25/4/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

טראומה כטריגר להפרעות קשב וריכוז

טראומה כטריגר להפרעות קשב וריכוז

טראומות, כולנו חווינו אותן ברמה כזו או אחרת בשלל המסגרות שבילינו בהן במהלך החיים שלנו. טראומות שלרוב השפיעו עלינו מבחינות רבות, גם עם לא ממש הבחנו בהשפעה. השפעת הטראומה, מאוד אינדיבידואלית, מצד אחד חלקנו יכולים להדחיק ולשכוח מקיומה, מצד שני חלקנו גם יכולים להיפגע ולעבור שינוי משמעותי בחיינו בגללה. הרבה ילדים אשר סובלים מהפרעות קשב וריכוז, נתפסים בתור כאלה שסובלים מהפרעות נוירולוגיות אשר גורמות להפרעה. למעשה, הרבה הורים ומחנכים, לא מודעים לעובדה, שהפרעות קשב וריכוז, יכולות להיווצר גם בגלל טראומות שנחרטו בליבו של הילד, בעבר הרחוק או בהווה וכעט הן עולות על פני השטח.

כיצד ניתן לזהות את הטראומה?

לא משנה אם עברנו את שלב החינוך היסודי, התיכון, שירתנו בצבא ונרשמנו ללימודים גבוהים בשלל מכללות או אוניברסיטאות אקדמאיות הטראומות שנחרטו בלבנו בילדות, גורמים אצלנו הרבה פעמים לשינויים במבנה המוח, במיוחד אם עברנו את אותה טראומה מספר רב של פעמים. אותם טראומות מחלחלים לנו לתודעה ומשפיעים על ההתפתחות שלנו, כאשר התסמינים של התופעה יוצרים את האשליה שיש לנו בעיה נוירולוגית ואנחנו סובלים מהפרעות קשב וריכוז. על מנת לזהות את המקור האמיתי להפרעת הקשב והריכוז, חשוב שלא נסתפק באבחון על ידי פסיכולוג חינוכי, אלה נעבור שרשרת של אבחונים הכוללת גם פסיכולוג קליני, נוירולוג ילדים ופסיכיאטר. באמצעות שרשרת האבחונים נוכל לפרק את ההפרעה לגורמים, לשלול סיבות נוירולוגיות ולהגיע למסקנה שאכן מדובר בטראומה. במהלך האבחון אשר נערך במטרה לזהות את מקור הטראומה, גם ההורה וגם הילד עוברים תשאול במהלכו הם משחזרים את חוויות הילד מההיריון עצמו, ימי הגן, ימי בית הספר היסודי עד לשלב בו הילד עובר את האבחון. ההורים לא מודעים לעובדה כי חווית הטראומה שהשפיעה על הילד וגרמה לו להפרעות קשב וריכוז, יכולה להיווצר על ידי חוויות אשר נתפסות בעיניי רובנו כחוויות שגרתיות, אך בעיניי הילד הן נתפסות כטראומה, שמשפיע על התנהגותו ותודעתו. על ידי שחזור חוויות הילדות, המאבחן יכול לפרוש את כל ההיסטוריה והחוויות של הילד בלוח זמנים וכך למעשה לזהות בצורה מדויקת את מקור הטראומה ותוך כדי גם למצוא את הטיפול ההולם לילד.

כיצד ניתן לטפל בטראומה?

אבחון נכון של שורש בעיית הפרעת קשב הריכוז, יכולה לסייע לנו לעבור את הבגרויות והפסיכומטרי בהצלחה ובנוסף לכך אפילו להגשים את החלום ולהתקבל לתואר בו אנו חושקים. הרבה מאותן חוויות טראומתיות, גורמות לנו לייחס לעצמנו שלל תכונות שליליות כמו: אני לא אהוב, אני לא מוצלח, אני לא יפה, אני לא חכם, אני לא גיבור של סבתא, אני לא גאון של אימא ועוד שלל תכונות אחרות. דרך אחת לטפל באותן תכונות שדבקו בנו וגרמו לנו להפרעת קשב  וריכוז, היא על ידי טיפול פסיכולוגי שיסיע לנו להטמיע ולייחס לעצמנו תכונות חיוביות, תוך כדי שאנחנו ממזערים את השפעת התכונות השליליות שמכוננות בתוכנו. לדוגמא אם התכונה השלילית שרודפת אותנו, היא על כך שאנחנו גרועים בלימודים ובגלל זה אנחנו אף פעם לא נצליח. במהלך הטיפול התכונה השלילית שרודפת אותנו מתחלפת בתכונה חיובית, בה אנחנו חושבים שאומנם אנחנו לא טובים בלימודים, אך אנחנו טובים בספורט ובאומנות, כך שזה בסדר ואני כן יכול להצליח. הטיפול מעניק לנו כלים שיעזרו לנו לשלוט ולמגר את התכונות השליליות, כך שהביטחון העצמי שלנו והדימוי העצמי שלנו משתפר. במקרים הללו תמיכת ההורים והמורים היא קריטית, ההורים חייבים לקבוע פגישה עם המורים וליידע אותם לגבי מקור הבעיה, על מנת שהם יוכלו לקבוע תוכנית פעולה, שתסייע לילד להתגבר על הבעיה וליצור סביבו רשת הגנה.

השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך