26/4/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

דרך המילים - יעוץ והנחיה למורים המלמדים את בני הקהילה האתיופית

מי אני?

קצת עליי ...

עבדתי בגף הנחלת הלשון, האגף לחינוך מבוגרים, כמנהלת אולפנים וכמדריכה בהנחיית מורים לעברית כשפה שנייה, הן באולפני עברית למבוגרים והן בבתי ספר ובפנימיות של היחידה להנחלת הלשון בחינוך ההתיישבותי ועליית הנוער.

בעלת תואר שני במסלול חינוך לשוני, בית הספר לחינוך, האוניברסיטה העברית. עבודת התזה לקבלת התואר עסקה בשאלה, האם אנשים מבוגרים ובני נוער (גיל ההתבגרות ואילך) יכולים לשנות דפוסי חשיבה והאם ניתן לעשות שינויים אלה באמצעות הוראת השפה כשפה שנייה. העבודה התבססה על מחקרים בענף הפסיכולוגיה התרבותית החוקרים דפוסים של חשיבה תלויי תרבות. כתבתי ואני כותבת תוכניות לימודים ייחודיות להוראת עברית כשפה שנייה המותאמות לאוכלוסיות לומדים בכלל ולעולים מאתיופיה בפרט.

ההתמחות הייחודית שלי היא בהוראת עברית בפרט ובהוראה בכלל לעולים יוצאי אתיופיה ובני שבט מנשה מהודו. בני עדות אלה נתקלים בקשיי למידה נוסף על הקשיים המוכרים בשל שוני רב בדפוסי חשיבה תרבותיים במעבר בין תרבויות.

אני מכשירה ומנחה מורים מקומיים בני הקהילות מזרע ישראל בהודו ובאתיופיה.

אני מרצה במסגרות שונות בנושאים כמו: קליטת עלייה בהיבטים חינוכיים-לימודיים, הוראת שפה כשפה שנייה ומפעילה סדנאות והשתלמויות למורים בנושאים של שינוי דפוסי חשיבה ותהליכי חשיבה ולמידה, אסטרטגיות למידה תלויות תרבות ודידקטיקה של הוראה.

אשמח לסייע ולהנחות מורים וצוותי הוראה שאינם יכולים "לפרוץ את החומה.

 

ערכת הלימוד 'דרך המילים'

'דרך המילים' היא ערכת לימוד להקניית הקריאה והכתיבה. בערכה שלוש חוברות עבודה לתלמיד ומדריך למורה.

שלוש החוברות מדורגות על פי הגישה הגלובלית - אנליטית - סינתטית של הוראת הקריאה והכתיבה. 'דרך המילים' מיועדת לתלמידים עולים מאתיופיה לבני נוער ולמבוגרים. מטרתה הסופית היא להביא את התלמיד לקריאה שוטפת נושאת משמעות.

                                

לפירוט על החוברות - הקלק

 

הדרכת מורים בקבוצות מעורבות

בשנות עבודתי באגף לחינוך מבוגרים, הגף להנחלת הלשון, הדרכתי קבוצות מעורבות של מורים בני העדה ומורים שאינם בני העדה.

ההדרכה התקיימה אחת לשבוע במסגרת שעות השהייה של המורים באולפן. כל המורים עבדו על פי תוכנית לימודים אחידה שנכתבה במשותף מנקודת מוצא של רגישות תרבותית והבנת השוני הקוגניטיבי, הרגשי וההנעתי של הלומדים.

כלי ההדרכה שאני משתמשת בהם:

מליאה - המליאה הוא המקום בו נלמדים תובנות, גישות, תהליך ההוראה וכלי הוראה. ובו מתקיים דיון מתמיד המנסה לפתור קשיים ולהתבונן בתהליך הלמידה של המורים.

הדרכה פרטנית - התייחסות לכל מורה וכיתתו היחודית

הדגמת שיעורים בכיתות הלימוד - תמונה אחת שווה אלף מילים בבחינת 'עשה ושמע' בגישה של 'עשיית' ההוראה קודם להבנתה.

זוגות עבודה מעורבים - בכל זוג מורה בן העדה ומורה שאינו בן העדה. כל אחד מבני הזוג תורם למפגש מהידע ומהנסיון שלו. המורה בן העדה מביא את התרבות והתובנות החברתיות והמורה שאינו בן העדה מביא מנסיונו בהוראה רבת שנים.

קבוצות הלימוד המעורבות הביאו ניחוחות רבים ושונים. המורים בני העדה היו לגשר תרבותי בין הלומדים למורים שאינם בני העדה. הם עזרו לנו להבין תגובות, התנהגויות וקשיים של הלומדים. בעזרתם למדנו על רגישויות ונקודות כוח וחולשה.

קבוצה מעורבת של מורים בני העדה ושאינם בני העדה למדה במשותף בהשתלמות שנתית של המכון לקידום תהליכי למידה שמייסדו פרופ' ראובן פוירשטיין. תובנות ודרכי הוראה רבות נבעו מהמפגש המשולש של 'העשרה אינסטרומנטלית' עם שתי קבוצות המורים.

 

שלח דואר
הראה טלפון
שם איש קשר: יהודית איל

השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך