20/4/2024
חינוך מיוחד
מנהל מערכות חינוך
חינוך מתמטי לבית הספר היסודי
תרבות עם ישראל והוראתה

ד"ר עירית לצטר / תקשורת הורים מורים

 

תקשורת הורים מורים / ד"ר עירית לצטר

 רקע לקשרי הורים - מורים

 

 

 

 

 

 

 

קשרי הגומלין והתקשורת בין ההורים ובית הספר הינם נושא סבוך ומורכב. למרות שהמטרה של ההורים והמורים היא  להביא להצלחת התלמיד,  שוררים ביניהם יחסי יריבות ומתח בשל היותם שתי מערכות שונות. בעוד שהמורים חווים קושי רב בשל היותם חשופים לביקורת מתמדת וחוסר הכרה והוקרה של ההורים ,  ההורים חשים כי הם נתפסים בעיקר כאוספי כספים ומספקי שירותים, ולא כשותפים משמעותיים.  

גם המורים וגם ההורים ובעיקר התלמידים – מפסידים :  בהעדר ערוצי תקשורת נכונים , מתקיימים קונפליקטים היוצרים עוינות וחוסר אמון.  כפועל יוצא מכך – שתי המערכות  של ה"מבוגרים האחראים"  – משפחה ובית ספר  מתקשות להעניק לילדים את כל מה שהן צריכות ואמורות לתת להם.  המחקרים מראים כי מעורבות ההורים ושיתוף הפעולה בינם לבין המורים משפרים את הישגי התלמידים ,את התנהגותם ומשפרים את  ההסתגלות הרגשית והחברתית שלהם.

דרוש  דיאלוג מתמיד ומכבד של מורים-הורים – דיאלוג שנשמר בו איזון עדין תוך  שמירה על האוטונומיה המקצועית של המורה ושל בית-הספר בכל הנוגע לקבלת החלטות חינוכיות, מחד, ויחס של כבוד אל בית הילד ותרבותו וכיבוד זכותו של ההורה להיות שותף בתהליך החינוכי של ילדו, מאידך. במחקר שפרסם ארגון יוניצ"ף  הוגדרה השותפות בין ההורים לסגל החינוכי כאחד המאפיינים המרכזיים של בתי הספר ברחבי העולם המוגדרים  כ"ידידותיים לילדים".

הורים ומורים יוצרים  ביחד סביבה ידידותית - לסביבה שבה גדל הילד יש השפעה מכרעת על התפתחותו . הסביבה מורכבת מהמערכות הקשורות זו בזו ומשפיעות זו על זו. ככל שהן  פועלות בתיאום זו עם זו,  כך  ייטב להתפתחות הילד. לעומת זאת -  חוסר תיאום או קונפליקט בין המערכות, גם אם כל מערכת, לבדה, מתנהלת היטב, עלול לפגוע   בהתפתחות הילד.

השאלה העומדת על הפרק היא לא "האם יש צורך בקשר  חיובי בית – בית ספר" אלא : כיצד ליצור את הקשר הזה באופן המיטבי ? בית הספר מחוייב להתייחס לילדים בראיה רחבה המביאה בחשבון את מכלול ההקשרים של חייהם, ולבנות דרכי שיתוף קונסטרוקטיביות עם המשפחות כדי לקדם את התהליך החינוכי וההתפתחותי – אישיותי של הילדים. לשם כך דרושים  ידע וכלים לפיתוח שיח חינוכי עם הורים, גיבוש עמדות ותפיסות לקידום שותפות  חינוכית עם ההורים .
מדובר בדיאלוג אכפתי ופתוח – כאשר שני הצדדים מדברים זה עם זה ומקשיבים זה לזה.

איך עושים את זה ? - ניתן לכונן תרבות בית ספרית של דיאלוג ושותפות עם הורים בתהליך סדנאי המאפשר למורים לפגוש את העמדות שלהם בנושא, את החסמים והקשיים, ולפתח אצלם דרכי תקשורת אכפתית ובונה אמון.

 

ד"ר עירית לצטר, מומחית לבניית שותפויות בין הורים ומורים, עבודת הדוקטורט שלי עסקה ב"פיתוח שותפות בין הורים ומורים באמצעות דיאלוג אכפתי על הסיפור המשפחתי" בין עיסוקי בנושא : ראש המרכז להורות במכללת "גורדון", יועצת אקדמית של בתי ספר ניסויים ומלווה בתי"ס בתהליכי ייחודיות, מיתוג וחדשנות. מאמנת אישית, משלבת ידע מתחומי : מנהל עסקים – אסטרטגיה חינוכית , מו"פ , הנחיית קבוצות, NLP , מיינדפולנס , מו"פ , נהול ידע , קואצ'ינג ועוד....

 

 טל' 052-6599922
iritletzter@hotmail.co.il

דף בפייסבוק : "עץ המשאלות" עירית לצטר

 

שלח דואר
הראה טלפון
שם איש קשר: עירית לצטר

השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך