6/10/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

- מכון זרחין -

                                

מכון זרחין: לטיפול בבעיות של דיסלקציה, וקשיי למידה שונים


הפרעות בקריאה נובעות משיבוש בתיאום התפקודים של חוש הראייה, השמיעה והיכולת הקוגניטיבית לפרש אותיות. שיבוש זה אחראי לפגיעה ביכולת העיבוד הקוגניטיבי לפרש אותיות, לבעיות במיקוד הראייה ולקשיים בתחום הקואורדינציה המוטורית. בעיות אלו מאפיינות אנשים עם דיסלקציה ולקויי למידה בעלי סימנים דיסלקטיים.

השיטה מיוסדת על כלים ורכיבים שמשתמשים בהם בגירסות שונות לפי צרכיו האישיים של המטופל ולפי קצב התקדמותו. בשיטה זו משתמשים פחות בתבניות מובנות מראש כיוון שהן יוצרות קיבוע שאינו מאפשר טיפול מוצלח ואפקטיבי. ומכאן נובע השם: "השיטה שבאי שיטה".

השיטה מבוססת על גישתם של ד"ר סטנלי אבלמן וד"ר ג'רי גטמן ועל נסיוני כילד עם דיסלקציה שגדל לנער עם דיסלקציה שהשכיל לפתור את הבעיה למן השורש. החיבור האישי והעמוק שלי עם עולם דילסקציה-ה נותן לי את הדרכים לפתרונות מן השורש. מרכיבי שיטתי בנויים על אבחון מתמיד באמצעות התבוננות אינטואיטיבית מעמיקה ועל תרגילים משותפים עם המטופל באווירה משעשעת. הפן הרגשי שמתבטא בקשר המיוחד הנוצר בין המטפל למטופל והמבוסס על תמיכה ועזרה תמידיים, הוא המרכיב החיוני ובלעדיו לא תיתכן התקדמות כלשהי בטיפול בדיסלקציה.

השיטה לטיפול ב-דיסלקציה צומחת מן העובדה כי במהלך הקריאה משתתפים יחד ובתיאום שלושה רכיבים חוש הראייה, חוש השמיעה והיכולת הקוגניטיבית לפרש אותיות. ייחודיות השיטה לטיפול ב-דיסלקציה שהיא עובדת לתיקון שורש הבעיה וגורמת לתהליך אשר בו חושים שלא היו בשימוש יוצאים מן הכוח אל הפועל. במהלך ה-טיפול בדיסלקציה המטופל לומד לשלב ולתאם בין החושים ולהשיג קריאה תקינה. לכל ידע נצרך למעשה חוש, לא כל שכן כאשר הידיעה חודרת לכל מעמקי מציאותו של האדם. החוש מגלה את תמצית השמן (הפנימיות, הפוטנציאל שלא מומש) המפעפע ומחלחל לכל עבר ופינה שבפוטנציאל האדם. על-ידי החוש מתפתח הידע ומתפשט מעניין לעניין עד אין קץ, וזה סוד המימוש מן הכוח אל הפועל.

השיטה מיוסדת על האינטואיציה בהיותה המפתח לתיקון השיבוש הקוגניטיבי. האינטואיציה מבוססת על עבודה פנימית ומובנית של המטפל ויש בה שלושה שלבים המהווים חלק בלתי נפרד מן הטיפול.
שלושת השלבים הם: חכמה, בינה ודעת.

המטפל באדם עם דיסלקציה הוא מעין מנצח על תזמורת. התזמורת מורכבת מנגנים רבים אשר כל אחד מהם מנגן על כלי אחר. גם למטופל עם דיסלקציה יש כלים רבים (חושים), אך לא תמיד הם עובדים נכון ומתוזמנים נכון. תפקיד המנצח לדאוג שכל הכלים יפעלו בצורה תקינה ובתזמון הנכון על מנת להפיק מוסיקה ערבה לאוזן. דוגמא לסוג של עבודת המטפל היא שיפור יכולת הצירוף של המטופל עם דיסלקציה. יכולת עיבוד האותיות בנויה גם על יכולת הצירוף. הקריאה מורכבת משלושה שלבים: ראיית הצורה הגרפית של האות (כמו זיהוי האות אל"ף כ- א' ולא ח'), תפיסת משמעותה הפונטית (היכולת להבחין בין צלילים שונים. לדוגמא או, אי, א) וצירוף האות עם האותיות הבאות אחריה להברות, מילים, משפטים ורעיון (למשל שילוב הצד הפונטי והצד הראייתי כדי לקרוא את המילה "אבא").

גישת הלוח החלק (טבולה רסה) שבה המטפל מתחיל טיפול באדם עם דיסלקציה כשהוא משוחרר מתבניות משעבדות ומגבילות ונקי מדעות קדומות.

ייחודיות השיטה לטיפול ב-דיסלקציה היא בתיקון שורש הבעיה במהלך ה-טיפול בדיסלקציה יוצאים מן הכוח אל הפועל חושים אשר לא היו בשימוש.

נקודת המוצא היא שהמטופל אוחז בכל הכלים הדרושים לפתרון הבעיה של העיבוד הקוגניטיבי. כל הפתרונות נמצאים אצלו, ותפקיד המטפל הוא להוציאם מן הכוח אל הפועל.

המטפל אינו עוסק בהוראה מתקנת. הוא מקדם את המטופל לקריאה תקינה על ידי כך שהוא מוצא את השפה הייחודית של המטופל וזו תפעיל את המערכת הקוגניטיבית שלו.

המטפל פותח את כל ערוצי האינטואיציה שלו ומפעיל את היצירתיות שלו בזמן אמת (שיטת החכמה, בינה ודעת). כל זאת על-מנת לאבחן את קשייו ויכולותיו של המטופל ולבחור את התרגיל והדו-שיח הרגשי והמילולי הרצויים.

בשיטה שבאי-שיטה מתקבלות תוצאות בשורשן בזמן קצר בשל ה-טיפול האישי והיחידני.


שלח דואר
שם איש קשר: לחצו על כפתור שלח דואר ונחזור אליכם בהקדם - מכון זרחין

השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך