12/12/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

טיפ ממורה למורה – להמיר יעילות באפקטביות

 

 

 

 

 

 

טיפ ממורה למורה – להמיר יעילות באפקטביות


מאת עמי סטנטון מורה בתיכון בתל אביב, מנכ"ל "עוצמה בחינוך"

"אם אתה רוצה לבנות ספינה, אל תאסוף את אנשיך ותבקש מהם לאסוף עץ, להכין כלים, לקבוע משימות...אלא, אסוף אותם ביחד והעלה בדעתם את הכמיהה לים האינסופי".(אנטואן דה סנט אקזופרי)

האם אני יעיל? לפעמים, כמורים מקצועיים, אנחנו מוצאים את עצמינו עסוקים בלהספיק להעביר את החומר. אנחנו שמחים על כך שהצלחנו ללמד את כל מה שרצינו. כל הכבוד – היינו יעילים!

רק מה, כמורים, עלינו לשאול שאלה אחרת, האם היינו אפקטיביים? כלומר – האם התלמידים שלנו שיפרו את ציוניהם? האם הם נהנים יותר מהחומר? האם הם מגשימים את עצמם?

מה אומרת אפקטיביות? במערכת שלנו, אפקטיביות אומרת שהציונים השתפרו.

כלומר, עלי לשאול את עצמי מידי יום, מה עשיתי כדי להיות אפקטיבי יותר? האם תלמידי השתפרו מאתמול להיום?

יש לי מטרה ברורה שאליה אני רוצה להגיע: מצב רצוי, למשל: ממוצע ציונים 8.4 בעוד 3 חודשים.

כמו כן, אני מגדיר לעצמי את המצב המצוי, שיקוף של מה שקורה היום בכיתה, למשל ממוצע ציונים 7.6.

כבר התבהרה לי התמונה – אני יודע בדיוק איפה אני היום, אני יודע בדיוק לאן אני רוצה להגיע בעוד 3 חודשים.

עכשיו, מה שנותר לי, הוא לצמצם את הפער. כלומר – ללכת כברת דרך עם תלמידי, ללוות אותם בתהליך שבו כל אחד משפר את ציוניו, וכך יעלה הממוצע הכיתתי.

האם זה שאספיק ללמד יותר חומר בשעה יעלה את הציונים? אם כן – יופי! לי אישית זה לא עובד.

מה אומרים לי מורים כשאני מציע להם לפעול באפקטיביות? אין לי זמן לשבת ולראות מהו המצוי, מהו הרצוי,  ומהו התהליך שעלי לעשות עם כל אחד מתלמידי, כדי לצמצם את הפער. אין לי זמן להיות אפקטיבי, אז אני יעיל, כי זה מה שאני יכול לעשות – להספיק יותר חומר בשעה.

 

כולנו הרי יודעים מה באמת אפקטיבי, מה באמת מעלה את ממוצע הציונים:

הקניית בטחון עצמי גבוה, יצירת מוטיבציה, החיבור אישי עם התלמידים, הבנה עמוקה של סגנון הלמידה והתקשורת  של כל תלמיד,  הוקרות, לקיחת אחריות אישית, חיבור להגשמה העצמית, יצירת התלהבות.

אז אנחנו יודעים כיצד לצמצם את הפער בין המצב המצוי לרצוי, רק אין לנו זמן לעשות את זה. אין לנו זמן, כי אנחנו לא רואים לנגד עינינו עד כמה זה אפקטיבי, עד כמה זה יחסוך לנו זמן, עד כמה זה ישפר את הישגיהם של תלמידינו.

אז מה אפשר לעשות?

1. שינוי גישה. להמיר את גישת היעילות לגישת האפקטיביות.

אני יכול להעיד, שישנם מחירים לגישה הזו:  זה דורש ממני להיות חשוף, פתוח, להתמודד עם רגשות, להתמודד עם אינטימיות, לתקשר עם האדם, שהוא התלמיד שלי. זה מעמת הרבה יותר מאשר להעביר לו חומר לימודי.

ישנם  גם רווחים רבים לגישה הזו. אני בוחר לכתוב לכם אחד מהם: היא מעלה את הסיכויים לשפר את ציוניהם של התלמידים.

2. שינוי התנהגות. שינוי קל: לשאול את כל תלמידי שאלות כמו 4 השאלות הבאות:

מה שלומך?

איך אוכל להיות לך לעזר?

מה אתה צריך ממני בשביל להצליח?

מה אתה צריך לעשות כדי להצליח?

שיח כזה מצמיח דיאלוג, ומאפשר למורה להוקיר את תלמידיו, להעניק להם בטחון עצמי. שיח כזה גורם לילד להבין ולהרגיש, שהמורה שלו שם, איתו, לאורך כל התהליך, ללא קשר לתוצאות. כך יוצרים מוטיבציה. מוטיבציה גבוהה יוצרת תוצאות גבוהות. אני מזמין אתכם לנסות. מקסימום, זה יצליח!

עלינו לתת לכל תלמידינו את ההרגשה – "הכל בסדר, אני פה בשבילכם"

דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך