רונית בירן עיצוב וביצוע סביבה לימודית לבתי הספר
בעידן הדיגיטאלי נחשף התלמיד למדיה וויזואלית ברוב בשעות הפנאי, וחשוב שמוסדות החינוך, המעבירים לתלמידים ידע ומסרים ערכיים וחינוכיים, יידעו לנצל את האפשרויות הטמונות בסביבה החזותית והדיגיטאלית הזו, על מנת "לשוחח" עימם באותה השפה החזותית שהם, התלמידים, מטיבים להכיר. רונית בירן הינה מהמובילות והמתמחות בתחום העיצוב והביצוע של סביבות לימודיות לבתי הספר וגני ילדים. רונית בירן בוגרת המדרשה למורים לאמנות, ובעלת תואר ראשון ושני בתולדות האמנות מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים ואוניברסיטת חיפה. רונית בעלת ניסיון עתיר של שנים בעיצוב תערוכות בכנסים מקצועיים ובגני התערוכה, העברת שפת התקשורת הדיגיטאלית והידע הטכנולוגי למוסדות חינוך, וכן ניסיון בעיצוב אביזרי ומוצרי פרסום לחברות תרופות. רונית בירן עיצבה מעל למאה מוסדות חינוך וגני ילדים במסירות אין קץ ובאהבה רבה, והדבר בא לידי ביטוי בתוצאות.
חשיבות המרחב הלימודית המאתגר, המסקרן והאסתטי
המדיה לסוגיה ואמצעי התקשורת השונים משתמשים בשילוב של טקסטים חזותיים יחד עם טקסטים כתובים להעברת מסרים גלויים ומסרים סמויים, כשלכל אחד מאלמנטים הללו יישנו תפקיד בהעברת המידע. מחקרים הוכיחו כי לסביבה הלימודית יש השפעה ישירה ועקיפה על עיצוב התנהגותו ודמותו של התלמיד, ומעניקה לו אפשרות לשפר את הישגיו ויכולותיו. ככל שהסביבה תהיה בעלת תכנים משמעותיים וברורים יותר, וככל שהסביבה תהיה אסתטית, מסקרנת ונעימה יותר כך תינתן לתלמיד ההזדמנות להסתקרן, לחקור ולהרחיב את הידע שלו, בסביבה לימודית ערכית-חינוכית-משמעותית. התהליך הכרוך בעיצוב מרחבי הלמידה של רונית בירן מלווה בשיתוף פעולה פורה עם המנהל וצוות בית הספר החל מהצעדים הראשונים, ומורכב מהחזון הבית ספרי, תכנית הלימודים, צרכי הצוות, התכנים והמסרים אותם המוסד מעוניין להעצים ולקדם.
תהליך עיצובה של הסביבה הלימודית
כל המרחבים הלימודיים מתוכננים מתוך שילוב של התאמת התכנים והעיצוב לחזון הבית ספרי בגישה רב תחומית יחד עם התאמה פונקציונאלית מרבית לחלל המבנה ולייעודו של המרחב. התכנים אותם מבקש המוסד החינוכי לקדם ולהעצים מעובדים לטקסטים חזותיים באמצעות צוות גרפיקאים מיומן ועתיר ניסיון, כשהתהליך מלווה בקשר רציף עם צוות המוסד החינוכי במטרה לשמור על מקוריות וייחודיות המאפיינת את עבודתה של רונית בירן. חשוב להדגיש את חשיבות השימוש בחומרי גלם עמידים, בעלי תקן, בלאי נמוך ואיכותיים, במיוחד לאור העובדה שהצרכנים המרכזיים הם ילדים ובני נוער. כל מוצרי הגלם בהם משתמשת רונית בירן ליצירת המרחבים הלימודיים הינם חומרים תקניים, איכותיים מאוד ועמידים, ומורכבים בתלת ממד בהתאם לתקציב, הפונקציונאליות ולצרכים. ההתקנות מבוצעות על ידי אנשי מקצוע מיומנים, ובליווי אישי של רונית בירן.
מרחבי הלמידה במגוון סגנונות
מרחבי הלמידה כוללים פינות ישיבה וספסלים בעיצובים ייחודיים, ביתני תצוגה, ריהוט, פיסול פנימי ופיסול חוץ, במגוון רחב של נושאים ותחומים כמו מדעים, מורשת ישראל, מנהיגות, איכות הסביבה, אורח חיים בריא, לוח שנה, לוח לאום מפתח הלב וכדומה. בתי ספר רבים מבקשים לעצב מרחבי למידה המושתתים על מורשת ישראל כגון סיפורי התורה, ציר הזמן היהודי ההיסטורי, יוצרים ישראליים, מחזור החיים היהודי, מנהיגים אשר פעלו לאורך הדורות, ההתיישבות היהודית בארץ ועוד, במטרה לחזק ולהעצים את תחושת הגאווה הישראלית הנטועה בקרבם. דוגמה נוספת היא סביבה לימודית המעוצבת מתוך הדגשה על הקניית החינוך והמודעות לערכים סביבתיים כמו שמירה על איכות הסביבה תוך ניצול המשאבים הטבעיים בצורה נבונה ומושכלת, עידוד המחזור והשימוש החוזר, והדגשת יחסי הגומלין בין האדם לסביבתו, על מנת לאפשר קיום של סביבה טבעית ואנושית.
נכתב ע"י: פורטל קו לחינוך |
|