16/4/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

- מרכז שיטת מילר בישראל - טיפול קוגניטיבי התפתחותי לילדים עם לקויות עמוקות


שיטת מילר עובדת על  ארגון גוף, אינטראקציה חברתית, תקשורת ובעיות
ייצוג. התיאוריה מניחה כי התפתחות טיפוסית תלויה ביכולת של ילדים ליצור מערכות -"גושים" מאורגנים של התנהגות

לרוב הילדים בעלי לקות התפתחותית יש קושי להיות עם אנשים ולהשתמש בשפה באופן טיפוסי. ילדים אלה הם בעלי התפתחות קוגניטיבית לא תקינה - מונח המתייחס למצב שבו הילד אינו בעל יכולת לפתור בעיות. כך, למשל, ילדים אלו לא יטפסו על כיסא כדי להגיע למשהו שהם רוצים להוריד ממדף. 


בטיפול בשיטת מילר אנו עובדים על עיקרון של  "שפה קוגניטיבית". מטרת הטיפול היא לסייע לילדים ללמוד לפתור בעיות, כדי להבין אחרים, לתקשר ולהביע את הצרכים שלהם. עם שיפור השפה וההתפתחות הקוגניטיבית, הם יכולים לתקשר את רצונותיהם באמצעות סימנים או פעולות, באופן ידני ללא מילים.

שיטה מילר עובדת על  ארגון גוף, אינטראקציה חברתית, תקשורת, בעיות ייצוג והתפתחות קוגניטיבית .
התיאוריה מניחה כי התפתחות טיפוסית תלויה ביכולת של ילדים ליצור מערכות -"גושים" מאורגנים של התנהגות. זאת כיון שבתחילה הם חוזרים באופן מעגלי, מצליחים להרחיב את הלמידה, ולומדים לעשות מניפולציות על הלמידה.

 

שיטה מילר משתמשת בשתי אסטרטגיות כדי לשחזר נקודות התפתחותית טיפוסית: אחת כוללת את השינוי בסיסטם של הילדים (בתור בלוקים, מונעים תגובות לגירויים, וכו') לתוך התנהגויות פונקציונלית. השנייה היא מבוא שיטתי וחוזר על עצמו של פעילויות התפתחותיות, שבהן הם מערבים חפצים, אנשים ופעילויות נבחרות, כדי למלא פערים התפתחותיים.

 

הרעיון סביב שיטת מילר:

הבסיס המרכזי בשיטת מילר הוא הסיסטם (system). סוג אחד הוא הסיסטם הסגור, בו הילד פועל, יוזם פעילויות, משתתף ומשתף אנשים וחפצים, מרחיב את הפעילות לכיוונים נוספים ויכול לחזור לפעילות הראשונה.

הסוג השני הוא סיסטם בהתהוות, שבו הילד לא יוזם ולא מצליח לשמר פעילות לזמן רב.

השיטה עוזרת לילדים בעלי התנהגות חזרתית (ריטואליסטית) או "מפוזרת", להגיע לכדי התנהגות בעלת משמעות, וליצור קשר אינטראקטיבי עם הסביבה.

כבסיס לשיטה פיתח דר' מילר מסלול הליכה מוגבה במיוחד, לילדים בגילאי 2-7. תוך כדי הליכה על המסלול מקבל הילד  משימות, המחייבות אותו להתרכז ולהיות עסוק רק במשימה.

 

אבחון בשיטת מילר UMWELT

הערכת ,Umwelt מתוארת בספר של ד"ר מילר "מפולחן לרפרטואר".
האבחון מעריך את הדרך הייחודית של הילד להתמודדות עם חפצים ואנשים בסביבה המיידית. הוא מספק מידע לגבי היכולת של הילד לתקשר עם אנשים בניגוד לחפצים. 
ההורים או המטפלים מעורבים ישירות בההערכה, ולעתים קרובות עוזרים לתרום מידע המאפשר לחוקר להבין את התפקוד של הילד. הערכת Umwelt עוסקת לא רק בהקשר של רמת ההתפתחות של הילד, אלא מסייעת גם באבחון ההתערבויות אשר יובילו  להצלחה בהמשך; המשימות משקפות את האזורים הבעייתיים בתפקוד היומיומי .
הערכת Umwelt של  של ד"ר מילר מצביעה על  הדרך הייחודית שבה כל ילד עם קושי התפתחתי רואה את  המציאות שלנו . אנו מתבוננים באופן שבו הילד מגיב או לא מצליח להגיב, ומאתרים את התוכנית אשר תאפשר לו להתנהל באופן נורמטיבי .

 

טיפולים בקליניקה
כל ילד - לא משנה כמה נסוגה או מפוזרת ההתנהגות שלו - מנסה למצוא דרך להתמודד עם העולם. המשימה שלנו היא לעזור לילד להשתמש בכל יכולת או ניצנים של יכולת כדי להשיג  מטרה זו.

הטיפול מתאים לילדים בכל רמות התפקוד. בקליניקה אנחנו עובדים על תקשורת, קריאה וכתיבה, מיומנות חברתית, מוטוריקה עדינה/גסה ועוד.

אני למדתי אצל ד"ר ארנולד מילר את השיטה בקליניקה. אני עובד בייחד איתו דרך מערכת וידאו קונפרנס, כאשר לפי הצורך הוא צופה בטיפולים בזמן אמת ונותן הדרכה גם להורים.

 

במה  שיטת מילר מיוחדת?

השיטה, שלא כשיטות אחרות, מבוססת על למידה תוך פעילות במרחב ולא למידה טכנית.

השיטה  עוזרת לילד להפוך התנהגות לא נורמטיבית  להתנהגות נורמטיבית, תוך שימוש  באסטרטגיות שונות, אחת מהן הגבהה של  הילד במסלול המיוחד לטיפול.

השיטה מלמדת איך לשנות התנהגות לקויה לקשר משמעותי עם אנשים והעולם.

 

 :

 

 

 

 

שלח דואר

השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך