26/4/2024
חינוך מיוחד
מנהל מערכות חינוך
חינוך מתמטי לבית הספר היסודי
תרבות עם ישראל והוראתה

מכון מינד


 
 
טיפוסי מורים- תלמידים.


על מנת לסייע לעצמך להצליח בתפקידך כמורה ולהפוך את המקצוע להישגי,חיוני ומממש עבורך ועבור תלמידך:

דע איזה מין טיפוס אתה כמורה,
מהם המאפיינים הייחודים שלך מבחינת אישיות, התנהלות, ותקשורת,מהן עוצמותיך והם נקודות עיוורונך וכיצד הם משפיעים על סביבתך.
 
דע את תלמידיך ברובד האישי והבין אישי.
כיצד אתה יכול ללמוד ולפענח את אפיוני אישיותם  והתנהגותם ולדעת מהם הצרכים הייחודים של כל טיפוס וטיפוס לצורך למידה אפקטיבית.

כיצד אתה מתמודד עם טיפוסים דומים לך ושונים ממך???
 
היכולת שלך להבין דיאלקטים של סוגי שפת תקשורת שונים של תלמידך ברובד המילולי ובשפת גוף, מצייד אותך המורה" בארגז כלים" יישומי לתכנון שיעורי לימוד בראייה אסטרטגית רחבה וגמישה יותר המאפשרת אופציות שונות של לימוד לתלמידך לפי אפיוני אישיותם.

היכולת שלך לזרום עם סגנונות לימוד מגוונים ההולמים טיפוסים שונים של תלמידים יעשיר את רמת המקצועיות שלך ויקנה לך ,לתלמידך הישגים  גבוהים יותר לצד שביעות רצון ותחושת הצלחה.

מודל טיפוסי אישיות מסייע לך המורה דרך שאלון קצר ופשוט לזהות את הגישות הנחוצות להתקשרותך עם תלמידך באופן אישי  ובין אישי בתכנון הפעלתם במערכי שיעוריך.
 
להלן דוגמא:
אפיונים בולטים של הילד השכלתן:


* בעל הבנה מהירה וחדה של רעיון מפעם ראשונה ואין לו צורך בהסבר נוסף
* רוצה שהחלטות יעשו על בסיס הגיוני
* מכבד ומצפה להגינות
* מכבד יכולות בולטות ורוצה להבין לעומק את הסיבה או ההיגיון שמאחורי הדברים.
* בונה ומפתח תכניות כהלכה
* שם לב למחשבות האחרים מאשר לרגשותיהם
 

אפיונים בולטים של מורה שכלתן:


* יציב, החלטי, ובעל יכולות
* רוצה להעניק לידיו בטחון ויציבות
* מעריך יכולות אישיות וכישרונות
* מחפש להבין -רעיונות, חשיבה ועקרונות
* מנסה להיות שיטתי
* משתמש בהגיון וניתוח אנליטי לביצוע החלטות
 
 
חלק מטיפים ללימוד תלמיד השכלתן:
* ספק לו רשימת נקודות עיקריות  של מידע הנדרש ללמידה וידע
* אפשר לו לפתור בעיות,שאלות דרך איסוף,ארגון והערכת נתונים
* השתמש בכלים מעוררי חשיבה כמו-תשבצים, חידות,אנגרמות(היפוך אותות) שיש להם תשובה נכונה אחת ואתגר אותם למצוא אותה כעידוד לטיפוח הישגי כישוריהם ההגיוניים
* אמור להם מה הם ביצעו נכון והסבר להם  למה
* השתמש בשיטה של עידוד  ומתן עבוד והערכה להישגים אישיים.התלמיד השכלתן לא רק רוצה לדעת  עד כמה טוב הוא ביצע את משימתו  אלא כמה טוב הוא היה בהשוואה לאחרים.
 

אפיוני הילד הרגשי:

* מעריך ומכוון לפעילות חברתית
* מתפקד במיטבו למען הסביבה הקרובה לו-השכונה, המשפחה, החברים
* אוהב לרצות ולהשביע רצון
* שם לב לרגשות האחרים לפני מחשבותיהם
* מעדיף ערכים עלפני הגיון
* דואג למנוע קונפליקטים ולפתור אותם.


אפיוני התלמיד הרגשי:
* אוהב לחלוק מידע עם האחרים בקבוצות קטנות
* נאמן
* אוהב לעזור לאחרים להרגיש בטוחים ונוח
* זקוק להערכה
* נמנע מעימות ומקונפליקטים
* יש לו כשרון להבין את הזולת
* סימפאטי ואמפאטי
* מעריך באופן ספונטאני את הטוב והחיובי שבאחר-אדם,או מצב
* תופש דברים מהיבט אישי
* דואג ליחסים תקינים והרמוניים עם הזולת
* נהנה מלהשביע את רצון האחרים  אפילו בדברים קטנים
* מוצא עניין בנושאים הקשורים לדאגה לזולת,צריך לדעת כיצד הנושא השפיע על האנשים
* קשה לו לקבל ביקורת ויחס סרקסטי ולעגני
 
 
אפיוניו הבולטים של המורה הרגשן:

* אישי וסובייקטיבי
* מתאמץ להשגת הרמוניה
* מעריך שיתוף ופתיחות
* מתלהב בנימת הערכתו במתן משוב
* משכנע בהצגת דעותיו  ובניסיונו להבין את הזולת
* טוב בביטוי הערכה


חלק מהטיפים ללימוד התלמיד הרגשן:
* רשום פתקי עידוד אישיים לתלמיד הרגשי כמו: "זה היה נפלא",  "המשך כך"
"הרעיונות שלך מעניינים"
* ברך אותו אישית מדי יום ותן לום להרגיש רצוי  ונאהב בכיתתך בדרך זו תניע אותו
* להשקיע מאמץ בביצוע משימותיו הלימודיות.
* אפשר מדי פעם דיון קבוצתי וביצוע החלטות קבוצתיות במיוחד למוחצנים-הרגשיים
* תן משימה לימודית קבוצתית  ויידע את כל התלמידים  שכל ילד בקבוצה  יקבל את אותו * ציון  שקיבל הילד ברמה הכי נמוכה  בקבוצה. התלמידים הרגשיים התאמצו לעזור לחלשים שבחבורה להעלות יכולות ביצוע ולחוות הצלחה.(זה עלול להקשות על השכלתניים המעריכים תחרות על פי כישורים אישיים)
* אפשר להם לתרגל ולהתאמן באוצר מילים או בעיות מתמטיות עם התלמידים האחרים
* שבח את מאמציהם,הישגיהם,רעיונותיהם-ושבח אותם באופן אישי .
טיפוס התלמיד הרגשי יתפקד במיטבו בסביבה מתגמלת ומחזקת רגשית.
 

 
מי הכין את מרק הדלעת 
הזה???

 

 
סדנת בישול חווייתית לזיהוי טיפוסי מורים ותלמידים
 
לג
יבוש יחסי מורים-תלמידים.
צוות המורים מורכב מטיפוסי אישיות שונים ודומים של מורים שיחד יוצר מרקם אנושי אחד ואותו דבר לגבי התלמידים שבכיתות.
מידת הצלחת הכימיה הנוצרת בתקשורת הבין אישית של  תלמיד למורה ולהפך מותנית ביכולת ההבנה זה את שפתו של זו בדומה ובשונה והיא המפתח לפתיחת הזדמנויות של הצלחה, מימוש והישגים למורה ולתלמיד. ככל שהמורה/תלמיד ישכילו להבין דיאלקטים של שפה מילולית ולא מילולית של האחרים,המורה יוכל לדעת איך ללמד נכון כל תלמיד לפי צרכיו והתלמיד ילמד שיטות לימוד מתאימות לאישיותו  וכיצד להסתדר טוב יותר  עם טיפוסים דומים או שונים ממנו.כיצד להפוך את השונה למפרה ולא מתנגש.
 
הסדנה מאפשרת חדוות-יצירה משותפת ומקרבת בין התלמידים והמורים ממקום רגשי ובלתי פורמאלי.
 
במהלך הסדנה:

ימלאו המשתתפים שאלון לזיהוי טיפוסי אישיותם –עוצמות נקודות עיוורון
יחולקו לקבוצות לפי אפיוני אישיותם
מקבלים משימת בישול של מתכון מתוך ארוחה משותפת
מבצעים את המשימה ומתועדים בצילום/או בצפייה של חבר לצוות
עורכים שולחן כל אחד מעצב את החלק שלו בשולחן
"פותחים  שולחן" ואוכלים כל קבוצה "משווקת" את המאכל שלה לאחרים בדרך יצירתית וייחודית

חלק ב':
לאחר הסעודה
 
צפייה בסרטון ושיקף מאפייני כל טיפוס בדרך תכנון, ארגון וביצוע משימת הבישול שלו
שיקוף הדומה והשונה בין כל קבוצה
טיפים לבניית תקשורת בונה בין טיפוסים דומים ושונים במצבי חיים שונים
המלצות על סגנון לימוד תלמידים בעלי סגנונות שונים או דומים של אישיות

     

    רוצה לדעת יותר?
    גלוש לאתר הבית שלנו , מלא שאלון ונשמח לקבוע לך פגישת  אבחון
     

    לפרטים נוספים פנה
    לטובה שחר מנהלת מכון מיינד- לייעוץ ארגוני ואימון אישי
    המתמחה בשאלון לאבחון טיפולוגי של מורים- תלמידים
    פייסבוק:tova shahar

    לחצו לצפיה בבלוג בנושא טיפוסי מורים - תלמידים

    לחצו לצפיה בבלוג בנושא טיפוסי הורים - ילדים
     

    שלח דואר
    הראה טלפון
    שם איש קשר: טובה
    כתובת האתר: http://www.tovsh-mind.com/

    השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך