21/10/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

עשר שניות באפריל

 

עשר שניות באפריל / חיים ליברמן

על הספר
בשנת תש"ח (1947-8), ללא כל התרעה מוקדמת, נגרר הישוב היהודי למאורעות דמים נוסח השנים 36-39 עם ערביי הארץ, ולאחר מכן למלחמה כוללת עם מדינות ערב הסובבות.

עשר שניות בחודש אפריל – במעלה המוליך אל כפר ערבי נטוש – היוו את הגבול הדק בין עמידת הגבורה של ירושלים ובין נפילתה האפשרית.

 

עלילת הספר
את עלילת הספר מובילות שתי משפחות; משפחתי, שראשוניה הגיעו לארץ בשנות העשרים, ומשפחתו של פייסל חוסייני שאביו היה מפקדם של הכוחות הערביים באזור ירושלים, ונהרג בנוכחותי בקרב על הקסטל.

רוב הדמויות הן אמיתיות. מעט דמויות הן פיקטיביות, ונוצרו כדי להעניק אופי סיפורי להתרחשויות הדרמתיות. חלק מן השמות שונה, כדי שלא לפגוע בבני משפחה וקרובים הנמצאים עדיין בינינו.

המידע שבספר מבוסס על זיכרונותיי וכן על כמה מקורות: 'ארכיון ההגנה', 'ארכיון צה"ל', ארכיון של בית הפלמ"ח, עבודות תחקיר שערכתי וכן מפרסומים בעיתונות ובאתרים שונים באינטרנט.

הספר אינו מסמך היסטורי, אלא מעין רומן היסטורי, המשלב את סיפורן האישי של דמויות רבות הקשורות לאירועים הדרמתיים שקרו בתקופה מסוימת, שראשיתה ב-29 בנובמבר 1947, היום שבו הועברה החלטה בעצרת-האום לחלק את הארץ בין היהודים והערבים, לבין ההכרזה של 'מועצת-העם' על הקמתה של מדינת-ישראל.

מנושאי הספר
הישועה הבלתי צפויה: כיצד ניצלו אנשי המרכז המסחרי בירושלים מגורלם של תושבי חברון במאורעות 29 (תרפ"ט).

המחלקה האבודה: (הסיפור שלא סופר). סיפורם האישי והמפעים של לוחמי הל"ה, שאיש מהם לא שרד.

היריה שפתחה את הדרך לירושלים: צירוף המקרים הנדיר בו נהרג המפקד של הכוחות הערביים בירושלים בקרב על הקסטל.

הצלתה של ירושלים: הסדק הצר שהפריד בין נפילתה של ירושלים ואי הקמתה של מדינת ישראל, ובין המציאות כפי שהיא מוכרת לנו היום.

כריכה רכה
307 עמודים

לקריאת פרק מתוך הספר

לקניה

הספר ניתן לרכישה ישירה אצל המחבר
באמצעות פקס: 03-6770545
או באמצעות דוא"ל: liberm@bezeqint.net
או בדואר: חיים ליברמן, ת.ד. 1241 רמת-גן 52112

מחיר כולל משלוח: 74 ש"ח

תגובות

תגובה של משה ( מוסה ) ברסלב ב‏יום שישי ‏25 ‏יולי ‏2008

תגובת משה : ממסע שורשים - דרך חוויות אישיות במלחמת העצמאות.
ממש תסריט, על תקופה סוערת והרת גורל, בשלבים הראשונים של הקמת המדינה.
דפי-עד של נער, אחד מאותם אלפי הנערים שהיינו,- שותפים ביצירה המופלאה - מדינת ישראל.
מומלץ בחום.

תגובה של נועם ב‏יום ראשון ‏15 ‏יוני ‏2008

ספר מרתק שקראתי בנשימה אחת.
מצמרר להבין כמה צר היה הפער בין המציאות וההיסטוריה המוכרים לנו לבין מצב שונה לגמרי שהינו עלולים להקלע אליו אלמלא ניצחנו במספר קרבות מפתח שהיו קרובים כפסע להפסד.
אהבתי את השילוב בין נקודת המבט ההיסטורית המביאה את הדברים כפי שקרו לבין הזוית האישית של הגיבורים.

תגובה של אמנון ז'קונט ב‏יום רביעי ‏11 ‏יוני ‏2008

סיפוריו של חיים ליברמן על הימים שקדמו לייסוד המדינה חשובים במיוחד, משום שהם חושפים את תהליך ההתגבשות של מה שאנחנו מכנים היום 'ישראליות'. יש בהם עוצמה של דיווח מכלי ראשון ויחד עם זאת - ראיה נבונה, רחבה ומפוכחת של צופה מן הצד.
כך, למשל, מצליח ליברמן לשקף את הצד הערבי באופן לא פחות אמין מאשר את הצד היהודי (לדוגמא בתאוריו את עבד אל קאדר אל חוסייני ואת בנו, פייסל אל חוסייני), וזאת בזכות תפיסה אנושית מאוד ועל-לאומית של הדמויות.
ליברמן אינו רק במעמד של מדווח ושל משרטט-דמויות. הוא מקדיש גם תשומת לב לתהליכים היסטוריים ומתאר אותם בלשונו הגלויה והציורית. כך, למשל, הוא מגדיר את הקרב על הקסטל כנקודת המפנה של המערכה על ירושלים, ובמקום אחר - משרטט תרחיש אימים של המציאות בה היינו מוצאים את עצמנו אלמלא ניצחו כוחות הישוב היהודי במלחמת העצמאות.
ספרו של ליברמן הוא מסוג הכתבים ההיסטוריים שעוצמתם האישית יוצרת קשר עם הקורא, והמסר שביסודם - מתנחל בתודעתו. הלואי ויגיע לידיעתם של תלמידים בבתי ספר תיכוניים ושל סטודנטים בחוגים לתודות עם ישראל וארץ ישראל באוניברסיטאות השונות ויפיג במשהו את התפיסות הפוסט-ציוניות הפושטות שם.

תגובה של איתי בחור ב‏יום רביעי ‏11 ‏יוני ‏2008

  

 מבצע בלעדי לקוראי קו לחינוך במקום 74ש"ח 50 ש"ח כולל משלוח!!

עדויות אישיות של אנשים שהיו שותפים לאירועים מכונני
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך