25/4/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

"משחק הוא הדרך של הילדים ללמוד את מה שלא ניתן ללמד אותם" (מריה מונטסורי)

 

 

" משחק הוא הדרך של הילדים ללמוד את מה שלא ניתן ללמד אותם" (מריה מונטסורי)
 
 
ומה לא ניתן ללמד אותם בצורה ישירה ודידקטית ? בטחון עצמי, ערך עצמי, רגישות לזולת, יצירתיות, אחריות, התמדה, מוטיבציה, אמפטיה ויכולות חברתיות, אהבה עצמית, הכרה בחוזקות שלהם ועוד. כול מה שיושב תחת הכותרת אינטליגנציה רגשית וכישורי חיים.

איך נזרע בהם יכולות של חשיבה חיובית ? אמונה בעצמם? איך אתם מחנכים והורים יכולים להעצים את הילדים, להעביר מסרים וערכים מתוך חוויה , הנאה ומרחב פתוח ומקבל. ? איך בעזרת משחקים נוכל להעביר מסרים ולהטמיע בהם יכולות לשיח חיובי, הבנה וקבלת השונה, אהבה וקבלת עצמם והכרה בערך עצמם ובמתנות שכול אחד מביא לעולם ?
 
כשאני מסתכלת על עצמי ממרומי גיל ה 50 אין ספק שהמסרים החיוביים והשליליים מהילדות יושבים שם הכי חזק. יש את אלה המודעים שאני יכולה לאתר ולהצביע עליהם אך רוב רובם של המסרים מתגשמים בחיי מתוך תת המודע.
באמת אין סוף מחקרים, מאמרים ומילים נכתבו על חשיבות התכנים והמסרים הנקלטים בילדות ומעצבים את חיינו הבוגרים.
אז איך אנחנו מיישמים את ההבנות והידיעה שאנחנו חייבים לטעת בילדנו מסרים מעצימים?.
זה לא כל כך פשוט , במיוחד לאור העובדה שאנחנו עדיין מתנהלים עפ"י האוטומטים שלנו, שהם לאו דווקא מעבירים מסרים חיוביים למרות ההשתדלות.

אחת הדרכים הטבעיות והטובות ביותר להעביר לילדים מסרים הוא במשחק.
 
לילדים קל יותר לתקשר באמצעות משחק וגם קל להם ליצור קשר מהיר עם האחר באמצעותו. דרך המשחק נוצר דיאלוג בו הוא יכול לשתף בחוויות, מחשבות התנסויות ורגשות. במהלך המשחק החשיבה הראציונלית לא עוצרת את הביטוי החופשי של הרגשות, המשחק יוצר מרחב חופשי, בו הילד יכול להתנסות בלי פחד מכישלון וביקורת.

הרבה נכתב על חשיבות המשחק בחיינו, על כך שזו הדרך הטבעית שלנו ושל החיות ללמוד, הילד לומד ומתפתח באמצעות  משחק. אנחנו יודעים את זה.

החיבור בין המודעות המואצת שלנו ובין החזרה לחוכמת הטבע הולידה עולם שלם של משחקים מקסימים בו אנחנו יכולים ליצור מרחב לתקשורת רגשית ולזרוע בנשמתם תפיסת עולם חיובית כלפי עצמם והחיים בכלל.
 
יש לי ילד בן 8 איתו אני חווה בדרך הישירה ביותר את הפוטנציאל של המשחק וכאשר הוא רק מריח שאני מביאה לו משחק מתוך מטרה ללמד אותו משהו, הוא ישר מגלה התנגדות. אך כאשר אני מנתקת את המשחק מכול הקשר למידתי, שיתוף הפעולה וההנאה שלו גדולים מעצם המשחק איתי או עם שאר בני המשפחה ואילו אני נהנית מהמשחק, מהקרבה והחיבור שהמשחק מאפשר ומהעובדה שמצאתי דרך להעביר מסרים וליצור תקשורת פתוחה וזורמת בנושאים שבחיי היום יום לא יעלו או יהדפו.
 
חלק מהמשחקים נוצרו ככלים לאנשי מקצוע העובדים עם ילדים באופן פרטני או קבוצתי, אך בניהם ניתן למצוא משחקים  כיפים שמתאימים למשחק בתוך המשפחה וגם כאלה שנוצרו למשחק נטו אך עם ערך מוסף. משחק אחד כזה הוא משחק הרבעיות "נתת קבלת" שהוא משחק רבעיות לכל דבר אך שם דגש על מסרים חיוביים כמו :לדעת מה חשוב לי, להתפשר, לסלוח,להקשיב,לחבק,להתנדב, להשקיע,רוגע, בטחון עצמי, להיות חבר טוב, לספור עד 10 ועוד הרבה.

משחק נוסף שאני תמיד נהנית לשחק עם הילד הוא משחק משימות מהלב המושתת על המשחק סולמות וחבלים ובתוכו משובצים לבבות של משימות דרכם הילד מבטא בצורה הכי טבעית את מחשבותיו, חלומותיו ועולמו הפנימי. בפעם הראשונה ששיחקתי עם הבן שלי את המשחק הזה נדהמתי מהקלות והטבעיות בה הוא משתף.

לפני מספר ימים העברתי פעילות לילדי כיתתו, עם המשחקים האלה ועוד כמה, 36 ילדים, כיתה ב'. כול הילדים שיתפו פעולה, כולם נהינו, ואחת הבנות אמרה בשיחה אח"כ שהיה לה מאוד כיף כי דיברו על רגשות.

לפעמים אני חושבת שהמעצור הגדול ביותר מלחשוף את ילדנו למשחקים כאלה, הוא שלנו. אנחנו אלה שפוחדים מהציניות שלהם ומהמחאה שלהם. אך ככל שאני מתנסה במשחק איתם יותר כך אני מגלה כמה הם כמהים למשחקים האלה, למשחקים העמוקים יותר, שמפתחים את יכולתם הרגשית את המוטוריקה של הנשמה.
 
בדיוק היום שהתיישבתי לכתוב את המאמר הגיע אלי למייל ראיון עם חיים שפיר שהוא ממציא ומפתח משחקים ופיתח את משחק הטאקי המפורסם. ואחד הדברים החשובים שהוא הדגיש זה את חשיבות המשחק של הילד עם אדם בוגר.

"כדי לייצר אנשים עם רמת אלימות נמוכה ועם נטייה לאלימות נמוכה, הדבר החשוב ביותר שאנחנו יכולים לעשות זה לשחק איתם בצעירותם בשילוב עם אדם בוגר. אדם בוגר שלא מאוים ע"י המשחק מקרין את הנינוחות שלו על הילד וכך הוא גדל להבין בין מה שקורה במשחק לבין יתרת חייו. כשאדם נמצא במשחקיות גבוה ז"א שהוא לוקח בקלות יחסית את תוצאות המשחק, הוא פתוח יותר, קשוב יותר והוא רואה מסביבו. כאשר אדם נמצא במשחקיות נמוכה הוא פועל עפ"י המנגנונים האוטומטים שלו, בראש ובראשונה מנגנון ההישרדות ורמת האלימות שלו הולכת וגוברת."

אחת המתנות שאנחנו יכולים להעניק לילדנו ולעצמנו הוא לא ברכישת אין סוף משחקים לילדנו אלה בלשחק איתם.
כמו האדמה, כאשר היא מאווררת, קלילה ומתוככת הזרע מתיישב לו בדיוק במקום ומשם גדל להיות פרח מדהים. כך המשחק יוצר סביבה קלילה, פתוחה ומשתפת. בדיוק האווירה הנכונה לזרוע מסרים חיוביים ומעצימים שיגדלו להיות תפישת חיים חיובית.
 
כותבת המאמר:
מירב זמורה
מירבי, כלים חווייתם למטפלים, מאמנים ואנשי חינוך.

 
 

 

שלח דואר
הראה טלפון
כתובת האתר: http://www.meiravi.co.il/

השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך