25/11/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

טובה כץ - מאבחנת לקוייות למידה והפרעות קשב וריכוז

אבחונים להערכת תפקודי למידה

ולהערכת תפקודי  קשב וריכוז מתמשכים

                                   

טובה כץ,זכות שווה לחשיבה שונה  

 

 

* מומחית להערכה, אבחון וטיפול של תפקודי למידה ושל תפקודי קשב וריכוז מתמשכים,

* מאבחנת הפרעות קשב וריכוז אצל צעירים ומבוגרים

  באמצעות מבחן ממוחשבCPT   +  IVA

   (  Integrated Visual & Auditory Continuous Performance Test )  

* מנחת קבוצות הורים, מוסמכת מכון "אדלר" ומשרד החינוך

* מדריכה אנשי מקצוע, הורים ומורים במשרד החינוך ובמסגרות פרטיות,

* מורה ותיקה לחינוך מיוחד, מומחית להוראה מתקנת ואסטרטגיות למידה,

* מאמנת אישית לאנשים בעלי הפרעות קשב וריכוז, מטעם ICA.

* מטפלת  בהפרעות קשב וריכוז אצל ילדים ומבוגרים באמצעות

  תוכנות אימון נוירו קוגניטיבי  Sharper Brain  ו- Sharper Memory

 

"לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז, בנפרד ובמשולב, מקשים על תפקודי הלמידה של הילד, המתבגר והמבוגר, כמו גם על חיי היומיום שלו ושל משפחתו, ולכן חשוב להבין את מהות הקשיים, כמו גם לזהות את מוקדי הכוח והיכולות". כך אומרת טובה כץ, שפיתחה תהליך מובנה להערכה משולבת של תפקודי למידה ותפקודי קשב וריכוז, באמצעות שימוש במבחן הממוחשב IVA, להערכת תפקודי קשב וריכוז לצד שימוש במבחנים מוכרים להערכת תפקודים תפיסתיים, ניהוליים, זיכרון , קריאה, שפה, הבנה וכו', כל זאת במטרה להציע תוכנית התערבות וטיפול בבית ובמסגרת הלימודים, שיאפשרו הבנה של התפקוד והצרכים ובמקביל יקנו כלים להתמודדות ומימוש יכולות באופן האופטימלי. 

 

מה כולל התהליך?

ראיון אישי עם המטופל ועם בני משפחתו.

מילוי שאלונים, כגון "קונורס" ושאלון ממוחשב "אכנבך" לאיסוף מידע.

מבחנים להערכת תפקודים נוירופסיכולוגיים.

מבחנים להערכת המנגנונים העומדים בבסיס רכישת קריאה.

מבחנים להערכת תפקודי למידה בתחומי שפה וחשיבה מתמטית.

מבחן ממוחשב להערכת תפקודי קשב וריכוז  IVA

 

מה תקבלו בסוף התהליך?

מפגש סיכום והדרכה עם המאובחן ובמידת הצורך גם עם אנשי הצוות החינוכי, שבו תתאפשר:

א.      הבנה של משמעות הקשיים והשפעתם על תפקודי הלמידה ועל התפקודים הרגשיים, חברתיים ומשפחתיים. 

ב.      מידע על ערוץ התפקוד הדומיננטי (חזותי/שמיעתי) והשפעתו על הלמידה.

ג.       דוח כתוב ובו סיכום הממצאים והמלצות לתוכנית התערבות וטיפול.

ד.      המלצות לבחינות בתנאים מותאמים.

ה.      אפשרות להמשך טיפול בהוראה מתקנת ו/או אסטרטגיות למידה.

ו.         אפשרות לאימון אישי, משולב באסטרטגיות למידה.

ז.       אפשרות טיפול בתוכנות נוירו קוגניטיביות Sharper Brain  ו- Sharper Memory

 

מהו מבחן ממוחשב....????

מבחן ממוחשב להערכת תפקודי קשב וריכוז מתמשכים + IVA  (עד גיל 18)                 

 ו- ADVIVA    (למבוגרים מעל גיל 18)

  Integrated  Visual  and  Auditory  Continuous   Performance  Test  by  Joseph  A.  Sandford  Ph.D. &  Ann  Turner  M.D.

 

מבחן זה, אשר פותח בארצות הברית,  מהווה אמצעי הערכה ומדידה מהיר (כ-15 דקות בדיקה) עבור אנשי מקצוע, ברצותם להגיע לאבחנה מדויקת של תפקודי קשב, ריכוז ובקרת תגובה (ADHD). המבחן נבדק ונוסה על אלפי נבדקים ויש לו נורמות מבוססות (נמצאה אמינות והלימה של התוצאות ב- 92.3% מהנבדקים). המבחן משמש כלי עזר אבחוני בידי אנשי מקצוע כמו: פסיכולוגים, נוירולוגים ופסיכיאטרים ברחבי העולם. 

המבחן נועד לבדוק באופן אובייקטיבי חוסר קשב, אימפולסיביות והיפראקטיביות.

באמצעות "חיקוי" מצבי חיים אמיתיים שכולנו חשופים אליהם, של גירויים שמיעתיים וחזותיים לסירוגין ובו זמנית. המבחן מבוסס על הצגת שני גירויי מטרה מספריים, באופנות  חזותית ו/או שמיעתית, כאשר ברקע מוצגים גירויים מספריים נפרדים, אשר מהווים מסיחים שמיעתיים ו/או חזותיים. על הנבדק להגיב בלחיצה על העכבר לגירויי המטרה ולהתעלם מהגירויים המסיחים. רצף וקצב הופעת הגירויים הם מקריים ומשתנים ואינם ניתנים לחיזוי.

האופן שבו הנבדק מגיב לגירויים אלו, כלומר, זמן התגובה, אחוז הטעויות, תגובת יתר לגירוי שמיעתי ו/או חזותי, בהשוואה לגירוי ההפוך וכו', מלמדים על היכולת הקוגניטיבית של הנבדק להתמודד עם ארבעת מרכיבי הקשב, כפי שהם מוגדרים ב-  DSM-4 ומחדדים את האבחנה המבדלת של היכולות ו/או הקשיים של הנבדק:

א.      הטיפוס "הלא קשוב" Inattentive Type /  ADD

ב.      הטיפוס ההיפראקטיבי – אימפולסיבי Hyperactive-Impulsive /ADHD

ג.       הטיפוס המשולב- ADHD Combined Type

ד.      אחר- Not Otherwise Specified

למעשה נבדקים היכולת להתמדת קשב, כלומר, היכולת לשמור על אותה רמה של קשב והריכוז לאורך זמן, יכולת פיצול קשב, כלומר, היכולת לעבור בזריזות מהגבה לגירוי מסוג אחד , למשל, שמיעתי, לגירוי מסוג אחר, למשל, חזותי, היכולת לעכב תגובה, כלומר היכלת להימנע מתגובה אימפולסיבית לגירוי מסיח וכן היכולת לשמור על רמת עוררות טובה, כדי שזמן התגובה יהיה מהיר, גם כאשר הגירויים מופיעים בתדירות נמוכה וגם כאשר הם מופיעים בתדירות גבוהה. המבחן מאפשר לאתר ולמקד את ערוץ הקשב והריכוז הדומיננטי (שמיעתי או חזותי).

ממצאי התפקוד במבחן מרמזים גם על תפקודו של הנבדק במצבים מקבילים בחיי היומיום, כולל מצבי למידה, מצבים חברתיים וכדומה.

 

מה פירוש המושגים...?                 

קשב ממוקד: 

יכולת לזהות  ולהגיב

לגירוי  מטרה  מוגדר.

 

היכולת לשמור על משך הקשב לאורך זמן:

תגובה קבועה לאורך זמן

למטלה מתמשכת וחוזרת.

 

קשב סלקטיבי:

היכולת לשמור על רמת קשב

 כאשר מופיע גירוי מסיח.

 

קשב מעורר:

היכולת להגיב בגמישות

במעבר בין משימה למשימה  (הקשבה-כתיבה) 

ובין תגובה לתגובה.

 

 

קשב  מפוצל: 

 

מגיב בו זמנית  למספר  מטלות/ גירויים

 

הקשר בין טעויות של הוספה ו/או השמטה  לבין אבחנה של הפרעת קשב וריכוז:

השמטות כמדד  של  חוסר קשב , הוספות כמדד של אימפולסיביות.

 

 

הייחודיות של מבחן  CPT, כבדיקה של יכולת מנטלית המבוססת על

שילוב בין ערוץ שמיעתי וערוץ חזותי :

 

פעילות המבוססת על ערוץ שמיעתי וחזותי מקבילה לחיים.

• פעילות המבוססת על ערוץ שמיעתי וחזותי דורשת יותר ריכוז.

• שילוב זה לא מאפשר לנבא  מה יהיה  הגירוי הבא .

• שילוב זה מאפשר לזהות ערוץ  דומיננטי, חולשה ו/או חוזק של הריכוז בערוץ זה, כאמצעי רלוונטי להתערבות

  בית ספרית.

 

  

מדוע חשוב לבחון ולבדוק את שני אופני הקשב, החזותי והשמיעתי?

 

ל 12%   מהאנשים עם הפרעת קשב וריכוז  יש קשיים בערוץ השמיעתי, אבל אין להם  קשיים בעיבוד מידע חזותי.

 

 מדוע משתמשים בספרות?

 

*אותיות דורשות הבחנה נוספת.

•תפקוד נמוך במבחן עלול להתפרש כבעיה  של לקות למידה על רקע  שפתי.

•הספרות 1 ו- 2 נלמדות ומובנות מגיל צעיר.

•שני הערוצים, השמיעתי והחזותי  יכולים להבדק באמצעות ספרות, בעוד מטרות לא מילוליות  חסרות יכולת זו ומצמצמות את  אפשרויות ההשוואה. 

 

 

אייך אדע אם יש צורך גם באבחון ממוחשב?

 

ענה על השאלות הבאות 4-5 תשובות חיוביות צריכות לעורר את המחשבה בדבר בדיקה נוספת.......

 

ילדך או אתה חווים תחושה של תסכול על אי מיצוי פוטנציאל?
אינך ממצה את יכולתך האמיתית?
קשה לך להתארגן ביעילות בזמן נתון?            
יש לך קושי בזיכרון?                                                                                           
קשה לך לעקוב אחר הנאמר בשיחה?
קשה לך להתחיל,להתמיד או לסיים משימה?
אתה מרבה לטעות בגלל חוסר תשומת לב לפרטים?
קשה לך להתמקד במה שאתה רוצה להביע?
אתה נוטה לאחר באופן קבוע?
קשה לך להסתגל לשינויים?
אתה מעורב בתאונות מסוגים שונים?
אתה נמנה על אלה שקודם עושים ורק אחר כך חושבים ומצטערים?
אתה נוטה לדחות משימות למחר?
האם אתה מתקשה להתמיד במקום עבודה?
אתה מתלהב, אבל גם מאבד עניין במהירות?
אתה נוטה למצבי רוח?
אתה נוטה לווכחנות?
אתה סובל מהתפרצויות לא צפויות?

 

 

                   

 

 

 

שלח דואר
הראה טלפון
שם איש קשר: טובה כץ

דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך