27/7/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

חוות נחשונים

רכיבה טיפולית
את הרכיבה הטיפולית ניתן להגדיר כמכלול של פתרונות שיקומיים המסופק על ידי צוות מקצועי מוסמך. המטרה הראשונית של רכיבה טיפולית היא לשפר את מצבו הבריאותי והנפשי של האדם, על ידי שיקום באמצעות סוסים וכדי לשפר את תפקודו.

חוות נחשונים מציעה מגוון רחב של פעילויות רכיבה טיפולית לבני 4 ומעלה. לרכיבה הטיפולית השפעה חיובית ביותר על ילדים הסובלים מקשיים שיקומיים, פיזיולוגיים וכן רגשיים-התנהגותיים. הסוס מעורר בילד (ובכל רוכב) רגשות חיוביים ומעניק לו תחושה של ביטחון ושל שליטה.

החווה עובדת עם מבוגרים ובעיקר עם ילדים, שרבים מהם מופנים על ידי רופאים, מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים, פסיכולוגים, מטפלים, יועצי בית ספר, מורים וגננות. הרכיבה הטיפולית מיועדת לסובלים מבעיות ומקשיים שונים:

• בעיות רגשיות
• דימויי וביטחון עצמי נמוכים
• חרדות
• הרטבה
• לקויי קשב וריכוז
• היפראקטיביים (ADHD)
• בעיות מוטוריות
• שיתוק מוחין (CP)
• לקויי תקשורת (PDD)
• נוער עם צרכים מיוחדים
• משותקים
• ועוד..

כמו כן, החווה עובדת עם קבוצות נוער בשיקום המגיעות דרך עיריות ומעסיקה גם עובדים במסגרת פרויקט לשיקום תעסוקתי.

הצוות המטפל בחווה כולל מדריכים מוסמכים לרכיבה טיפולית, בוגרי מכון וינגייט בלבד. בחווה מגוון רחב של סוסים בגדלים שונים, כך שניתן להתאים לכל רוכב סוס לפי צרכיו. הסוסים שקטים מאוד ומאולפים היטב לרכיבה טיפולית בטיחותית.

תנועת הסוס והשפעתה על הרוכב
תנועתו של הסוס, כאשר אנו רוכבים עליו, מחקה לחלוטין את תנועת ההליכה של האדם. לתנועה התלת ממדית של הסוס - קדימה/אחורה, למטה/למעלה ולצדדים - השפעה רבה על האגן, ומכאן השפעה רבה על הגו, על חגורת הכתפיים ועל מפרק הירך של הרוכב. תנועה זו מחקה נאמנה את המתרחש בגופנו.

תנועת הסוס מאפשרת אף לנכים לייצב את תדמית הגוף ולשפר את התנועה והתחושה. בזכות התנועה הקצבית שחש הרוכב על גו הסוס, בנוסף למגע הפיזי והמוטיבציה, הופך הסוס למעין מכשיר התעמלות חי. מאפיינים אלו מאפשרים לכלול את הרכיבה הטיפולית בטכניקות טיפול תנועתי מודרני.

חשוב לציין שלא קיים עוד כלי רפואי המסוגל לחקות באופן מושלם את תנועת ההליכה של האדם, ולהעניק למטופל את התנועה התלת ממדית - למעט הסוס.

ברכיבה טיפולית, הרוכב מבצע תרגילים המגבירים את השפעת תנועת הסוס על גופו. התרגילים ניתנים על ידי המטפל בהתאם לצרכיו האישיים של המטופל. להלן כמה דוגמאות להשפעתה של תנועת הסוס על גוף הרוכב:

נרמול טונוס - לתנועה של הסוס יש השפעה על טונוס השרירים של הרוכב; התנועה הריתמית האיטית יחד עם חום הגוף של הסוס גורמים להורדת ספסטיות. תנועה קצבית ומהירה עוזרת להעלאת טונוס ולגיוס שרירים.

שיפור טווחי תנועה - ברכיבה יש שימוש בטווחי תנועה נרחבים יחסית, בעיקר בגף התחתון. הישיבה על הסוס עם תנועת הסוס, גורמות להארכה איטית ומתמשכת. דבר זה חשוב במיוחד לחולי שיתוק מוחין או לסובלים מפגיעות אחרות הגורמות לספסטיות.

שיפור יציבה - הרכיבה דורשת פעילות סימטרית של הגוף, גורמת להפעלה ולעידון של תגובות היציבה האוטומטיות ומשפרת את סכמת הגוף. כל המרכיבים הללו חיוניים לשיפור היציבה, ולכן מתאימים לעבודה על ליקויי יציבה.

שיפור תפקודים אוטונומיים - עצם הישיבה על הסוס המתנועע, ולו גם הפסיבית ביותר, גורמת להפעלה "פסיבית- אקטיבית" של גוף הרוכב. היא מסייעת לשיפור האוורור הריאתי (השפעה על ריתמוס הנשימה), לסיכוך המפרקים בנוזל מפרקי, לעלייה בנפח פעימות הלב ולעזרה בתהליכי העיכול. כל אלה מהווים גורם משמר לאדם שאינו נייד.

שיפור הקואורדינציה - כל הטיפול בסוס והרכיבה כרוכים ברצף פעולות מורכב ומתואם, הדורש יכולת קואורדינטיבית.


התחום החינוכי-רגשי
יחד עם יתרונותיו של הסוס בתחומים פיזיולוגיים-מוטוריים, לסוס ולרכיבה יתרונות רבים גם בתחומי הרגש, החינוך המיוחד והתחום הקוגניטיבי-התנהגותי-חברתי, הטומנים בחובם תועלות רבות.

ברכיבה הטיפולית מטופל נוער עם בעיות התנהגותיות ולימודיות. הסוסים מהווים גורם מוטיבציוני ומספקים גרייה ללמידה. העיסוק בסוסים ולימוד הרכיבה מקנים לנערים אלה גם מקצוע לעתיד. הרכיבה עוזרת ויעילה מאוד בתחום החינוך המיוחד, והיא מהווה דרך שונה ונעימה מאוד להורדת מתחים וחרדות, להגברת יכולת הריכוז, להתחשבות בזולת ולעידוד יחסי חברות.

הסתבר כי התנועה הריתמית והקבועה של הסוס מביאה לרגיעה בגופו ובמוחו של הרוכב. יחד עם התנועה של הסוס, קיים הפידבק המיידי שמקבל האדם מהסוס: הסוס מגיב מיידית לשפת הגוף של האדם ולהתנהגותו, גם מהקרקע וגם בזמן הרכיבה.

לפיכך, ניתן לנצל את הסוס בעבודה עם ילדים היפראקטיביים והסובלים מליקויי תקשורת. הרכיבה עוזרת לשיפור הדימוי, הביטחון העצמי, המוטיבציה לעשייה והעלאת הערך העצמי - תוך חוויה חיובית של הצלחה והנאה; העלאת סף התסכול, התמודדות עם קשיים תחת השגחה מבוקרת ותרגול באינטראקציה קבוצתית (בעבודה קבוצתית).

הרוכב עומד בפני סיטואציות חברתיות שונות, באמצעותן הוא לומד התנהגות חברתית, היענות לחוקים ולכללים ותפקוד בתוך מסגרת. השליטה בסוס מגבירה את האחריות העצמית ומעודדת את הרוכב לקחת חלק פעיל יותר בחייו האישיים. התנסות בחוויה של "הרמוניה בין הרוכב לסוס" מקנה תחושה של הישגיות ודוחפת את הרוכב כלפי "מעלה".


רכישת אסטרטגיות למידה ושיפור יכולת הריכוז
הרכיבה על הסוס וההימצאות בגובה ובתנועה בעלת ריתמוס, מהווים גורם מארגן ואוסף. בעת לימוד הרכיבה, לומד הרוכב שימוש בערוצי למידה שונים - מוטוריים ותחושתיים. ברמות הגבוהות יותר של הרכיבה, נדרש הרוכב להתארגן ולבצע רצף של משימות המשלבות התמצאות במרחב, זיכרון וריכוז.

שליטה עצמית - חשובה ברכיבה וגם ככלי תפקודי בחיים; ללא שליטה עצמית אין שליטה בסוס.

שיפור מיומנויות תקשורת - שימוש בתקשורת לא מילולית בין הסוס לרוכב ללימוד של תשומת לב לתקשורת לא מילולית, חשוב במיוחד לילדים בעלי קושי בפענוח מצבים חברתיים (כגון ילדים עם בעיות קשב וריכוז, תסמונת האונה הימנית ועוד).
שימוש בתנועת הסוס או בכל חלק אחר מדרבן יצירת מוטיבציה לתקשורת, תקשורת בין המדריך לרוכב, הקשבה, מעקב אחרי ההוראות וזכירתן. תנועת הסוס מגרה הפקת קולות ואפשר להשתמש בפעילות גם לצורך עבודה על הגייה ועל כישורי שפה.

פיתוח כישורים חברתיים - מפגש סביב עניין משותף, שמירה על כללי התנהגות ברורים ברכיבה בקבוצה, שילוב אלמנטים של שיתוף פעולה ותחרותיות בין הרוכבים.

לימוד מערכת יחסי גומלין עם הסוס - קבלה ונתינה, קבלה לא שיפוטית והדדית (סוס ורוכב), לימוד רגשות, אמפטיה ועוד.

 


 

שלח דואר
הראה טלפון
שם איש קשר: חוות נחשונים

השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך