24/4/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

- מכון אילון-אבחון וטיפול בהפרעות קשב וריכוז

 

אבחון וטיפול בהפרעות קשב בשיטת ארבע פונקציות הקשב

שיטת הטיפול “ארבע פונקציות הקשב” פותחה ע"י מדענים בכירים מתחום הנוירו-פסיכולוגיה ולקויות הלמידה: פרופ’ יהושע צאל, ד"ר לילך שלו-מבורך וד"ר כרמל מבורך. השיטה מתבססת על מחקרים המזהים ארבע תת מערכות קשביות שונות: קשב מתמשך, קשב סלקטיבי, הכוונת קשב ובקרת קשב, אשר כל אחת מהן אחראית ומשפיעה על תפקודים שונים, כגון: קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, חשיבה מתמטית, הקשבה, מילוי הוראות, סדר, ארגון ועוד...

הטיפול                                                            

בשלב הטיפול מופנה המטופל לאימון קשבי, המשפר באופן ממוקד את אותן פונקציות קשביות

שנמצאו לקויות בתהליך האבחון.

תוכנית האימון מותאמת למטופל באופן ספציפי ומקדמת אותו תוך שינוי הדרגתי ברמות הקושי

 ומתן פידבק מיידי על אופן הביצוע. מטלות האימון הממוחשבות מתבצעות באמצעות סדרת

סימולציות מולטי-מדיה ומאפשרות צבירת נקודות ומדידת הצלחה.

הטיפול נערך במסגרת 18-24 מפגשים בני שעה כל אחד.

 

השיפורים המרשימים מתרחשים במספר רמות:

·         שיפור במיומנויות הקשב והפנמת הרגלי עבודה בסיסיים.

·         שיפור בביצוע מטלות לימודיות כגון: קריאה, כתיבה, חשבון והבנת הנקרא.

·         שיפור בסימפטומים התנהגותיים של היפראקטיביות וחוסר קשב

ברמה הבסיסית ביותר מדובר בשיפור תהליכי למידה ברמה הקוגניטיבית. באמצעות מפגשי האימון

הקשבי המותאמים אישית, במסגרתם מתרגל המטופל ומשפר את הפונקציות הקשביות הלקויות,

חל שיפור במיומנויות הקשב, כגון: שימור קשב לאורך זמן, מיקוד קשב במטרה, התעלמות ממסיחים,

הפניית קשב ביעילות ובאופן מדויק, מיקוד הקשב וחלוקתו לסירוגין במטלות מורכבות על פי דרישת 

המטלה, וכיוב'.

במקביל מתרחשים תהליכי שיפור נוספים. בעזרת הצוות המקצועי המלווה את המטופל ועובד איתו

בצמידות לאורך כל האימון, לומד המטופל להפנים הרגלי עבודה חשובים ובסיסיים כגון התארגנות

לעבודה וללמידה, התמקדות וגיוס משאבי קשב במטלה הנדרשת לביצוע, דחיית

הסחות/דחפים/נטייה לדברנות יתר תוך כדי עבודה וכו'.

רמה נוספת שבה מתרחשים תהליכי למידה חיוביים היא הרמה הרגשית. הילד חווה הצלחות באמצעות

שבירת "שיאים אישיים", עליה בדרגות הקושי ושיפור הספקים. הוא מקבל משובים חיוביים רבים אותם הוא

צובר בכל מפגש-אימון, והם מהווים נדבך חשוב בביסוס הביטחון העצמי והאמון במסוגלות עצמית.

כתוצאה ממכלול שיפורים אלה, חל שיפור מובהק הן בביצוע מטלות לימודיות כגון חשבון והבנת הנקרא,

הן בפעילויות יומיומית והן בסימפטומים התנהגותיים של היפראקטיביות וחוסר קשב.

 

 

שלח דואר
שם איש קשר: צביה פרץ

השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך