מרכז התמד"ע (התפתחות מקצועית למורי מדע) במכון ויצמן למדע
קידום המורה למען קידום החינוך המדעי בישראל
מרכז השתלמויות למורי מדע, טכנולוגיה ומתמטיקה קיים במכון דוידסון לחינוך מדעי, במכון ויצמן למדע מאז היווסדו והוא המשך והרחבה של פעילות ענפה בתחום התפתחות מקצועית של מורי מדע שהחלה במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע לפני יותר מארבעה עשורים.
מטרת מרכז ההשתלמויות היא לטפח תרבות של מקצוענות, שאיפה למצוינות, למידה מתמדת והתחדשות אצל מורי המדעים והמתמטיקה (ובעלי תפקידים תומכי הוראה) לשיפור החינוך המדעי, עמדות והישגי התלמידים ולטיפוח נאורות ואוריינות מדעית בחברה.
פעילות המרכז מבוססת על תשתית ידע עדכני בתחומי המדע השונים ועל שילוב ידע פדגוגי וסביבות לימוד מגוונות: מעבדה, מחשב ולמידה חוץ כיתתית.
המרכז מתמחה בתכנון ובביצוע השתלמויות, ימי עיון וכנסים, כל זאת על פי הצרכים והיעדים הספציפיים.
למרכז תשתיות מתקדמות ונוחות. כל המעבדות והכיתות מצוידות במחשבי מורה וברקו המאפשרים קיום השתלמויות ברמה גבוהה. המרכז כולל 4 מעבדות עם ציוד משוכלל (2 ממוחשבות), 5 כיתות (3 ממוחשבות) ואולם המכיל 200 משתתפים , המאפשרים קיום השתלמויות בתנאי לימוד משופרים, ואפשרויות לעבודה בסדנאות ובקבוצות קטנות. לרשות המשתלמים, ספריה ובה מאגרי מידע כתובים וממוחשבים וחדר עיון מרווח. במקום פועלת רשת מחשב אלחוטית המאפשרת למשתלמים לגלוש באינטרנט גם באמצעות מחשבם האישי.
ההשתלמויות משולבות באירוח מלא, בתנאי פנימייה נוחים לקבוצות של כ-40 משתלמים. בסמוך לחדרי הלינה חדר להתכנסות ופעילות, חדר מחשבים ופינת טלביזיה ומטבחון.
עקרונות התכנון
* מענה ליעדי משרד החינוך, בעיקר בבתי הספר העל יסודיים.
* שיתוף פעולה עם מפמ"רים ומפקחים
* שילוב תכנים יחד עם פדגוגיה משמעותית ומתקדמת (ניהול כיתה, תקשוב, מענה לשונות תלמידים)
* ניצול היתרונות של מכון דוידסון לחינוך מדעי (מגוון פעילויות ואמצעים), של המחלקה להוראת המדעים (פיתוח חומרי למידה ומחקר) ושל מכון ויצמן למדע (ידע מדעי מתקדם ועדכני).
* שיתוף פעולה עם רשויות ובתי ספר.
מטרות עיקריות:
1.לטפח ולקדם מקצוענות (ידע עדכני ומתודולוגיות הוראה) בקרב מורים בשלבים השונים של התפתחותם המקצועית.
2. לטפח מצוינות (צמיחה, חדשנות וראייה רחבה של התפקיד וההקשר בו הוא מבוצע) בקרב מורים לאורך זמן.
3. לחזק אצל המורים ובעלי תפקידים תומכי הוראה, ובאמצעותם אצל התלמידים, את הידע והבנת מהות החשיבה והמחקר המדעיים.
4. לטפח אצל המורים ובעלי תפקידים תומכי הוראה, שימוש מושכל בכלים מקוונים וסביבות למידה מתוקשבות לקידום ההוראה והלמידה.
5. ליצור קהילות לומדות של מורים למדעים מקרב המשתתפים בפעילות מכון דוידסון.
6. למצב את יחידת המורים כגורם ארצי חשוב בנושא התפתחות מקצועית של מורים.
קהלי יעד:
* מורים ורכזי מקצוע
* מנהלים
* מפקחים ומדריכים
תכניות:
* תכנים ודרכי הוראה בהתאם למקצועות הלימוד השונים ותכניות הלימודים
* תוכניות רוחב: חינוך לחשיבה וחשיבה מדעית, תרבות המדע ותהליך החקר המדעי, למידה פעילה ואסטרטגיות לניהול כיתה, שילוב למידה בסביבת המחשב (מי מפחד מטכנולוגיה?),
* גיבוש תכניות מותאמות לקהלי יעד שונים תוך עבודה בסדנאות ובקבוצות קטנות
* השתלמויות בנות יומיים (20 שעות) או שלושה בתנאי פנימייה (30 שעות)
מגוון סיורים לימודיים חווייתייים:
* בית ויצמן
* מוזיאון המדע, אקוספירה
* מגדל השמש
* מעבדות ומכוני המכון (מכון הננו, חקר המוח, מיקרוסקופיה אלקטרונית, בית גידול חיות ועוד)
מגוון הרצאות ערב
מוח ולמידה, מדע וערכים (דילמות במדע חברה וסביבה), קפה-מדע – שיח עם חוקרים, מדע ואמנות, מדע בתנועה, חשיבה יצירתית, וכד'.
אתר:
אתר ועיתון חודשי ובו מידע ועדכונים, במה לצוות ולמשתלמים.
לחצו למידע על התוכניות הבינלאומיות למתמטיקה בהתכתבות ולמדע בהתכתבות
|