19/9/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

- גן החיות הלימודי חיפה - תוכניות לימוד

                  

               גן החיות הלימודי חיפה - תוכניות לימוד


תחפושות בטבע מתאים לכיתות א-ד

הסוואה, חיקוי והתחזות של בעלי חיים וצמחים.
 השיעור כולל  עבודה עם בעלי חיים ודגמים, שקופיות.

לצורך הפעילות על הילדים להביא עפרונות  צבעוניים.

משך הפעילות: שעור כפול

 

מי אני? לכיתות ג-ד

היכרות בדרך חווייתית של מיגוון בעלי חיים שונים. במהלך הלימוד הילדים יצפו בבעלי החיים תוך מגע וליטוף.

הנושא מתאים לתכנית הלימודים החדשה  ומשתלב יפה עם  ספרי הלימוד חיות חיות, וחיים בין בעלי חיים.

משך הפעילות: כשעה וחצי - שעתיים

 

מי חי במים?  לכיתות ג-ד

התאמת הגוף ואורח החיים של דוחיים, צבי בצה, נחש מים, עופות מים.

מרכזי למידה ועבודה עם חומר חי.

משך הפעילות: שעור כפול

 

דוחיים – לכיתות ג-ד

תצפית במיגוון דוחיים ישראלים ואחרים. המים כבית גידול לדוחיים.  גלגול ומחזור חיים.

דוחיים בסכנת הכחדה.  שימוש  בבעלי חיים, סרט, משחקים.

משך הפעילות: 3 שעורים

                                                                                                                                                                                              
 העופות  מתאים לתכנית מב"ט
חיים בין בעלי חיים 

מה בין העופות לבין בעלי חיים אחרים? מה משותף לכל העופות?
במה נבדלים מיני עופות שונים?מרכזי למידה  ובהם  ביצים, שלדים, פוחלצים, נוצות, ודגמים.

משך הפעילות: שעור כפול

 

עופות דורסים – לכיתות ד-ה

הכרת עופות דורסים. מהו עוף דורס?   מה בין דורס יום ודורס לילה?  עבודה עם פוחלצים.  שקופיות, סרט.

משך הפעילות: שעור כפול

התקופה: כל השנה

בעלי חיים ארסיים
–עקרבים - לכיתות ד-ו

היכרות עם קבוצת העקרבים: מציני עקרבים, מבנה גופם, התנהגות.   הסתכלות בחומר חי ובסרט.

משך הפעילות:  שעור כפול

תופעות עונתיות
לכיתות ד-ו

הנושאים: גיאופיטים, שלכת, פרחים והאבקתם.

בכל נושא: שעור רקע בכיתה (שעור כפול)

פעילות בשטח להכרת התופעות (שעור כפול)

רצוי לקיים את 2 השעורים ברצף אחד.


מה נשמע?
לכיתות ה

תוכנית רב תחומית על קול ושמע. מומלצת לכיתה ה'.
סדנת התנסות בפינות ניסויים פיסיקליים בנושא הקול.    
סיכום קבוצתי להבהרת  וביסוס  המושגים שנלמדו.

הלימוד בדרך של ניסויים והדגמות, שימוש במחשב, סרטים על קולות ושמיעה בבעלי חיים, שקופיות.
משך הפעילות:   3 שעורים

 

 

צבע בטבע -   לכיתות ה'

צבעים בבעלי חיים ובצמחים, צבעים ממינרלים.

פעילות עם בעלי חיים, צמחים, צבעים  ממקור טבעי ומלאכותי,    

הבהרת מושגים  ותהליכים.

משך הפעילות:   3 שעורים

 

מכרסמים – לכיתות ו

השעור מיועד להכרת סדרת המכרסמים, שהיא בעלת חשיבות אקולוגית רבה ונציגיה
מהווים מרכיב חשוב
בפינת החי הבית ספרית.
השיעור כולל  עבודה עם מכרסם להכרת ההתנהגות, והכרת מיגוון  מכרסמים.

משך הפעילות: שעור כפול


בעלי חיים בסכנת הכחדה – לכיתות ו

תוכנית להעלאת המודעות למצבם של בעלי החיים  בטבע.
פעילות עם מוצגים מוזיאוניים, תערוכה, סרט  ושקופיות, משחק, ופעילות בגן החיות.

משך הפעילות:  3 שעורים


קשרי קיום בחורש

סיור  בנחל לוטם  להמחשת קשרי  שרשרת  מזון בין צמחים ובעלי חיים.
לאחר הסיום מתקיימת סדנת סיכום  בכיתה.

משך הפעילות: 3 שעות

 

סיורים להכרת הסביבה

מערך של 3 מפגשים:

 - שעור כפול : הבהרת מושגי  יסוד  לקראת הסיור(חלקי הצמח ברמה של מבנה ותפקיד, צורות חיים, תנאי בית הגידול)

 - סיור להכרת הצומח  והתופעות העונתיות בחורש או בגן ציבורי  או במקווה מים  -  שעתיים עד ארבע

 - סיכום ועבוד המימצאים  - שעור כפול

כיתות ז

מי חי במים? – מסע היכרות לנושא: משק המים ביצורים חיים

 

 התכנים:  בעלי חיים במים התאמת מבנה ותפקיד בבעלי  חיים שונים: דגים, דוחיים, נחש מים,צב בצה, עוף, יונק.
צמחים במים מול צמחים קסרומורפיים (רקמות משען ורקמות אוורור, אמצעי הפחתת  טרנספירציה, מערכת הובלה)

דרכי למידה:  מעבדה, סיור בגן החיות ובגן הבוטני

משך הפעילות: 3-4 שעורים

 

עופות מים

התכנים: הכרת עופות מים, התנהגות עופות מים בגן החיות, הגדרה, התאמות של מבנה ותפקיד, אקולוגיה.
ניתן להזמין סיור לתצפית בעופות מים בבריכות אפק (מומלץ לקיימו אחרי השעור במכון).

דרכי הלמידה: הרצאה, ביקור בגן החיות, משחק הרכבה, פעילות מעבדתית, עבודה עם פוחלצים.

הילדים יצטיידו בנעלי הליכה ובמשקפות.

משך הפעילות: לפחות שלש שעות

זוחלים                                   

התכנים:  מיון, פאוניסטיקה, התאמות, ביולוגיה של הקבוצה

דרכי הלמידה: הרצאה, עבודה עם בעלי חיים, סיור בזוחליה,  סרט (אם נותר זמן)

משך הפעילות: עד שלש שעות. 

 

רבייה  (לכיתה ז או ח')

התכנים:  דו פרצופיות זוויגית, חיזור, קינון ודגירה, ביצים,  גלגול, טיפול בצאצאים.

דרכי הלמידה: מרכזי למידה, עבודה עם בעלי חיים,  תצפיות בגן החיות, סרט

משך הפעילות: שלוש שעות לפחות

דרישות קדם:  התלמידים יכירו מושגי יסוד ברביה: תאי  מין, הפריה, רביה זוויגית ואל-זוויגית.

                      

פריחה והאבקה 

התכנים:  פרחים ודרכי האבקה. מאביקים.

דרכי הלמידה:  סיור בגן הבוטני, עבודת מעבדה. דיון

משך הפעילות: שעתיים-שלש.

 

תקשורת בבעלי חיים - כיתות ח

תכנים:   תקשורת חזותית כימית וקולית. הבהרת מושגים

 תקשורת בזאבים, צבי, יעל, קופים.

דרכי למידה: פעילות ותצפית בגן החיות, שיחה, סרט                     

משך הפעילות:  שלש שעות

מה נשמע?

התכנים: מהו קול וכיצד הוא נוצר? גלים, תדירות, מהירות, מיתרי הקול, תופעת ברנולי, קול גבר וקול אישה, קולות בעלי חיים, תקשורת קולית.

דרכי הלמידה: פינות ניסוי ,הסקופ הממוחשב, מרכזים ללמידה עצמית, סרטים.

מומלצים שני מפגשים. הראשון לפיסיקה של הקול. השני-השני יוקדש לקולות בעלי חיים ותקשורת קולית.
נושא האוזן והשמיעה יילמד בבית הספר.   

במידה ואין אפשרות לבוא לשני מפגשים - ניתן לבוא למפגש הביולוגי  בלבד  אולם רק לאחר לימוד הבסיס  הפיסיקלי.

משך הפעילות: שלש שעות לכל מפגש.

כיתות ט

עולם מלא מבעד לעדשה לפרק התא

תכנים: תירגול השימוש במיקרוסקופ, תוך שימוש  בתאים, סיבים, אצות, רקמות מן החי והצומח.

יצורים חיים בטיפת מים. מבנה התא, התנהגות  ותנועת ציטופלסמה
דרכי למידה:  מעבדה מיקרוסקופית

משך הפעילות:  שלשה שעורים

 

השלולית 

התכנים: פעילות במעבדה, מיקרוסקופית ומקרוסקופית, להכרת החי והצומח בשלולית.

דרכי הלמידה: עבודה מיקרוסקופית. תרגול בדיקות אביוטיות.

משך הפעילות: שלש שעות

גולגלות ותזונה

התכנים: גולגלות של יונקים שונים, התאמות שינים וסוגי מזון.

דרכי הלמידה: מרכזי למידה -עבודה עם גולגלות. עבודה עם בעלי  חיים (שיטות אכילה). דיון

משך הפעילות: שלש שעות

 

אקולוגיה

התכנים: התנאים האביוטיים והסביבה הביוטית, השוואה  של מפנה צפוני ודרומי בנחל לוטם.
הרכב החי והצומח במקום.

דרכי הלמידה:  סיור ואיסוף נתונים בשטח.
סיכום ודיון במימצאים.
דרישות קדם:  התלמידים יכירו מושגי יסוד.  במידה ואין היכרות עם מושגי יסוד

יש להזמין שעור מקדים להבהרת מושגי יסוד.

משך הפעילות: 3-4 שעות

 

חסרי חוליות ימיים

התכנים: מה הם חסרי חוליות? הכרת חסרי חוליות ימיים  באזורנו. הכרת רכיכות.

דרכי הלמידה: מרכזי למידה עם בעלי חיים  מהאקווריום הימי  במכון ומהים. קונכיות והגדרתן לפי אוסף הקונכיות במכון. סרט ו/או שקופיות

רצוי לקיים את הפעילות לאחר סיור בחוף הסלעי. הסיור יכול  להיות בהדרכת בית הספר או בהדרכת המכון. בית הספר ידאג לרכב.

משך הפעילות:  לפחות שלש שעות.

 

עופות דורסים 

התכנים:   מהו עוף דורס? דורסי יום ודורסי לילה, התאמות, התנהגות  וביולוגיה. צנפות, מקומם של הדורסים במערכת האקולוגית

דרכי הלמידה: הרצאה, עבודה עם פוחלצים ועם דורסים חיים,  סרט, בקור  בגן החיות

משך הפעילות: שלש שעות


 

שלח דואר

דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך