13/12/2017
בנק יהב מעודכן

המוזיאון לתולדות גדרה והביל"ויים - מוזיאון התיישבות, חלוצים, עמק יזרעאל, ציונות


 

המוזיאון לתולדות גדרה והביל"ויים שוכן במבנה מיוחד, שנתרם על-ידי משה מינץ ורעייתו רחל.
משה מינץ, אשר נדחה על-ידי חברי תנועת ביל"ו הגר לניו-יורק, שם סיים את לימודיו והיה לרופא ילדים. בשנת 1922 שב לגדרה, ופגש במושבה חקלאית בת 150 איש. ד"ר משה מינץ קנה את הקרקע בקצה רחוב הביל"ויים, ותכנן להקים כאן בית שישמש ביתו (באגף המערבי) ובית עם (באגף המזרחי).
בתי האיכרים, שנבנו באתה עת בסביבה היו חד קומתיים ולהם כניסה אחורית, צנועים וללא ייחודיות, תוך הקפדה על אחידות, בעוד ביתו של מינץ נישא על פודיום רם. חזיתו הקדמית של
הבית מעוטרת באורנמנטים ופסלים וגרם מדרגות מרהיב ביופיו.
הבית שנבנה היה שונה, בסגנון ניאו-קלאסי, פאר אירופי, שבזכות
חזונו של בעליו שימש מרכז חברתי מפואר לחברת האיכרים
קשי היום. עם התפתחותה של גדרה, המשיך הבית לשמש מרכז, והפך לחלק אינטגרלי מחיי המושבה. בימי משה מינץ, ולאחר מותו, שימש הבית כאולם קונצרטים, מפגשי חברותא, חתונות ואולם להקרנת סרטים - שבימי הקיץ החמים הוקרנו בחצר. עם פרוץ מלחמת השחרור שימש המקום לבית חולים צבאי מאולתר ולאחר קום המדינה פעל בו גן ילדים, עד
שהמועצה המקומית השתכנה בו בשנת 1963.
פעילות חברתית ענפה זו קרבה את הבית אל התושבים, שראו
בו מרכז שירותים חיוניים. עם השנים נפגע המבנה.
האורנמנטים נשחק, צבעו דהה, המדרגות והפתחים היו מוזנחים. בשנת 1984, הגיעו קרובי משפחת
מינץ – אדווין ודורותי ברנגלס לגדרה, יהודים אמידים מארה"ב, וביקשו לתרום לשיקומו של הבית והפיכתו למוזיאון. השיפוץ ארך 3 שנים, בפיקוח הנדסי של הטכניון בחיפה.
חנוכת המוזיאון נערכה בהתכנסות המונית בשנת 1986. "המוזיאון לתולדות גדרה והביל"ויים" הינו מוזיאון היסטורי "יישובי", אשר תכניו נוגעים להיסטוריה של כל עם ישראל.
המוזיאון ממחיש את הרעיון הציוני בהתפתחותו, תוך התבוננות בדרכם של הביל"ויים ותולדות גדרה משנת 1882 ועד היום. מורשת מינץ חיה ונושמת. הבית שהיה למוזיאון פועל למען רווחת תושבי גדרה, מנציח מספר ומשמר את סיפור הביל"ויים והמורשת הציונית. תיאור הבית: הבית הדו קומתי נבנה בשנת 1924 ושטחו הכולל כ – 250 מ"ר. הסגנון הניאו קלאסי מתבטא בקישוטים ופסלי פני הבובות המעטרים את קירותיו החיצוניים. חזית קדמית – במרכז גרם מדרגות ומעליו גמלון המעוטר בסגנון צרפתי. היציקה הוכנה בצרפת והובאה ארצה. מעל דלת העץ הכפולה מוטבע תאריך הקמת הבית. בצד המערבי – נראה חלון ומרפסת פינתית ובה מעקה מעוטר בעמודים מסוגננים, דלת עץ ושני חלונות. בצד המזרחי שני חלונות, ולאורך החזית אורנמנטים מלכותיים ופסלים של ראשי בובות. הכותרת המוגבהת בחזית הבית מסתירה את גג הרעפים, ויוצרת חזות של ארמון אירופי. לבית מינץ נוכחות מודגשת בגובהו הרם. לעוברי אורח הנתקלים בו בפעם הראשונה, זוהי חוויה, ולתושבי גדרה זהו מקור גאווה.

המוזיאון הוא מוסד חינוכי, שמטרתו היא לאצור, לשמר, לתעד ולהפיץ את העדויות בחומר וברוח, המתארות את הרעיון והמעשה של הביל"ויים מייסדי גדרה, וכן את תולדות גדרה בשנים 1884 ועד היום, על-ידי קיום פעילויות חינוך,שימור והנצחה דינאמיות, במגוון רחב של אוכלוסיות מן היישוב ומחוצה לו. תפוקת המוזיאון – (OUTCOME) היא חינוך לציונות לאור הרעיון והמעשה.
את המוזיאון ייסדה הגב' נירה לרנר מתוך חזון וחלום להנציח את פועלם של מקימי המושבה.

פעילויות לבתי הספר 

מצגת למורים - להורדה לחצו כאן
מוזיאון גדרה מהווה סביבה לימודית ייחודית בה מוצגים אוספים בעלי צביון מגוון. למוזיאון נכסים ייחודיים ההופכים אותו לנכס תרבותי, ובשל כך מוגדר מוזיאון פתוח. המוזיאון מציע מגוון פעילויות למערכת החינוך כסביבת למידה, חקר וגילוי, המהווים אבן פינה בחיים התרבותיים. הפעילויות במוזיאון משמשות מקור ידע לתקופת העלייה הראשונה, ראשית ההתיישבות, הציונות ותנועת ביל"ו. הפעילויות נערכות בסביבה עשירה וייחודית המתאימה ללמידה בדרך מעמיקה, מוחשית וחווייתית, תוך סיור באתרים מרתקים שהייחודי שבהם הוא צריף הביל"ויים, הצריף המקורי היחידי בארץ. הפעילויות פותחות בפני התלמיד שער אל המוזיאון בדרך של התבוננות, חיפוש, גילוי וחוויה, במטרה לחנך לחקר, שאילת שאלות והתבוננות עצמית.
המוזיאון מציע מגוון פעילויות ייחודיות, מרתקות ומוחשיות ללימוד היסטוריה וערכים.
להלן פירוט מגוון פעילויות, המוצעות לתלמידי בתי הספר בגילאים השונים.
נשמח להשיב לכל שאלה ובקשה, ולשתף פעולה עם בית הספר.

סירטון וידאו להדגמה

גלריית תמונות מפעילות בניית דגם המושבה

הדרכות נערכות בימים א' – ה' מהשעה 8:30 בתיאום מראש.

מטרות הפעילות לבתי הספר:

  1. שילוב כל החושים בתהליך הלמידה, פיתוח מיומנויות של התבוננות והסקת מסקנות.
  2. הכרת שורשי הציונות והמורשת ההיסטורית תוך יצירת הערכה לעבר.
  3. פעילות במוזיאון כמשאב חינוכי תומך, מרחיב ומסייע לתוכנית הלימודים.
  4. ריכוז היבטים שונים על נושא בסביבת לימוד אחת ייחודית.
  5. שימור אתרים – שמירה על ירושת דורות. 


הרפתקאה במושבה

סיור מרתק בעקבות עשרה צעירים, חברי קבוצת הביל"ויים שביקשו להיות איכרים עצמאיים. סיפור של נחישות, התיישבות, עשייה והתמודדות עם מכשולים. במהלך הפעילות יכירו התלמידים דמויות מפתח הקשורות לתנועת הביל"ויים, לעלייה הראשונה ולהיווסדות המושבה באמצעות ביקור באתרים ומשחקים. התלמידים יקשרו בין המבנים ההיסטוריים לדמויות מפתח. בסוף הסיור יתחלקו לקבוצות עבודה, העוסקות כל קבוצה בדמות. שיאה של התוכנית בהצגת הדמויות באמצעות כתבה, המחזה, משחק תפקידים ועוד.

"אנו נהייה הראשונים ... "

הפעלה ייחודית של בניית דגם המושבה. ייערך סיור תוך התייחסות למבנה המושבה המתהווה, רחוב הביל"ויים המתעורר והמבנים ההיסטוריים החשובים. שיאה של הפעילות בבניית דגמי המושבה, ויצירת פסיפס מדהים של מבנים תלת מימדיים. בסיומה של הפעילות יקבל כל תלמיד את הדגם שהכין.

חלוצים ליום אחד 

הפעלה מוחשית בה יוצגו החיים בימי ראשית ההתיישבות. נצא אל השוק, נרכוש מוצרים, נשתמש במאזניים, נכיר את כלי הבישול של פעם וגם נכבס. עולם חדש של מושגים וכלים חדשים ייפתח בפני התלמידים בפעילות מהנה המחברת את התלמיד למציאות היומיומית בעבר. במהלך הפעילות ימכרו הילדים תוצרים בשוק תורכי, ישתמשו במאזניים ומשקולות, יכבסו וילמדו על ההבדלים בין השוק בעבר לצורות מכירה כיום, בין מכונת הכביסה של היום לבין כביסה ביד בעבר.

בית מינץ פנינת המושבה 

הבית בו שוכן המוזיאון נבנה על ידי ד"ר משה מינץ, ממייסדי תנועת ביל"ו. ד"ר מינץ ציווה את ביתו למושבה, ומאז מותו שימש הבית כ'בית העם', גן ילדים, ספרייה ציבורית ומרפאה. במלחמת העצמאות שימש כבית חולים זמני. בשנים 1972-1963 שכנה בו המועצה המקומית. במהלך פעילות מרתקת יכירו התלמידים את הבית וילמדו על הפעילויות שהתקיימו בו בעבר. התלמידים יתחלקו לקבוצות. כל קבוצה תקבל מידע על פעילותו של הבית בעבר, ותכין קטע כתוב או מומחז. הפעילות כוללת סדנאות עבודה ויצירה. ניתן לשלב במהלך הפעילות סדנא לבניית דגם המוזיאון.

רצים בעקבות הביל"ויים...

ריצה בעקבות המתיישבים החדשים בין האתרים ההיסטוריים המרתקים. איסוף פיסות מידע לתמונה כוללת, וסידורן על ציר הזמן. הרכבת פאזלים לתמונות. בכל תחנה יקבלו התלמידים כתבי חידה, רמזים ושקית פאזלים המובילה לאתר הבא. כל פאזל יספר את סיפור המבנה. שיאה של הפעילות הוא סידורם של האירועים על ציר זמן.

"עובד אדמתו ישבע לחם..."

"מגרעין החיטה ועד לפת ביל"ו". סדנת התנסות בתהליך דייש, טחינה ואפייה, בכלי עבודה אותנטיים. במהלך הסדנא ילמדו התלמידים מושגים בעבודת אדמה, כלי עבודה ישנים, ויערכו השוואה לכלים הנהוגים כיום. חוויה מוחשית ומקסימה, ששיאה אפיית לחם. 


נלמד מושג

הסדנא תעסוק במושגי היסוד בתולדות הישוב, מתחום הציונות, כפי שהוצגו ע"י משרד החינוך. במהלך הסדנא יבקרו הילדים בתצוגות המוזיאון, ובאתרים השונים, ויבצעו הפעלה הקשורה למושג הנלמד. שיאה של הפעילות הפקה של עיתון המכיל כתבות ודיווחים, הכוללים את המושגים הנלמדים.

        

                                                       

כתובת: הבילויים 29 , גדרה

דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך