מי אנחנו?
צוות המדריכים של "פרדס", צעירים בוגרי תנועת "השומר הצעיר", עוסק שנים רבות בעבודה חינוכית-ערכית עם בני נוער ועם מחנכים. מתוך ניסיון רב בחינוך החלטנו להקים מרכז להעצמת החינוך הערכי-חברתי במערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית.
אנו רואים חשיבות רבה בעבודה עם בני נוער ככלי מרכזי לעיצוב אופייה ודמותה של החברה הישראלית, ומאמינים ביכולתנו ליצור חוויה חינוכית ייחודית ויוצאת דופן עבור החניכים.
מהי התפיסה החינוכית שלנו?
המציאות החברתית-כלכלית במדינת ישראל נמצאת בשפל המדרגה - התרחבות פערים, התבדלות תרבותית וחוסר אמונה בהנהגה הפוליטית יוצרים חברה שסועה ומקוטבת, נטולת זהות וחזון.
אנו, קבוצת ישראלים צעירים המביטים במציאות בצורה ביקורתית ומפוקחת, איננו מוכנים לוותר על החברה הישראלית, על אופייה ועל דמותה. אנו בוחרים להציב את עצמנו במרכז המאבק על עיצוב חברה ראויה וצודקת במדינת ישראל.
אנו מאמינים שהכלי המשמעותי ביותר ליצירת שינוי חברתי הוא החינוך. דרך החינוך ניתן לעצב בני אדם ערכיים, אחראים ומעורבים. מרטין בובר אמר: "הנוער הוא הסיכוי הנצחי של האנושות", ואכן הנוער הוא קהל היעד המרכזי שלנו.
במרכז לחינוך ערכי "פרדס" שמנו לעצמנו למטרה להירתם לאתגר החשוב ביותר מולו ניצבת מערכת החינוך בפרט והחברה הישראלית בכלל - החינוך החברתי-ערכי. אנו סבורים שבני נוער זקוקים לסיוע בגיבוש תפיסת עולמם ומערכת אמונותיהם, על מנת שיוכלו להגשים את ייעודם- להיות חוד החנית לשינוי החברה ובניית עתידה.
מה אנחנו מציעים?
פעילויות חינוכיות לתלמידי ז' – י"ב ולצוותים חינוכיים בתחומי תוכן רבים ומגוונים. בתחומי תוכן רבים ומגוונים. מגוון הפעילות שלנו כולל בניית מערכי שיעור וסדנאות, הדרכה פעילה של תלמידים במסגרת סמינרים, סיורים, ימי עיון ותכניות רב שנתיות.
מה מייחד אותנו?
כולנו חיים בתקופה מרובת שינויים, בה קצב החיים מהיר וההתמודדות החינוכית עם בני הנוער מורכבת. ברור לנו שעל מנת להגיע לבני הנוער, יש להשתמש בשפה שמצליחה לקרב ולעורר ובאופניי פעילות שעוזרים לבני הנוער לבחור, מתוך עניין ורצון, בעשייה ולקיחת אחריות על עצמם וסביבתם;
§ תכנית חינוכית רב שנתית המאפשרת תהליך רציף וארוך-טווח, תוך עיסוק מעמיק ומתמשך במסרים החינוכיים.
§ סמינרים חווייתיים ואינטראקטיביים
§ מתודיקה מגוונת המגרה את החושים ואת המחשבה, המשלבת סוגים רבים של פעילות על מנת לשבור את השגרה וליצור חוויה יוצאת דופן.
§ עבודה צמודה עם הצוות החינוכי המבטיחה התאמה ורלוונטיות מרביות ופותחת ערוצים חדשים לשיח חינוכי עם הנערים. העצמת המחנכים כמובילים של החינוך החברתי-ערכי, מתוך תפיסה שהמחנכים והמדריכים הן הדמויות המרכזיות בהשפעה על עולמו של הנער.
§ מערכי שיעור מוכנים וסדנאות לעיבוד תכני הסמינר, על מנת להעמיק את השיחה חינוכי.
מהו מבנה הפעילות?
בסמינר – בסמינר חווים המשתתפים למידה דרך סיורים, סדנאות, הרצאות, משחקים, מפגשים עם ארגונים ושיחה משותפת. הסמינרים מתקיימים במסגרת של 2-4 ימים ומתעסקים באחד מן התחומים בצורה ממוקדת ויסודית.
במהלך הסמינר החניכים מתחלקים לקבוצות המודרכות על ידי מדריכי פרדס לאורך כל הסמינר.
אנו מקיימים סמינרים במסגרות החינוך הפורמליות והבלתי פורמליות (בתי ספר, מועצות נוער, מועדוני נעורים, מתנ"סים)
יום שיא - יום פעילות אינטנסיבי המעמיק בתחום תוכן מסויים דרך סדנאות, סיור והרצאה.
בסדנא – מפגש או סדרת מפגשים, הנוגע בתחום התוכן הרלוונטי לחניכים ומועבר דרך שיחה, משחקים, סרטים, ומצגות.