיעשות לפי שלושה משתנים עיקריים, שיש בהם כדי לשקף בצורה אמיתית את העשייה הבית ספרית, ולא רק לפי הציונים בבגרויות. שלושה המשתנים הם: הישגים לימודיים, מניעת נשירה ושמירה על טוהר הבחינות. לכל אחד משלושת המשתנים נקבעו רכיבי משנה שימדדו וירכיבו את הציון. לכל רכיב משנה נקבע האחוז שהוא יהווה מכלל התמונה של העשייה הבית ספרית.
כיצד יורכב הציון?
א. מדד הישגים לימודיים:
אחוז הזכאים - 25%
אחוז המצטיינים - 25%
אחוז עוברים במתמטיקה 4-5 יח"ל- 15%
אחוז עוברים באנגלית 4-5 יח"ל- 15%
אחוז עוברים בשפת אם 2-5 יח"ל- 10%
אחוז עוברים באזרחות 1-5 יח"ל- 10%
ב. מדד מניעת נשירה:
נשירה ממערכת החינוך בין שכבה ט' ל- י' – 35%
נשירה ממערכת החינוך בין שכבה י' ל- יב'- 30%
עזיבה למוסד אחר בין שכבה ט' ל- י' תלמידים ותיקים- 15%
עזיבה למוסד אחר בין שכבה ט' ל- י' תלמידים עולים – 5%
עזיבה למוסד אחר בין שכבה י' ל- יב' תלמידים ותיקים 10%
עזיבה למוסד אחר בין שכבה י' ל- יב' תלמידים עולים 5%
מדד טוהר הבחינות :
אחוז מחברות פסולות – 65%
אחוז שאלונים חריגים – 35%
עוד נקבע כי כל בית ספר יוכל להוסיף נתונים על העשייה החינוכית המייחדת אותו.