מרכז אדווה פרסם היום, יום ד', מסמך ובו הערות על תקציב המדינה המוצע לשנת 2011-2012. בהערות במסמך המתייחסות לחינוך מצוין כי רק השנה, לאחר עשור של קיצוצים, חוזר תקציב שעות התקן במערכת החינוך לרמתו ב-2001. על פי המסמך, הפסידו תלמידי ישראל בין השנים 2009-2001 שעות תקן בעלות כוללת של 10.8 מיליארד ש"ח, על בסיס של חישוב לתלמיד, בעקבות סדרה של קיצוצים עמוקים. בשנים 2008-2007, עם יישום שלב א' של "אופק חדש" החל תקציב שעות התקן לגדול, אולם עדיין לא חזר לרמתו ב-2001. בשנת 2010, לראשונה, תקציב שעות התקן דומה לזה שנקבע בתחילת העשור. על פי המסמך, עדיין נמוך מאוד תקציב הפיתוח של משרד החינוך, המממן בנייה של מוסדות חינוך וכיתות לימוד. תקציב הפיתוח הצטמק בין 2001 ל-2008 בכמחצית, ולאחר גידול חד פעמי ב-2009 שב וירד. ב-2012 אמור תקציב הפיתוח לעמוד על 630.2 מיליון ש"ח, סכום שיהיה עדיין נמוך משמעותית מזה של תחילת העשור.עורכי המסמך מציינים כי ברחבי הארץ חסרות אלפי כיתות לימוד ובתי ספר רבים מתקשים לממש את חוק יום לימודים ארוך ואת תוכנית "אופק חדש" בשל היעדר תשתיות ראויות.
בנושא תקציב ההשכלה הגבוהה מצוין במסמך, כי בין 2001 ל-2010 הפסידה מערכת ההשכלה הגבוהה סכום מצטבר של 7.5 מיליארד ש"ח (על בסיס חישוב של תקציב לסטודנט). הקיצוצים גרמו למשבר עמוק: צמצום בתקני מרצים ועוזרי ההוראה, כיתות גדולות יותר, ירידה בהשקעות במעבדות וספריות. כידוע, באוגוסט 2010 אישרה הממשלה תוספת של 7.5 מיליארד ש"ח לתקציב להשכלה הגבוהה. עורכי המסמך מברכים על תוספת זו, אך טוענים שאין בה כדי לתקן את כל נזקי הקיצוצים.