הסתדרות המורים
המזכירות הפדגוגית
טלפון 03-6922974 פקס: 03-6922903
בן סרוק 8 ת"א מיקוד 62969
פרס לשונות ופלורליזם כראי לחברה
המזכירות הפדגוגית של הסתדרות המורים נותנת מידי שנה פרס בנושא חינוכי ערכי למוסדות חינוך. השנה הפרס מוקדש לנושא "שונות ופלורליזם במוסדות החינוך כראי לחברה".
נבחרו עשרה מוסדות חינוך ראויים לפרס על:
א. הצגת חזון בית ספרי לקבלת השונה והאחר.
ב. הצגה ויישום של תוכנית מערכתית בנושא כדרך חיים של המוסד החינוכי.
ג. שיתוף אוכלוסיות שונות.
ד. הצגת פעילות רצינית ומחייבת.
ה. תוצאות משמעותיות בהטמעת הנושא.
ו. היקף ומשך הפעילות (לפחות מס' שנים)
לכל בית ספר שנבחר יש תוכנית ייחודית ולכולם משותפים הקריטריונים שהוצגו.
א. בית ספר "תורני הראל" ובית ספר "שלב" למדעי הסביבה
בית ספר לחינוך מיוחד, החליטו לבנות קמפוס משותף שעובד ביחד ותורם תרומה משמעותית לתלמידים, למחנכים ולהורים בשני המוסדות.
הדגם של קמפוס לימודי וחברתי משותף הוא ייחודי ומטרתו למנוע בידול ולמצוא את המשותף והמסייע לשתי האוכלוסיות כגון: טיולים, כל הפעולות החברתיות כמו טקסים חגים משותפים, מטלות בית ספריות משולבות, קיים איגום משאבים. תלמידי הראל נהנים וזוכים מהשיתוף בנושאים כמו:
אומנויות שונות שקיימות בחינוך המיוחד , וילדי שלב – משולבים בשעורים ופעילויות של הראל כמו מחשבים, מקהלה וכו'.
ישנם מקצועות משולבים ופעילות של מורים והורים משותפת וכולם זוכים!
ב. בית ספר "שחפים" לחינוך מיוחד במבואות החרמון
בבית הספר לומדים תלמידים בעלי פיגור ונכויות פיזיות קשות מכל צפון הארץ: יהודים, דרוזים, מוסלמים, צ'רקסים, חילוניים ודתיים, גם המורים הם מכל העדות הנ"ל. החזון של בית הספר הוא מתן חינוך שוויוני ללא הבדל דת, גזע ומין. התלמידים חוגגים את חגי כל העדות ולומדים על העדות השונות, מסיירים בישובים השונים ויוצרים קשרי רעות. התלמידים לומדים עברית וערבית, כל ילד מקבל טיפול אינדבידואלי מתאים לצרכיו, ונעשה מאמץ להכשירו לחיים בקהילה.
ג. בית ספר "היובל" מודיעין
בית ספר היובל מיישם את השילוב של אוכלוסיות שונות בצורה המיטבית .
קבלת השונה היא בסיס לעבודה הבית ספרית בכל התחומים.
השילוב נעשה מתוך רצון לתת לכל תלמיד הזדמנות לממש את מירב המסוגלות שלו.
בכל מקצועות הלימוד תלמידי השילוב משולבים לפי רמתם בכיתות משולבות.
לכל תלמיד יש תוכנית לימודים שנבנית לפי יכולתו וצרכיו, מתקיימות סדנאות ופרויקטים לקבלת האחר , יש תחומי עניין משותפים כמו חממה, שילוב במוסיקה, ופעילויות חברתיות מגוונות . אין חלוקה לשתי קבוצות שונות יש תחושה של שייכות הדדית בכל
פעולות בית הספר. גם ההורים משולבים בימי ההורים ובפעילויות השונות .
ד. מכללת סמינר הקיבוצים תל אביב
במכללת סמינר הקיבוצים פועלת יחידה למעורבות חברתית מתוך השקפת עולם שחלק מהכשרתו של הסטודנט לעסוק בחינוך משולבת עם מעורבות חברתית ומחויבות לחברה.
המעורבות החברתית היא חלק אינטגרלי מתוכנית הלימודים. כל סטודנט חייב לפעול בשרות של ארגון חברתי כמו מועדוניות, נוער בסיכון, מהגרי עבודה הגיל השלישי ועוד.
לכל סטודנט יש מדריך פדגוגי מלווה והוא עובר גם קורס אקדמי בנושא.
הדוגמאות שניתנו לפעילויות הסטודנטים מקיפות רשת חברתית ענפה ומרשימה.
ה. בית ספר "הלל" רמת גן
אוכלוסיית התלמידים וההורים בבית ספר הלל היא אוכלוסיה מעורבת מבחינה
סוציואקונומית של תלמידים ממשפחות מבוססות וממשפחות קשות יום.
אוכלוסיית התלמידים מורכבת משילוב של תלמידי חינוך רגיל, חינוך מיוחד ומחוננים- רוב הפעילויות נעשות במשותף.
תלמידים בוגרים חונכים תלמידים צעירים. אחת מהפעילויות הבולטות והמרכזיות היא הקשר הפעיל בין בית הספר למועדון גמלאים הנמצא בשכונתו. הקשר מורכב ממגוון פעילויות כמו: התלמידים מלמדים את המבוגרים יישומי מחשב, מסייעים להם לתעד את זיכרונותיהם. הפעילות מפתחת סובלנות, התנדבות נתינה ומעשירה את חיי הילדים בסיפורים מין העבר הן אישיים והן השייכים לבניין מדינת ישראל. התלמידים חוגגים עם בית ההורים חגים ואירועים שונים. ערך הנתינה האישית הוא ערך מרכזי בבית הספר.
