23/4/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

ביטחון הילדים בבתי הספר במאה ה 21

בריונות במאה ה-21

 

היום אנחנו שומעים על יותר ויותר מקרים של בריונות כלפי ילדים ובני נוער מצד "חברים" לספסל הלימודים, אלימות שמביאה אותם למצבים נפשיים קשים מאוד. תופעה זו של המאה ה 21 מדאיגה, ונשאלת השאלה, עד כמה אפשר לבטוח בגורמים האחראיים בבתי הספר ובמערכת החינוך?

היום אנחנו שומעים על יותר ויותר מקרים שבהם ילדים או בני נוער עברו הצקות, אלימות ובריונות מצד "חברים" לספסל הלימודים שלהם. במקרים שאנחנו שומעים עליהם, האלימות, שבדרך כלל אינה מתבטאת בצורה פיזית, הייתה חמורה כל כך עד שהילדים ובני הנוער שלחו יד בנפשם.

הרבה אנשים חושבים, כמה מסכן או "פאתט" צריך להיות כדי להרוג את עצמך? אפשר לחשוב מה כבר קרה. מצד שני יש את האנשים שמודאגים, ובצדק, ובמקום להאשים את הקורבן ששלח יד בנפשו מנסים למצוא מה לא היה בסדר בסביבה שבה הילד היה. הרבה מההורים שחוו מקרה התאבדות של הילדים שלהם ולא מקבלים מענה מהגורמים האחראים בבית הספר לוקחים חוקר פרטי כדי למצוא את האשמים בדבר או למצוא ראיות איתן הם יוכלו להביא לבית משפט את מי שראוי להישפט.

בעידן שבו עוד ועוד ילדים ובני נוער מתאבדים, נראה שגם הרוע מצד הילדים עולה. ילדים יכולים להיות לא נעימים לפעמים, ואין ילד שלא חווה מקרה של עלבון או הלך מכות בחצר בית הספר. אבל לעולם לא שמענו על מקרי התאבדות, עד השנים האחרונות. הרבה מאשימים את התפתחות הטכנולוגיה, שבלי כוונה נתנה כוח גדול לבריונים, שעכשיו יכולים להטיל את אימתם גם מחוץ לכותלי בית הספר. מעבר לכך, הטכנולוגיה מאפשר להם לשתף את כל החברים שלהם ולצרף אותם לעליהום.

אבל האם זה באמת שאלה של זמן ההצקות? האם זה משנה אם ההצקות מתרחשות רק בשעות הלימודים או אם הן ממשיכות גם אחר כך? סביר להניח שמי שמביע אלימות ברמה כזו שמביאה צעיר או צעירה להתאבד, עושה מספיק והותר גם בתוך בית הספר, ושלילת השימוש בטכנולוגיה עבור צעירים לא תשנה את זה.

אם כן, נראה שהכל מתחיל במבוגרים, שהם האחראים על הילדים- ההורים והנהלת בית הספר. המבוגרים צריכים, בראש ובראשונה, לחנך את הילדים לאמפתיה וכבוד לזולת, ממש להשריש את הערכים האלה ולהוות מודל שלהם. כשיש סימנים לאלימות, כולם צריכים להיכנס לתמונה ולטפל בעניין.

אך לצערנו, בהרבה מקרים שבהם הורים מתלוננים על אלימות כלפי הילדים שלהם מול הגורמים האחראים בבית הספר, הם לא מקבלים את העזרה שהם מקווים לה. כאמור, במצב כזה הם יכולים לפעול לבד ולקחת חוקר פרטי ועורכי דין שיעזרו להם לגבש הליך משפטי נגד הורי הילדים הבריונים או נגד הנהלת בית הספר על שלא עשתה משהו בנידון.

מה אפשר לעשות?

 

אבל מה שבאמת מדאיג זה ההתנערות של בתי הספר ואי שימת הדגש במסגרת החינוך של ימינו על עניינים חשובים כאלה. יש ליצור מערך שיעורים מיוחד שילמד את התלמידים כמה דברים, ביניהם זיהוי סימני מצוקה מצד חברים לכיתה, הקו שבין הלצה לבין אלימות ובריונות, איזה מחיר גובה האלימות וכדומה. ורק לשם הסיכוי שאכן לטכנולוגיה יש דבר בעניין, יש ללמד את הילדים גם שימוש הולם ונכון ברשת האינטרנט, עם דגש על רשתות חברתיות.

השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך