התכנית החינוכית במוזיאון רמלה
"תיאטרון-מוזיאון"- תכנית לגיל הרך, הצגת תיאטרון דרכה מתוודעים הילדים, לסיפורה של ילדה קטנה מרמלה, שגילתה את תעשיית "כלי החרס" תוך כדי משחק הילדים בבוץ.
לאחר ההצגה, הילדים עורכים היכרות עם כלי החרס המצויים בתצוגות המוזיאון,
משם יוצאים אל ארגזי החול לגלות חרסים ומטבעות עתיקים שנמצאו בחפירות ברמלה.
מסיימים את הפעילות בהכנת כלי מחומר.
התכנית מיועדת לכיתות גן חובה א-ב'.
סדנא בנושא "הזמנה לארכיאולוגיה" - מהי ארכיאולוגיה, ומהם כלי העבודה של הארכיאולוג? התלמידים יכירו את שיטות העבודה והחקירה הארכיאולוגית באמצעות סיפור בלשי, משחק, בניית תל ויצירה. התלמידים יחשפו לממצאים שונים שהם כלי חרס, "ירפאו" אותם ויסיקו מסקנות מהממצא הרלוונטי.
התכנית מיועדת לכיתות א- ב'.
סדנא "לגעת בחרס" – מסע בתצוגות הקבע של המוזיאון, מפגיש את המבקרים עם תצוגה של כלי קרמיקה רבים מתקופות שונות, הכלים שונים זה מזה בצורתם, בגודלם ובעיטוריהם. מה היו כלי היום יום בבית הקדום? מה בין כלי האחסון והשימור, כלי הבישול וכלי האוכל האישיים?
עוקבים יחד אחר התפתחות כלי החרס מרגע היותו חומר גלם בטבע, ועד שהם הופכים להיות חרסים באתר הארכיאולוגי.
התכנית מיועדת לכיתות ג - ד'.
סדנא בנושא "אומנות הפסיפס" – היכרות עם תולדות ייצור הפסיפס ושיטות הריצוף השונות. המבקרים יכירו את הדגמים הנפוצים, ואת משמעותם, ויתנסו בייצור פסיפס למן שבירת האבנים לגודל מתאים ועד הכנת פסיפס אישי. וזאת באמצעות עותק פסיפס המצוי במוזיאון, בפעילות, נשתמש בחומרי פסיפס מסורתיים.
התכנית מיועדת לכיתות ד – ה'.
סדנא בנושא "כתב וכתיבה" - מהו כתב, מתי הומצא ומדוע נוצר הצורך להשתמש בו. מהם כלי הכתיבה, על מה כתבו ומדוע התפתחו צורות כתיבה שונות בתרבויות השונות. מהו הקשר בין צורת הכתב כתב לסביבה הגיאוגרפית בו נוצר.
התלמידים יכירו את הכתבים השונים ואת אמצעי הכתיבה – החרט, כתב היתדות, כתיבה בדיו על נייר פפירוס ועץ, וחריטה על שעווה. התלמידים יתנסו באופן מעשי בכתיבה בכסת ודיו, בטביעה ובחריטה. התלמידים ילמדו על פענוח הכתבים הקדומים ויתנסו בפענוח טקסטים קדומים.
התכנית מיועדת לכיתות ד- ו'.
סדנא בנושא "קיימות וחומר" - אז והיום עם המורכבות של הקמת עיר. הבנת השוני בין החיים בעבר לחיים היום, וניסיון למצוא את האיזון בין הטכנולוגיה המתפתחת לחיים בעבר, וכל זאת ממה שניתן ללמוד מתצוגות המוזיאון. כשהסיפור של רמלה במרכז הפעילות.
התכנית לכיתות ה – ז'.
סדנא בנושא "מטבעות עתיקים" - רמלה נוסדה כעיר מחוז בתקופה המוסלמית הקדומה והוסמכה להטביע מטבעות. בחפירות הארכיאולוגיות בעיר התגלו מטמונים אחדים בהם מטבעות זהב וברונזה רבים וכן מספר מטילי זהב ששימשו במטבעה המקומית.
מהו מטבע ומתי נוצר לראשונה? כיצד נעשו הליכי המסחר קודם לכן? מתי הומצא השטר? מהם הסמלים המוטבעים על המטבעות וכיצד נעשתה ההטבעה?
התלמידים יכירו את שיטות המסחר הקדומות. ילמדו על המטבע כאמצעי תשלום, כאמצעי להעברת מידע, כאמצעי לפרסום וכסמל לעצמאות.
התכנית מיועדת לכיתות ז- ח'.
סדנא בנושא "דמויות מן העבר" - פעילות במסגרת של סיפור עלילתי, המציגה
שלוש דמויות בולטות בתולדות רמלה, מימיה הראשונים ועד הקמת מדינת ישראל.
הסיפור הדרמטי של חייהן ופועלן מובא בדרך המובנת לכל, בעניין ובתמצית. כל אחת מהדמויות תשתף את התלמידים בסיפורה האישי ובאמצעותו תחשוף בפניהם את תרבותה כפי שזו מוצגת במוזיאון.
התכנית מיועדת לכיתות ה- ז'.
סדנא בנושא "מורשת והנצחה" – סדנא העוסקת בהנצחת בני העיר שנפלו במערכות ישראל. במסגרת זו נחשפים התלמידים לקורות מדינת ישראל הכוללים מלחמות, קרבות, מבצעים, הסכמי שלום, עליות ועוד.... בכל שנה נלמדת תקופה מסוימת ובמסגרתה לומדים הילדים גם על החללים שנפלו באותה תקופה. בשיאו של התהליך נערך חידון בהיכל התרבות העירוני והוא מתקיים לפני יום הזיכרון לחללי צהל במעמד ראש העיר, המשפחות השכולות, נכבדים רבים מהעיר ומחוצה לה.
התכנית מיועדת לכיתות ט'.
תערוכה מתחלפת - מתקיימת כל שנה, ובמסגרת מופעלת תכנית חינוכית רב גילאית בנושא התערוכה.
רוצים לשמוע על סדנאות חינוכיות נוספות?
לחצו כאן: סדנאות חינוכיות מוזיאון רמלה