התוכנית מופעלת מספר שנים. כמו כן בבית הספר מתקיימות סדנאות להורים לחינוך הסמכות ההורית. תלמידי החינוך החריג והמיוחד חונכים את ילדי הגנים בפעילויות שונות.
ו. בית ספר יסודי ממ"ד "דרור" ירושלים
בבית הספר השייך לזרם הממלכתי דתי לומדים תלמידים מבתים דתיים מסורתיים וחילוניים הוא פתוח לכל משפחה הרוצה שילדה יקבל חינוך אמוני- מתוך עיקרון של פתיחות וסובלנות. בנים ובנות לומדים יחדיו וערך חיבור אוכלוסיות שונות הוא מרכזי.
בית הספר שוכן בשכונת בית הכרם שהיא שכונה חילונית במהותה.
יש פעילות משותפת בין בית הספר למפעלים קהילתיים שונים כמו: המרכז לקשיש בי"ס כי"ח לחרשים והגינה הקהילתית.
יש פרויקט של בתים מארחים לילדים שגרים בשכונות שונות. השונות והפלורליזם הם חלק מחיי בית הספר.
ז.בית הספר היסודי "אלמוסתקבל" ג'לג'וליה
בית הספר הפך לבית ספר אזורי של מחוז מרכז לשילוב ילדים לקויי שמיעה ולכל ילד יש תוכנית ייחודית ותוכנית משלבת, כל אחד לפי רמתו משולב בחינוך הרגיל.
העיקרון הוא שבית הספר מתאים את עצמו לתלמיד.
בבית הספר מלמדים גם מורים לקויי שמיעה. הפעילויות החברתיות נעשות במשולב.
נוצרו תוכניות לימודים משותפות שמחזקות את כל אוכלוסיית התלמידים.
בית הספר הוא מרכז לימודי להכשרת מורים לליקויי שמיעה.
בית הספר פיתח תוכנית לימודים בעזרת אנשי מקצוע ועמותת "סיכויי" בנושא חינוך לכבוד האדם.
חובר קוד אתי בנושא ע"י מורי בית הספר.
בבית הספר מלמדים יהודים וערבים מרקעים שונים. בית הספר מקיים תוכנית לדו קיום עם בתי ספר בכפר שמריהו , רשפון וגליל ים.
ח. בית ספר קהילתי ניסוי ע"ש "פארוק שח'ידם " עוספייה
בבית הספר לומדים תלמידים דרוזים, מוסלמים, פליטים סודנים, תלמידים נכים ובעלי פיגור בינוני. בית הספר מוכר כבית ספר ניסויי ומרכז הפצה בצפון לשילוב תרבויות שונות להכרה וכיבוד השונה.
בית הספר פיתח תרבויות להכרת השונה של 4 דתות – הדת הדרוזית, המוסלמית, היהודית והנוצרית. תלמידי בית הספר עוברים תוכנית מסודרת לפי שכבות הגיל על הדתות והתרבויות השונות, חקר על חוקי הבריאה והתרבות של כל אחת מהן על לוח השנה השונה ועל הסיפור העממי בכל תרבות.
בבית הספר קיימות תוכניות להכרת התרבות המקומית להכרת הכרמל על כל גווניו בשילוב סיורים והכרת הנוף הצומח והחי.
בבית הספר יש בית ספר להורים שנהנים ממגוון של אפשרויות לרכישת ידע ולחינוך ילדהם.
בבית הספר משולבים סטודנטים ממכללת גורדון וסמינר הקיבוצים – יש כבוד הדדי וגם אוכלוסיית המורים מורכבת מהעדות והתרבויות השונות.
ט. בית הספר היסודי "גיורא יוספטל" מגדל העמק
בית הספר מורכב מאוכלוסיית תלמידים שבחלקה היא במצב סוציואוקונומי נמוך.
העשייה החינוכית מכוונת לחזק את המוטיבציה והדימוי העצמי של התלמידים וההורים.
פרויקט ייחודי לבית הספר הוא תוכנית עבודה עם טייסת 117 מבסיס רמת דוד.
מטרת העבודה המשותפת לחזק את המוטיבציה, להתמודד, להאבק , לא לוותר גם אם נכשלים ולהתקדם.
הקבוצות שבפרויקט עובדות עם מאמן אישי שעובד על החוזקות והחולשות של כל תלמיד.
התלמידים עוברים תוכנית העשרה עם הטייס בנושא תעופה על גווניו השונים.
גם ההורים שותפים לפרויקט ומגויסים לטובתו ומתחזקים ממנו, כמובן שהמורים של התלמידים שותפים לאורך כל הדרך.
המוטו "לא מוותרים לכם – לא מוותרים" שילוב בין הילדים השונים נעשה דרך פרויקטים באומנות שמקשטים את בית הספר באיכות הסביבה בעזרת חממה וגינת ירק, שכל הנושאים מלוכדים בנושא מרכזי של דיאלוג איכותי עם הסביבה.
מורי בית הספר עברו השתלמות במשך 3 שנים איך להתייחס ולעבוד עם תלמידים הנמצאים במצבים אישיים מורכבים בהיבט – החברתי, כלכלי, רגשי. בית הספר משתף את קהילת ההורים ע"י קיום סדנאות לכל שכבות הגיל ושיתוף בפעילויות בית הספר.
|