27/4/2024
חינוך מיוחד
מנהל מערכות חינוך
חינוך מתמטי לבית הספר היסודי
תרבות עם ישראל והוראתה

מרכז מפלים – "מקולות מים רבים".

 

לצוותי החינוך אנו מציעים הרצאות המבקשות לענות על שאלות מגוונות ובניהם: כיצד בונים גבולות בחינוך? כיצד מצמיחים תלמיד לגובה ולא לרוחב? מהם האחוזים הנכונים בין גבול לאהבה? מהם הקווים המשיקים בין הורה למחנך? כיצד יוצרים עם התלמיד קשר המבוסס על אמון, כבוד והערכה הדדית? ומהו חינוך לחשיבה חיובית? בנוסף אנו מציעים את הסיפור האישי על חייו וילדותו של מנהל המרכז בנושא: "לילד יש פוטנציאל". 

 

שם ההרצאה: "לילד יש פוטנציאל".

נושא ההרצאה: סיפור אישי- למחנכים.

"תודה על כל מה שנתת..."

( עוזי חיטמן)

מתוך מכלול אפשרויות הבחירה העומדות בחייו של אדם, ישנם דברים שאין בכוחו לשנות: המשפחה אליה הוא נולד, והסביבה בה הוא גדל. האנשים המקיפים אותנו בתחילת חיינו, מקבעים בנפשנו ובגופנו דפוסי התנהגות ברורים מאוד, עם דפוסים אלו אנו מנהלים את חיינו ומתמודדים עם החברה מסביב.

דרך הסיפור האישי, נצא לתובנות מעשיות על העולם בו אנו לוקחים חלק כאנשי חינוך. עשייתם של אנשי החינוך מורכבת משליחות אמתית שבצידה קשיים רבים. אם בהתמודדות עם ילדים ובני נוער שנפשם סגורה בפנינו, או בהתמודדות עם עצמנו, ברגעים הקשים מולם.

בהרצאה נגלה מה קורה לילד משכונת פשע ומשפחה אלימה כשהוא פוגש את האחד, היחיד, שהאמין ביכולת שלו לשנות, האחד שראה בו מעבר לנער עם קשיי התנהגות, נער עם כוחות וכישרונות שרק צריך משהו שיאיר עליו. נשוחח על הסיבה והמסובב. ונבין כיצד הכרת הטוב, הופכת נער- הגדל בריקנות, בשבר ובהרס- למטפל מצליח בזוגות, בבני נוער ובמשפחות.

 משך ההרצאה: כשעה ורבע.

 

שם ההרצאה: "כחומר ביד היוצר"

נושא ההרצאה: ההורה והמחנך, שניים שהם אחד.

"כי הינה כחומר ביד היוצר, ברצותו מרחיב וברצותו  מקצר..."

 ( תפילת יום כיפור)

הבחירה להיות הורה והבחירה להיות מחנך, זהות במחויבות, במשמעות ובכוחות המנתבים הפועלים בתוך תפקיד שכזה. במובן מסוים, ניתן להגדיר את המחנך כמעין בית הגידול של הילד, המעניק לו את האפשרות להתפתח ולגדול מתוך מערכת התכונות והכוחות הטבועים בילד מרגע לידתו. מחנך הרואה את תלמידו כבנו, פועל מלכתחילה מתוך מערכת חוקים שונה ומקיפה יותר.

בהרצאה נציע קווים המשיקים בין המקום של ההורה למקום של המחנך. בדילמה המוכרת למחנכים ולהורים כאחד, נבחן מהם אחוזי הסמכות מול אחוזי החברות הנחוצים לנו, בהתמודדות עם בני הנוער? נברר האם מחנך בבית הספר הוא סוג של הורה שני, הממשיך את החינוך בבית, או עומד בפני עצמו? נברר האם מחנך הוא אכן סוג של "רחם" המכיל את הנער, רחם הנע ופועל לפי תנועותיו ומעשיו של העובר, המעניק לו תנאים אופטימאליים לגדילה והתפתחות? ננסה להבין מה הקשר בין תהליכי "הברירה הטבעית של הטבע" לתהליך הפדגוגי המעשי של בתי הספר? ומעל הכל ננסה להבין האם אכן נכון הפסוק: "כל המלמד את בן חברו תורה- כאילו ילדו". 

משך ההרצאה: כשעה.

 

שם ההרצאה: סמכות טובה \ סמכות שקטה

נושא ההרצאה: גבולות בחינוך.

"השקט שנשאר..."

(אייל שחר ופיני ארונבייב)

 

טבעו של פרח לצמוח, אך גם אם נעניק לצמח מים, אור ואדמה פורייה, הגבולות הן אלו שינתבו את צמיחתו. בהיעדר גבולות ברורים יצמח הפרח לכל הכיוונים, יכסה וישתלט על כל סביבתו. בהענקת גבולות קצה סדורים, יפעל הצמח לפי טבעו ויגדל כלפי מעלה, יפרח ויתפתח ויתנשא אל על.

בהרצאה נבחן כיצד בונים גבולות בחינוך, כאלו המצמיחים אישיות לגובה ולא לרוחב. נתמודד עם שאלות על מהי הצמיחה הטבעית לילד, ומה הקשר בין צמיחה לרוחב, לחוכמת חיים?

ובנוסף לגבולות, מהו מקומם של התוכן, האהבה, ההכלה והחיוך כמשלימים בתהליך הצמיחה.

יחד נבחן מקרה של נער, שרגע לפני השמתו בפנימייה - הצליח להשתלב חזרה במערכת החינוך הרגילה. מתוך כך נגלה מהו המרחק בין חלל, לחיים?

משך ההרצאה: כשעה. 

 

שם ההרצאה: "אופטימיות- צו החיים"

נושא ההרצאה: אמון אימון ואמונה במחנך ובמחונך  

"במקום שמחשבותיו של אדם - שם הוא".

(הבעל שם טוב)

כוח המחשבה הוא שריר שיש לאמן אותו, ממש כמו כל שריר אחר הקיים בגופנו. מתוך כך נשאל: מהו ילד פסימי ומהו ילד אופטימי? האם ילד פסימי הוא בהכרח ילד רע, האם ילד אופטימי הוא בהכרח ילד טוב?

בהרצאה נדון בדבריו של הבעש"ט: "במקום שמחשבותיו של אדם- שם הוא". כיצד חינוך למחשבה חיובית, הן אצל המחנך והן אצל המחונך, הוא תהליך של אמון ואמונה, של מסע ארוך המתחיל כמו תמיד בצעד אחד, ראשון וכיצד אותו צעד ראשון, יגרום לנער לרוץ ולהאמין בעצמו בכוחותיו וביכולות שלו. "תחשוב טוב, יהיה טוב, תאמין בעצמך".

אופטימיות כצו חיים אינה סיסמא, אלא תהליך מעשי של אימון שריר המחשבה לטוב.

 

משך ההרצאה: כשעה.

 
שם ההרצאה: "לייק מאלוקים"

נושא ההרצאה: סיפור הנס.

"משק כנפיו של פרפר בברזיל, יכול לגרום לטורנדו בטקסס"

( תורת הכאוס- פליפ מריליס)

 

בעולמנו הטכנולוגי, המלא בסיפוקים ובאפשרויות אין סופיות, מהו המקום שניתן למפגשים אישיים בין בני אדם? ביקום הווירטואלי המחבר אנשים מעבר ליבשות וימים, עד כמה אנחנו באמת יותר קרובים? האם יש לנו יכולת לדעת מה מילה פשוטה, מגע, או חיוך יכולים לעשות לאדם אחר? והאם קיימת אפשרות שמעשה טוב אחד קטן, יציל אותנו בעתיד מתופת גדולה? 

סיפור הנס הוא סיפור על אדם שטעה בדרך ונקלע לסיטואציה שבה ניטלה ממנו יכולת ההתמודדות עם הקורה סביבו. בבת אחת נשמטה הקרקע מתחת לרגליו, המציאות הכתה בכל כוחה ונראה כאילו הסוף קרב. בכל אותו הזמן מקוננת בראשו שוב ושוב השאלה :"למה?!", "למה?!".

בהרצאה נעמוד על התשובות שעלו מתוך אותה זעקה גדולה. נשאל כיצד מתמודד ומתנהל אדם, עם סיטואציות שונות בחייו. ננסה להבין כיצד מעשה אחד, מגלגל אחריו תגובת שרשרת ארוכה כל כך. אך מעל הכל, נעמוד על ההבדלים העמוקים בין העולם הטכנולוגי המהיר המיידי שאנו חיים בו, למציאות הפשוטה, הנוגעת, הבין אישית, שיכולה והצליחה לשנות עולמות.

סיפור אישי על נס והצלה של אדם יהודי במעמקי העיר רמאללה

 משך ההרצאה: כשעה. 

שלח דואר
הראה טלפון
שם איש קשר: אמיר/רותי

השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך